شناسهٔ خبر: 131852 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

طرح ۱.۵میلیارد دلاری دولت بی برنامه است

صندوق توسعه ملی کارشناس اقتصادی درباره طرح ۱.۵ میلیارد دلاری برداشت از صندوق توسعه برای اشتغالزایی گفت: دولت باید به جای ارائه تسهیلات به روستاییان به سمت مسکن روستایی برود. به ازای تولید هر ۱۰۰ متر مسکن، حدود ۱.۴ شغل مستقیم و یک شغل غیر مستقیم ایجاد می شود.

به گزارش «نماینده» ابوالفضل نوروزی درباره طرح ۱.۵ میلیارد دلاری برداشت از صندوق توسعه ملی برای اشتغال روستایی گفت:یکی از ایرادات این طرح این است که جزئیات آن مشخص نیست. طرح کلی و مبهم است و دولت هیچ برنامه ریزی از جزئیات اجرای آن مطرح نکرده است. کلیات این طرح نشان می دهد، این طرح تکرار طرح های قبلی است و مانند طرح های ضربتی اشتغالزایی نتیجه خوبی را نمی تواند داشته باشد.

 وی ادامه داد:پیش بینی می شود این طرح مانند سایر طرح های ضربتی اشتغالزایی دچار انحراف منابع شود و از هدف اصلی خود فاصله بگیرد و به جای اینکه برای روستایی اشتغال ایجاد کند، روستایی بیکار را بدهکار می کند.

 این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: اگر دولت بخواهد این طرح با هدف اشتغالزایی روستا نتیجه بخش باشد باید به سمت مسکن روستایی حرکت کند. دولت  این مبلغ را در مسکن روستایی هزینه کند. مسکن یک لوکوموتیو اقتصادی است که با ۱۰۲ صنعت ارتباط مستقیم دارد. پیوندهایی که دارد با فعال کردن صنایع می تواند اشتغال واقعی ایجاد کند. در شرایط کنونی هم که مسکن در رکود است، می تواند گام موثری در رونق بخش مسکن باشد.

 این کارشناس اقتصادی بیان کرد: به ازای تولید هر ۱۰۰ متر مسکن، حدود ۱.۴ شغل مستقیم و یک شغل غیر مستقیم ایجاد می شود، که این مسئله بسیار قابل توجه است. یعنی اشتغال واقعی ایجاد می شود. یعنی به جای توزیع بدون برنامه پول بهتر است با هدف گذاری طرح مسکن روستایی می توان ۱.۵ شغل مستقیم و یک شغل غیر مستقیم ایجاد کرد.

 نوروزی گفت:اگر بحث مسکن روستایی عملیاتی شود اشتغال در کل کشور و سطوح مختلف تحصیلی عملیاتی می شود، همچنین صنایع مختلف را در بر می گیرد. به مردمی که بدنه اصلی اشتغالزایی هستند و سرپرست خانوار می باشند را تحت پوشش قرار می دهد.

 وی بیان کرد:یکی از بحران های جدی کشور بحران زلزله است. بی کیفیت بودن مسکن روستایی باعث آسیب های فراوان هنگام بروز بحران در کشور شده است، اجرای این طرح می تواند از ابعاد مختلف برای کشور دست آورد داشته باشد.

 نوروزی افزود:تأمین مسکن روستاییان یک الویت معیشتی جدی برای خانوار روستایی است و تا زمانی که ایجاد نشود روستاییان در بحث معیشت دچار مشکل هستند. اجرای این طرح علاوه بر منفعت برای ایجاد اشتغال از انحراف منابع جلوگیری می کند و همچنین رونق بخش مسکن تحرک بخش اقتصادی است و برای کشور مفید است.

نظر شما