شناسهٔ خبر: 131782 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

ورود پلیس به معاملات غیر قانونی ارز/خرید و فروش ارز رصد می‌شود

مقیمی رئیس پلیس اگاهی ناجا گفت: بانک مرکزی اطلاعات کسانی که خارج از سیستم اقدام به خرید و فروش ارز می‌کنند را در اختیار پلیس قرار می‌دهد و ماموران بر مبادلات غیرقانونی ارز رصد دارند.

به گزارش «نماینده» سردار محمد رضا مقیمی رئیس پلیس اگاهی ناجا در جمع خبرنگاران گفت :من دوستان خبرنگار را همکاران خودم در پلیس اگاهی می دانم چون معتقدم رسانه ها نقش اساسی در کاهش میزان جرایم دارند.

وی افزود: آنچه در ۹ ماهه امسال شاهدش هستیم برآوردی است از عملکرد پلیس آگاهی در ۹ ماهه امسال. در سال های گذشته شیب تند افزایش سرقت را داشتیم و در دو دسته از سرقت‌ها،  سرقت های خرد و سرقت های خانه و مغازه و بانک که سرقت های بزرگ معروف هستند رشد را شاهد بودیم. اما در حال حاضر شاهد ۵ درصد کاهش وقوع سرقت هستیم که رقم بسیار خوبی است. ما به این اعداد و ارقام قانع نیستیم. در سرقت های خورد با توجه به برنامه ریزی ها موفق تر عمل کرده ایم. در همه وقوعاتمان کاهش داشته ایم البته در چند موضوع مثل سرقت موتورسیکلت که وقوعش آنچنان کم نشده و بحث سرقت خودرو با توجه به کاهشی که داشتیم اما به انتظاراتمان پاسخ نداده‌ایم.

رئیس پلیس اگاهی ناجا ادامه داد: با توجه به نزدیک شدن به پایان سال، مراکز تجاری رونق می گیرند و مردم به بازار می روند بنابراین برای ما اهمیت دارد که مراکز تجاری از پلیس های افتخاری و نگهبان محله ها استفاده کنند.  

بحث سرقت از منازل با افزایش نرخ ارز ارتباط دارد چون مردم ارز می خرند در خانه نگهداری می کنند و با نگهداری این حجم پول و طلا و ارز، خانه به شعبه بانک تبدیل می‌شود و چون اقدامات امنیتی منزل هم کم است، برای سارقان جذابیت ایجاد می‌شود.

وی گفت: باید صندوق های امانات رونق بگیرند و مردم را باید تشویق کنیم که اسناد و مدارک معتبرشان را در این صندوق ها به امانت بسپارند تا در صورت وقوع سرقت، اموال زیادی به تاراج برده نشود. باید از ایجاد فضای جرم جلوگیری کنیم که برای سارق جذابیتی نداشته باشد تا اقدام به سرقت کند.  

سردار مقیمی تاکید کرد: تمام سرقت ها از منازل قبلا وسیله ای بود الان سارقان مقدار زیادی ارز و طلا از خانه‌ها انجام می دهند. سارق می داند در همه اتاق خواب ها گاوصندوق پر از طلا و ارز و سکه و تابلو فرش های نفیس و عتیقه هست پس دلیلی ندارد این حجم عظیم پول در خانه ها باشد.

رئیس پلیس اگاهی ناجا خاطرنشان کرد: با تفاهم پلیس و بانک مرکزی کسانی که خارج از سیستم اقدام به خرید و فروش ارز می کنند با توجه به اطلاعاتی که بانک اعلام می کند، پلیس اقتصادی وارد عمل می شود.  ماموران نقاطی که ارز به صورت غیر قانونی مبادله می‌شود را رصد می کنند. آمار خوبی از کشفیات داشته ایم اما آمار را در ۲ هفته آینده اعلام می کنیم در حال حاضر به جنع بندی نرسیده ایم که بخواهم آماری را در این زمینه اعلام کنم.

نظر شما