شناسهٔ خبر: 131812 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

در گفت‌وگو با «ضیاء‌الله اعزازی» نماینده مردم بناب مطرح شد

اکثر کارگاه‌ها و کارخانه‌های تولیدی تعطیل یا نیمه تعطیل هستند

اعزازی بحث رکود اقتصادی، بیکاری، رفاه و معیشت مردم نیز دغدغه مردم بناب است. تقریباً اکثر کارخانه‌ها یا تعطیل بوده یا نیمه‌تعطیل هستند.

به گزارش «نماینده» بُناب یکی از شهرهای مهم و بزرگ استان آذربایجان شرقی است که در جنوب این استان قرار گرفته و مرکز شهرستان بناب است. این شهر در کنار رودخانه صوفی‌چای و در دامنه جنوبی کوه سهند گسترده شده ‌است. بناب با داشتن ۷۹٬۸۹۴ نفر جمعیت و ۷۷۵ کیلومتر مربع مساحت در سال ۱۳۹۰، ششمین شهر بزرگ و پرجمعیت استان به‌شمار می‌رود. زبان مردم این منطقه ترکی آذربایجانی است. «ضیاءالله اعزازی ملکی‌زاده» متولد ۱۳۴۴ در میاندوآب، نماینده حوزه انتخابیه بناب در دوره‌های هشتم و دهم مجلس شورای اسلامی است. وی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس را برای خدمت به مردم انتخاب کرده است.

در مورد مشکلات عمده‌ای که در حوزه انتخابیه‌تان وجود دارد، توضیح بفرمائید؟

متأسفانه اهم مشکلات منطقه ما مانند دیگر نقاط کشور مسائل معیشتی و اقتصادی است. بحث رکود اقتصادی، بیکاری، رفاه و معیشت مردم نیز دغدغه مردم این منطقه است. تقریباً اکثر کارخانه‌ها یا تعطیل بوده یا نیمه‌تعطیل هستند. شهرستان بناب بعد از تبریز دومین شهرصنعتی شمال غرب کشور محسوب می‌شود و دارای شهرک‌های صنعتی بسیار خوبی است. روز سه‌شنبه هفته گذشته نیز در جلسه‌ای که مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی با وزیر صنعت، معدن و تجارت داشت، مشکلات بخش صنعتی و صنعت‌گران را بیان کردیم که از جمله آن تعدیل ۱۰۸۰ کارگر کارخانه فولاد بناب بود.

پس مهم‌ترین مشکل مردم این منطقه، بحران معیشتی است؟

بله؛ اکثر کارگاه‌ها و کارخانه‌های تولیدی و صنعتی یا تعطیل بوده یا نیمه تعطیل هستند. متأسفانه آنگونه که باید در چارچوب اقتصاد مقاومتی حمایت و تقویت می‌شدند، توجه نشده است. در حقیقت این امر تاکنون عملیاتی و اجرایی نگردیده است.

مسئولان وزارت صنعت و معدن اقدامات خاصی در این باره انجام داده‌اند؟

جلسات خوبی با حضور فرمانداری، استانداری و مسئولان وزارت صنعت در این زمینه برگزار شده است. پیگیری‌هایی نیز صورت گرفته اما هنوز آثار محسوس آن را در سطح استان ندیده‌ایم.

شرایط اشتغال افراد تحصیل‌کرده در این منطقه چگونه است؟

بخشی از بیکاران بناب را قشر تحصیل‌کرده دانشگاهی تشکیل می‌دهند. این افراد از معضل بیکاری بسیار رنج می‌برند و به‌صورت مداوم به ما برای حل این مشکل مراجعه می‌کنند. این درحالی‌است که نمی‌توانیم در قبال این حجم بالای مشکلات، جوابگوی همه آنها باشیم.

وضعیت آبی شهرستان بناب در حال حاضر به چه شکل است؟

مشکل مهم دیگر این منطقه بحث کمبود آب است. شاهد مثال این ماجرا دریاچه ارومیه است که با مشکل خشکی مواجه است. بنده در تذکری به آقای رئیس‌جمهور عرض کردم که چندین ماه است اعتبارات دریاچه ارومیه تخصیص داده نشده و تمامی طرح‌های مربوط به این پروژه نیمه‌کاره مانده است. در موضوع سواحل بناب نیز دولت وعده‌هایی داده و مصوباتی نیز انجام شده اما هنوز اعتبارات لازم برای این مسئله تخصیص نیافته است. این درحالی‌است که اگر دولت هزینه‌های لازم برای این منظور را به ستاد احیای دریاچه ارومیه داده و در جهت عملیاتی کردن طرح‌های وعده داده شده گام بردارد، قدری از مشکلات این حوزه حل خواهد شد.

برخی از مسئولان اعلام می‌کنند که جای نگرانی برای بحث خشکی دریاچه ارومیه وجود ندارد. این درحالی‌است که اگر خداوند عنایتی کند و برف و بارانی بیاید، آن زمان جای نگرانی نیست اما در غیر این صورت قطعاً نگرانی در این زمینه وجود دارد.

آیا میزان بارش برف و باران برای کاهش خشکی دریاچه ارومیه به حد کافی وجود ندارد؟

بارش در حدی که دریاچه را از این معضل نجات دهد، نیست. ازاین‌رو دولت باید اعتباراتی که در این زمینه وعده داده است را هرچه زودتر عملیاتی کند. متأسفانه آنگونه که وعده می‌دهند و حرف‌های خوب می‌زنند اما به وعده‌هایشان عمل نمی‌کنند. بنابراین در عمل چیزی از محقق شدن وعده‌های دولت نمی‌بینیم.

در زمینه آبی، آب شرب و آب کشاورزی شدیداً با بحران کم آبی مواجه هستیم. اکثر روستاهای ما از آب شرب مطلوب برخوردار نیستند. فشار آب نیمی از خانه‌های شهروندان بسیار پایین است به‌گونه‌ای که آب به طبقه دوم نمی‌رسد. ازاین‌رو مردم شدیداً با کمبود آب مواجه هستند.

آیا این عدم تحقق وعده‌ها در بحث اقتصادی همچون رونق کارگاه‌های تولیدی و صنعتی نیز وجود دارد؟

رئیس‌جمهور همواره اعلام می‌کند که از رکود اقتصادی عبور کرده و با رشد اشتغالزایی مواجه‌ایم اما در حال حاضر به شدت با معضل بیکاری مواجه‌ایم. آنهایی که شاغل بوده‌اند امروز بیکار شده‌اند. در شهرستان بناب طی ۴ سال گذشته ۲ هزار نفر بیکار شده‌اند. این عدد کمی نیست!

حتی در محیط دانشگاهی این حوزه انتخابیه در ۴ سال گذشته ۳۰۰ نفر نیرو تعدیل کار شدند.

شرایط کشاورزی در این منطقه چگونه است؟

بعد از صنعت، کشاورزی اقتصاد عمده مردم را تشکیل می‌دهد. عمده محصولات کشمش و پیاز است که متأسفانه امسال محصولات کشاورزی بازار پر رونقی نداشت و کشاورزان نتوانستند محصولاتشان را به خوبی عرضه کرده و به فروش برسانند.

شرایط دامداران و دامداری در شهرستان بناب چگونه است؟

درحال حاضر هزینه تمام شده شیر بیش از قیمت فروش آن است و به‌هیچ عنوان این موضوع به صرفه نیست. به دولت چندین بار پیشنهاد دادیم که یارانه را به دامداران و نه کارخانه‌داران بدهد اما متأسفانه تاکنون اقدامی در این زمینه از سوی دولت ندیده‌ایم.

کمی از شرایط بهداشت و درمانی این منطقه بفرمایید.

در بحث بهداشت و درمان با کمبود پزشک مواجه هستیم. در این راستا چندین جلسه با وزیر برگزار کردیم و به صورت مکتوب از وزیر بهداشت برای حل این مشکل دستوراتی گرفته‌ایم اما متأسفانه هنوز مردم گله‌مند هستند. به‌ویژه اینکه در اورژانس‌ها برای رسیدگی به حال بیماران با کمبود تیم تخصصی و پزشک مواجه هستیم. با وجود اینکه امسال بناب بالاترین تعداد پزشک متخصص یعنی ۱۷ نفر نیرو را در زمینه بهداشتی در کشور از آن خود دارد اما با این حال مردم با مشکلات اساسی مواجه هستند. به‌ویژه اینکه تخت‌های لازم برای بستری بیماران وجود ندارد و معمولاً بیماران برای معالجه به تبریز اعزام می‌شوند که آنجا نیز اکثراً تخت خالی پیدا نمی‌شود و افراد با مشکل مواجه می‌شوند.

آیا مردم در تردد راه‌های مواصلاتی مشکلی ندارند؟

متأسفانه عملیات عمرانی و شهرسازی سه راه محمدیار این منطقه که به بناب جاده نقده مشهور است چندین سال راکد مانده و همچنان نیمه تمام است. برای اتمام پروژه اعتبار تخصیص نمی‌دهند که ما در حال پیگیری آن هستیم. از سوی دیگر پروژه پل روگذر میدان معلم یکی دیگر از مطالبات مهم مردم است. این میدان تنها مختص بناب نیست بلکه به دلیل تردد بالا از این مسیر متعلق به شمال غرب کشور است. همین تردد بالا باعث ترافیک بالا شده و موجب اذیت مردم شمال غرب کشور می‌شود.

متأسفانه ۴ سال است که این پروژه راکد مانده است و مردم شدیداً از این مسئله ناراضی هستند. مسیر جاده‌ای بناب استراتژیک بوده و می‌توان گفت تقریباً شمال غرب کشور از این جاده تردد می‌کنند. به‌طور مثال بناب در مسیر تهران، تبریز، کردستان و ارومیه قرار گرفته است.

به‌عنوان نکته پایانی اگر مطلبی هست، بفرمایید.

درحالی‌که دولت مصوبه‌ای که به آن عمل کرده باشد در این حوزه انتخابیه ندارد اما در عین حال خواسته مردم بناب تأمین رفاه و معیشت آنها و حل مشکلاتشان از جمله رفع معضل بیکاری و رکود اقتصادی است.

نظر شما