شناسهٔ خبر: 131894 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

تأسف آور است که دولت برای کارتن‌خواب‌ها تدبیری نمی‌اندیشد

زهرا سعیدی43 نماینده مردم مبارکه در مجلس ضمن ابراز تأسف از کودک رها شده در مبارکه گفت: به دستگاه‌ها و ادارات مربوطه سپردیم هرچه زودتر مادر کودک را پیدا کرده و تحت حمایت قرار گیرد.

به گزارش «نماینده» زهرا سعیدی نماینده مردم مبارکه در مجلس  شورای اسلامی، به دنبال رها شدن نوزادی در شهرستان مبارکه ضمن ابراز تأسف از این موضوع اظهار داشت: در نخستین لحظاتی که از این موضوع باخبر شدیم با بهزیستی و فرمانده نیروی انتظامی تماس گرفتیم و خواستیم تا از طریق دوربین‌های نصب شده در نزدیکی آن محل و یا هر طریقی که ممکن است مادر این فرزند را پیدا کنند و در صورت ممکن حمایت‌های مالی لازم را بر وی ابراز دارند چرا که احتمال افسردگی پس از زایمان او وجود دارد.

نماینده مردم مبارکه در مجلس با بیان اینکه فرزند رها شده اکنون در شیرخوارگاه نرگس اصفهان مراقبت می‌شود، افزود: خانواده‌ای که این فرزند را پیدا کرده اولین تماس را با بنده می‌گیرند و من نسبت به این موضوع از آنها تشکر می‌کنم که پس از آن از آنها خواستم به ۱۱۰ نیز اطلاع‌سانی کنند. این کودک بلافاصله به شیرخوارگاه انتقال داده شده و مراقبت‌ها و آزمایش‌های لازم از کودک انجام شده است و فرماندهی نیروی انتظامی نیز بنا بر سفارش‌های انجام شده در حال رسیدگی جدی و پیدا کردن مادر این کودک است.

«ما پس از تایید اعتبارنامه نمایندگی بر آن شدیم هر روزه دفتر بنده در حوزه انتخابیه از صبح تا ساعت ۱۲ در خدمت مردم این شهرستان باشد تا مطالبات خود را مطرح کنند و در این رابطه توصیه‌نامه‌ها را به مراجع ذیربط منتقل می‌کنیم لذا می‌طلبد که دستگاه‌های ذیربط با تأمین و حمایت بیشتر به گونه‌ای رفتار کنند که دیگر شاهد چنین  موارد تأسف‌باری نباشیم.»

نماینده مردم مبارکه با بیان اینکه طی دوره‌های گذشته شاید قوانین حمایتی آنچنانی و دستگاه‌های خدمت‌رسان برای چنین افرادی وجود نداشت تا آنان را تأمین کنند، یادآور شد: البته فقط در شهرستان مبارکه این موضوع را نمی‌بینیم در گوشه و کنار کشور این آسیب‌ها به وفور مشاهده می‌شوند. از جمله موضوع گورخوابی و یا کارتن‌خواب‌ها که این موارد شایسته یک دولت اسلامی نیست. دولت باید در این زمینه تدابیر لازم را بیندیشد.

سعیدی ادامه داد:‌ در بحث زنان سرپرست خانوار و افرادی که مشکلات شدید اقتصادی دارند دولت در قبال آنها مسئول است. از دستگاه‌هایی که شهرستان مبارکه را شهرستانی برخوردار می‌دانند می‌خواهم که بررسی کنند و یا از نزدیک ملاحظه داشته باشند که نام برخوردار تنها یک عنوان برای شهرستان است. در این شهرستان به دلیل مشکلات خشکسالی ۱۲ هزار کشاورز بیکار و ۵۰ هزار نفر به خاطر این وضعیت نامناسب اقتصادی دچار بیکاری شده‌اند.

وی افزود:‌ از این رو صنایع مختلف و مادر مانند فولاد مبارکه می‌توانند در این امر مؤثر باشند. بنده روز چهارشنبه در صحن علنی مجلس چندین بار برای مطرح کردن این موضوع زمان تذکر گرفتم که حتی طی زمان یک دقیقه‌ای این موضوع را مطرح کنم، اما هیأت رئیسه این اجازه را به من نداد چرا که می‌دانستند من در این رابطه عصبانی هستم. هر چند من نوبت تذکر نداشتم اما درخواست تذکر دادم و برای یک دقیقه مطرح کردن این موضوع زمان گرفتم ولی به طرق مختلف این زمان از بنده ربوده شد.  

نماینده مردم مبارکه در مجلس درباره آخرین پیگیری‌های صورت گرفته برای این نوزاد عنوان کرد: به خاطر تمامی آشفتگی و ناراحتی که در من وجود داشت هیأت رئیسه اجازه طرح موضوع را در صحن علنی مجلس نداد چرا که آبروی دولت در این میان بود و مایه شرمساری دولت محسوب می‌شد لذا نگذاشتند در صحن علنی این مسئله را مطرح و پیگیری کنم.

سعیدی ادامه داد: با وجود صنایع مختلفی مانند فولاد مبارکه در شهرستان مبارکه نباید مشکلاتی از قبیل رها کردن کودک به علت عدم استطاعت مالی چنین مواردی اتفاق بیفتد.

وی با اشاره به مراجعات زیاد به دفتر خود در شهرستان مبارکه گفت:‌ این مراجعات ناشی از این است که کشاورزان به دلیل خشکسالی و مردم به دلیل رکود و شرایط بد اقتصادی و همچنین عدم حمایت از تولیدات و صنایع دارای وضعیت نامناسب اقتصادی هستند و مدام به نمایندگان پناه می‌آورند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با وجود صنایع و کارخانه‌های مادر و بزرگ در شهرستان مبارکه چرا باید مشکلاتی مانند فقر و تنگدستی در بین مردم این شهرستان وجود داشته باشد، گفت: البته من خواستم که به شرکت‌هایی نظیر پلی اکتیو به صورت ریشه‌ای رسیدگی شود. با توجه به اینکه ما دارای کارخانه‌های صنعتی مانند فولاد مبارکه هستیم، لذا صنایعی که گریبانگیر این رکود شکننده نشده‌اند باید در این میان پاسخ دهند که به کمیته امداد و بهزیستی این شهرستان چه کمکی کرده‌اند؟ فولاد مبارکه مبلغ ۳۰ میلیارد تومان نقش جهان را می‌سازد چرا کمکی به کمیته امداد و بهزیستی نمی‌کند و چرا مراکز خدمات درمانی باید اینگونه دچار مشکلات و بحران‌ها باشند؟ من از کمیته امداد و بهزیستی می‌خواهم که آمار و ارقامی که بزرگ‌ترین کارخانه‌ها و یا فولاد مبارکه به آنها داشته است را اعلام کنند. لذا این امر می‌طلبد که به  این مراکز کمک ویژه‌ای شود.

سعیدی ضمن ابراز تأسف از رها شدن کودکی در شهرستان حوزه انتخابیه‌اش عنوان کرد: هزاران نفر در این شهرستان به خاطر رکود شکننده از بیکاری رنج می‌برند و به خاطر خشکسالی مشکلات زیادی در این شهرستان ایجاد  شده است؛ شغل‌های وابسته به آن تعطیل و گریبانگیر رکود شده‌اند. نمونه آن شرکت پلی‌اکتیو شهرستان است که به خاطر وضعیت بد اقتصادی ۲ هزار نفر به بیکاران این شهرستان اضافه شده است که حل چنین معضلاتی به شکل اساسی نیازمند اقدامات جدی و سریع دستگاه‌های دولتی است. ما نباید پیگیر بروکراسی‌های اداری باشیم.

وی اضافه کرد: ما سعی می‌کنیم در فراکسیون زنان نیز این موضوع را پیگیری کرده تا بتوانیم در بحث بودجه و برنامه ششم مبلغ قابل توجهی را به این بخش اختصاص دهیم. وضعیت اقتصادی کشور با سال‌های گذشته اصلا قابل قیاس نیست. ما باید نگاهمان به جای پرداختن به مسائل حاشیه‌ای به امور اقتصادی مردم باشد تا بتوانیم این وضعیت را تغییر دهیم.

وی همچنین عنوان کرد: با توجه به اینکه این کودک در شهرستان مبارکه به دنیا نیامده و حتی مادرش در نامه‌ای که نزد فرزند بوده اشاره کرده که واکسن او زده شده از بخش‌های مربوطه و واکسیناسیون کودکان خواستیم که این موضوع را پیگیری کنند تا اسامی کودکان واکسینه شده را به ما اعلام کنند که از این طریق شاید بتوانیم مادر کودک را هر چه سریعتر پیدا کنیم که این مسئله در دست بررسی است. تمامی مراجع مربوطه از جمله فرمانداری، ‌نیروی انتظامی، رئیس دادگستری و دادستانی، ‌کمیته امداد، بهزیستی و شبکه بهداشت و درمان را موظف به پیگیری این موضوع کردیم تا بتوانیم با پیدا کردن مادر کودک حمایت‌های لازم را انجام دهیم.

سعیدی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: آنچه که تاکنون به دست آورده‌ایم مشخص شده است که این کودک در بیمارستان‌های مبارکه متولد نشده بود و اگر مادر این کودک واقعاً فقیر بوده باشد، شرایطی را نداشته که به بیمارستان رفته و فرزند خود را به آنجا ببرد.

سعیدی همچنین یادآور شد: ما منکر این نیستیم که مشکلات در شهرستان وجود ندارد، با توجه به مواردی از قبیل مشکلات بازنشستگان این شهرستان و رکود صنایع و همچنین ۱۲ هزار نفر کشاورز که اگر هر کدام بخواهند هزینه زندگی ۴ نفر را تأمین کنند این تعداد به ۵۰ هزار نفر می‌رسد و همچنین با توجه به تعدیل نیروها و تعطیلات صنایع و کارخانه‌ها مسلماً در قانون گذاری، نظارت، فراکسیون زنان و کمیسیون اجتماعی این مسئله را پیگیری خواهیم کرد اما باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که اجرای این مسائل با دولت است.

«نماینده از مردم است تا وظیفه انعکاس موارد و مشکلات مردم در کمیسیون‌ها و بررسی آن در صحن مجلس است، اما فراموش نکنیم که اجرای آن با دولت است که باید به صورت ریشه‌ای با این مشکلات برخورد کند. طی مکاتبات پی‌درپی که با دستگاه‌های ذیربط داشتم از آنها خواستم در خصوص مشکلاتی که تذکر داده‌ام پاسخگو باشند، البته دولت هم در این میان باید پاسخ دهد که تا چه حد موارد مورد تذکر را اجرا کرده است».

وی بر همین اساس اضافه کرد: ما مشکلاتی از قبیل مسائل اقتصادی را در جلسات کمیسیون‌ها مطرح کردیم که البته در برنامه ششم هم در حال تلاش هستیم موانع و مشکلات اقتصادی برطرف و هموار شوند، اما فراموش نکنیم اجرای تمامی آنها با دولت است؛ چراکه بودجه و اعتبار در اختیار نماینده نیست.

وی در خاتمه با اشاره به مهاجرپذیر بودن شهرستان مبارکه گفت: از آنجا که مهاجرت به این شهرستان بسیار زیاد شده لذا می‌طلبد تا در ملاحظات اجتماعی دولت بیش از پیش به این موضوع توجه جدی داشته باشد.

نظر شما