شناسهٔ خبر: 131989 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

دولت موظف به اعمال رویکرد عدالت جنسیتی بر مبنای اصول اسلامی شد

مجلس 43 نمایندگان مجلس در لایحه برنامه ششم توسعه دولت را موظف کردند نسبت به اعمال رویکرد عدالت جنسیتی بر مبنای اصول اسلامی در سیاست‌ها، برنامه‌ها و طرح‌های خود اقدام کند.

به گزارش «نماینده»، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (یکشنبه) پارلمان در جریان رسیدگی به لایحه برنامه ششم توسعه، ماده ۱۱۶ این لایحه را پس از بحث و بررسی به تصویب رساندند.

به موجب مصوبه مجلس، تمامی دستگاه‌های اجرایی موظف شدند به منظور تحقق اهداف مندرج در اصول دهم، بیستم و بیست و یکم قانون اساسی جمهوری اسلامی، اهداف سند چشم‌انداز بیست‌ساله و سیاست‌های کلی برنامه ششم و سیاست‌های کلی خانواده مبنی بر «تقویت نهاد خانواده و جایگاه زن در آن و استیفای حقوق شرعی و قانونی زنان در همه عرصه‌ها و توجه ویژه به نقش سازنده آنان» و نیز به‌منظور بهره‌مندی جامعه از سرمایه انسانی زنان در فرآیند توسعه پایدار و متوازن، با سازماندهی و تقویت جایگاه سازمانی امور زنان و خانواده در دستگاه، نسبت به اعمال رویکرد عدالت جنسیتی بر مبنای اصول اسلامی در سیاست‌ها، برنامه‌ها و طرح‌های خود و ارزیابی آثار و تصمیمات براساس شاخص‌های ابلاغی ستاد ملی زن و خانواده شورایعالی انقلاب فرهنگی اقدام نمایند.

طبق تبصره این ماده، ریاست جمهوری و معاونت امور زنان و خانواده موظف شد ضمن ارزیابی و تطبیق سیاست‌ها، برنامه‌ها و طرح‌های دستگاه‌ها و رصد مستمر ارتقای شاخص‌های وضعیت زنان و خانواده، گزارش آن را به‌طور سالانه به مجلس و هیأت وزیران ارائه کند.

در تبصره دیگر این ماده مقرر شد آیین‌نامه اجرایی این ماده در خصوص نحوه اعمال، ساز و کارهای نظارت و پایش شاخص‌ها و وظایف و الزامات دستگاه‌های اجرایی برای ارتقای شاخص‌های مذکور، به پیشنهاد مشترک ریاست جمهوری و معاون و معاونت امور زنان و خانواده و سازمان با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط در چارچوب قانون، شش‌ماه پس از تصویب این قانون به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

وکلای ملت با ۱۶۲ رأی موافق، ۲۲ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۹ نماینده حاضر در صحن علنی، ماده ۱۱۶ برنامه ششم توسعه را به تصویب رساندند.

نظر شما