شناسهٔ خبر: 131878 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

کنگره آمریکا قطع بودجه سازمان ملل را بررسی می کند

کنگره سناتورهای جمهوری خواه کنگره آمریکا که از تصویب قطعنامه سازمان ملل در محکومیت شهرکهای یهودی نشین خشمگین هستند قطع بودجه این سازمان را بررسی می کنند.

به گزارش «نماینده» به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه ایندیپندنت لندن،  در پی تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در محکومیت شهرک سازی های یهودیان در سرزمینهای اشغالی (فلسطین)، جمهوری خواهان ارشد آمریکا درصدد هستند قانونی را به تصویب برسانند که ممکن است بودجه سازمان ملل را قطع کند.

گروهی از جمهوری خواهان راست افراطی کنگره طی هفته بعد با یکدیگر ملاقات خواهند کرد تا دو پیشنهاد برای این قانون جدید را بررسی کنند. یکی از این طرحهای پیشنهادی، بودجه اختصاصی آمریکا به سازمان ملل را کاهش می دهد در حالی که پیشنهاد دیگر، این بودجه را داوطلبانه می سازد و هر گونه کمک دیگر را به تصمیم کنگره واگذار می کند.

مارک میدوز Mark Meadows، نماینده جمهوری خواه ایالت کارولینای شمالی در این باره گفت: یکی از این پیشنهادها، گامی رو به جلو هست، اما پیشنهاد دیگر، جهشی عظیم است.

این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که شورای امنیت سازمان ملل با اجماع کامل، قطعنامه‌ای در محکومیت از شهرکسازیهای یهودی در کرانه باختری و بیت المقدس شرقی را تصویب کرد. آمریکا که قبلاً اینگونه قطعنامه ها را وتو می کرد، این بار به آن رأی ممتنع داد و اجازه داد این قطعنامه با ۱۴ رأی موافق تصویب شود. تعدادی از دموکرات ها و جمهوری خواهان آمریکا از آن زمان به بعد باراک اوباما را به خاطر این تصمیم به باد انتقاد گرفته اند.

میدوز گفت این مسئله می تواند به آمریکا کمک کند تا تعهداتش به سازمان ملل را متوقف کند.

وی افزود: اسرائیل مسئلهای دو حزبی است، بنابراین من فکر میکنم اگر این پیشنهاد سنجیده و مناسب باشد، ما می توانیم حمایت دموکراتهای زیادی را نیز جلب کنیم.

نزدیک به یک چهارم (۲۲ درصد) از بودجه سازمان ملل را آمریکا تأمین می کند و این بدان معناست که هر گونه کاهشی از سوی دولت ترامپ تأثیرات چشمگیری بر این سازمان خواهد گذاشت. سال گذشته، آمریکا ۵۹۴ میلیون دلار به بودجه عادی سازمان ملل کمک کرد و علاوه بر آن ۳/۲ میلیارد دلار هم به بودجه حافظان صلح این سازمان اختصاص داد.

نظر شما