شناسهٔ خبر: 131750 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

تداوم روند مثبت همپیمانی شیعه در عراق نیازمند صبر و تعامل است

علی شمخانی/2 دبیر شواری عالی امنیت ملی گفت: تداوم روند مثبت ایجادشده در همپیمانی شیعه در عراق نیازمند صبر، از خودگذشتگی، همگرایی و تعامل است که خوشبختانه رهبران شیعه عراق همگی واجد ویژگی‌های ذکرشده هستند.

به گزارش «نماینده»، نوری مالکی معاون رئیس جمهور عراق و رئیس ائتلاف دولت قانون ظهر امروز با علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و پیرامون آخرین تحولات عراق و منطقه و مناسبات دو کشور گفت‌وگو کرد.

شمخانی با تقدیر از نقش سیاسی و مدیریتی نوری مالکی از وی به‌عنوان مجاهدی شجاع در دوران سخت مبارزه با رژیم صدام حسین و مدیری متعهد و هوشمند در زمان تصدی مسئولیت نخست وزیری عراق یاد کرد.

وی با اشاره به دستاوردهای گسترده ارتش و نیروهای مردمی عراق در مبارزه با تروریسم گفت: فتنه تروریسم اصلی‌ترین منشأ ناامنی و بی‌ثباتی بوده و موفقیت‌های عراق در این زمینه مؤید این واقعیت است که تنها مسیر صحیح مبارزه با تروریسم، اتکا به توان و قابلیت مثال زدنی مردم و استفاده از ظرفیتهای بومی است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی اهمیت همپیمانی شیعه در عراق و تعامل مثبت و سازنده آن با سایر گروههای سیاسی و مذهبی را خاطرنشان ساخت و افزود: تداوم روند مثبت ایجاد شده در همپیمانی شیعه نیازمند صبر، از خودگذشتگی، همگرایی و تعامل است که خوشبختانه رهبران شیعه عراق همگی واجد ویژگیهای ذکرشده هستند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اراده جمهوری اسلامی ایران برای حمایت مستمر از دولت و مردم عراق برای دفع فتنه تروریسم افزود: برخی کارشکنی‌های صورت گرفته از سوی آمریکا به‌منظور فرسایشی کردن روند آزادسازی موصل ناشی از عدم خواست آنان برای پایان یافتن بحران امنیتی در غرب آسیاست.

دریابان شمخانی عنوان داشت: با شروع عملیات موصل، داعش در سیر قهقرائی خود قرار گرفته و به‌طور قطع این عملیات با عزم ارتش و نیروهای مردمی عراق تا انتها پیگیری شده و امکان بازسازی توان تروریستهای تکفیری و طراحی توطئه‌های جدید از آنان گرفته می‌شود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: ظرفیتهای عظیم مردمی و قدرت سازماندهی و مدیریت دولت عراق که در کنگره جهانی اربعین حسینی(ع) مشاهده شد، نشان دهنده قدرتی ارزشمند برای مقابله با بحرانهای ساختگی و حل مشکلات داخلی عراق است.

وی افزود: تشکیلات مردمی حشدالشعبی یک ظرفیت راهبردی برای تأمین امنیت آینده عراق بوده و تصویب قانون آن در پارلمان عراق به‌دلیل مشاهده عملکرد سازنده و مشارکت همه گروه‌ها و مذاهب در آن است.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی تأکید کرد: به‌منظور تأمین امنیت پایدار و رشد و پیشرفت دو کشور ایران و عراق و تبدیل شدن به الگویی از رابطه راهبردی در منطقه، فعال سازی ظرفیتهای جدید در همکاریهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی اجتناب ناپذیر است.

شمخانی با اشاره به تجربه موفق اجرای مشترک پروژه‌های متعدد از سوی دو کشور که منافع محسوسی برای ایران و عراق به‌دنبال داشته است، افزود: تسریع در اجرای توافقات فی‌مابین در موضوعات مختلف به‌ویژه موضوعات مرزی می‌تواند افقهای جدیدی را برای ارتقای سطح همکاری‌های مشترک پیش روی دو کشور قرار دهد.

نوری مالکی معاون رئیس جمهور عراق و رئیس ائتلاف دولت قانون نیز در این ملاقات ضمن ارائه گزارشی از آخرین تحولات عراق و روندهای سیاسی و اقدامات میدانی، هدف از سفر به ایران و دیداربا مسئولین کشورمان را توسعه مناسبات همه‌جانبه میان دو کشور و تبادل نظر به‌منظور افزایش هم‌افزایی در چارچوب تعامل جبهه مقاومت عنوان کرد.

وی با قدردانی از حمایتهای همه‌جانبه جمهوری اسلامی ایران از عراق در جنگ علیه تروریسم افزود: حفظ و تداوم پیروزی‌های چشمگیر جبهه مقاومت در مقابله با تروریسم و حامیان منطقه‌ای و غربی آنان نیازمند شناسایی و رفع موانع و برنامه ریزی برای ارتقای توان و قابلیت‌های سیاسی، دفاعی و امنیتی است.

نظر شما