شناسهٔ خبر: 132077 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

وال استریت ژورنال: فرانسه و انگلیس نگران انتقال اورانیوم طبیعی به ایران هستند

بازی سیاست بر اساس گزارش یک روزنامه آمریکایی نمایندگان ایران و ۱+۵ احتمالاً در ششمین نشست کمیسیون برجام درباره انتقال اورانیوم طبیعی از روسیه به ایران بحث خواهند کرد.

به گزارش «نماینده» روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی با عنوان «دولت اوباما به دنبال تضمین برجام» نوشت: نمایندگان ایران و ۱+۵ احتمالاً در ششمین نشست کمیسیون برجام درباره انتقال اورانیوم طبیعی از روسیه به ایران بحث می‌کنند.

اقدام آمریکا در تمدید «قانون تحریم های ایران»، دیگر موضوع مورد بحث در این نشست خواهد بود.

دیپلماتهای غربی می گویند دولت اوباما علی رغم رویکرد احتیاط آمیز برخی دولت های اروپایی صادرات اورانیوم به ایران را تأیید کرده است. شورای امنیت سازمان ملل هم بایستی انتقال این ماده به ایران را مورد تأیید قرار بدهد.  

سخنگوی کاخ سفید گفته که تمامی اورانیوم هایی که در اختیار ایران قرار دارند، در معرض محدودیت های شدید قرار خواهند داشت.

ایران، قبل از اجرایی شدن برجام به موجب مفاد توافق موقت ژنو اورانیوم طبیعی دریافت کرده بود. انتقال این اورانیوم در آن زمان در ازای خروج اورانیوم غنی شده صورت گرفت.

سه دیپلمات غربی گفته اند که فرانسه و انگلیس طی هفته های گذشته از تصمیم برای انتقال اورانیوم به ایران ابراز نگرانی کردند. آنها خواستار جزئیات بیشتر درباره مقصد اورانیوم طبیعی و محل ذخیره آنها بودند. یکی از دیپلمات ها گفت: «ما به علاوه می خواستیم بدانیم که آنها (ایرانی ها) برای چه کاری به این (اورانیوم) نیاز داشتند.

علی رغم این، فرانسه و انگلیس  که هر دو عضو گروهی برای بررسی درخواست های خرید ایران هستند با درخواست انتقال صادرات این ماده از روسیه به ایران مخالفت نکردند.

نظر شما