شناسهٔ خبر: 132079 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

عراق تولید نفت خود را کاهش داد

قرارداد نفتی.jpg عراق به منظور عمل به مفاد توافق منعقده میان اعضای اوپک برای کاهش تولید، تولید نفت خود را به میزان ۱۶۰ هزار بشکه در روز کاهش داد.

به گزارش «نماینده» به نقل از بلومبرگ، جبار اللعیبی، وزیر نفت عراق در پیامی کوتاه کتبی اعلام کرد، کشورش به عنوان دومین تولید کننده بزرگ اوپک امیدوار است تا پایان ماه جاری میلادی، به تعهد خود مبنی بر کاهش روزانه ۲۱۰ هزار بشکه از تولید خود به طور کامل عمل کند. به گفته وزیر نفت عراق، تولید نفت از میادین تحت اداره دولت فدرال کاهش یافته و نه میادین تحت اداره شرکت های نفتی بین المللی یا میادین اقلیم کردستان عراق.
این درحالی است که صادرات نفت عراق از بنادر جنوبی این کشور در خلیج فارس در ماه دسامبر یعنی در آستانه آغاز اجرای طرح کاهش تولید اوپک به ارقامی بی سابقه رسیده بود.
جبار اللعیبی، وزیر نفت عراق اخیرا گفته بود، صادرات نفت این کشور از بنادر جنوبی در استان بصره در ماه دسامبر به ۳.۵۱ میلیون بشکه در روز رسیده است، در حالی که این رقم در ماه نوامبر ۳.۴۰۷ میلیون بشکه در روز بوده است. وی میزان صادرات نفت این کشور از شبکه خط لوله شمال عراق را که معمولا روزانه به حدود ۶۰۰ هزار بشکه می رسد اعلام نکرده است.
اللعیبی گفت: «دستیابی به این رکورد تاثیری بر تصمیم عراق برای کاهش تولیدش از ابتدای سال ۲۰۱۷ ندارد... عراق متعهد به دستیابی به اهداف تعیین شده تولید کنندگان برای کنترل مازاد عرضه در بازارهای جهانی است.»
سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در روز ۳۰ نوامبر توافق کرد که تولید خود را در شش ماهه نخست سال ۲۰۱۷، روزانه ۱.۲ میلیون بشکه کاهش دهد تا قیمت ها افزایش یابد. ۱۱ تولید کننده غیر عضو اوپک نیز در ماه دسامبر توافق کردند که ۵۵۸ هزار بشکه از تولید روزانه نفت خود را کاهش دهند. عراق، دومین تولید کننده بزرگ عضو اوپک متعهد شده بود که میزان تولید خود را نسبت به ماه اکتبر، ۲۱۰ هزار بشکه در روز کاهش دهد.

نظر شما