شناسهٔ خبر: 131735 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

دولت مکلف به تأسیس شرکت‌های دانش‌بنیان با مشارکت خارجی‌ها شد

مجلس نمایندگان مجلس در برنامه ششم توسعه دولت را مکلف به تأسیس شرکت‌های دانش‌بنیان با مشارکت خارجی‌ها کردند.

به گزارش «نماینده»، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز (سه‌شنبه) پارلمان و در ادامه رسیدگی به لایحه برنامه ششم توسعه، ماده ۸۱ این لایحه را پس از بحث و بررسی به تصویب رساندند.

به موجب مصوبه مجلس، دولت مکلف شد به منظور افزایش درون‌زایی اقتصاد با رعایت قانون تشویقی و حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی مصوب سال ۱۳۸۱ و قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان مصوب سال ۱۳۸۹ از تأسیس شرکت‌های دانش‌بنیان در داخل کشور با مشارکت شرکت‌های خارجی صاحب صلاحیت و دارای دانش برای طراحی، مهندسی، ساخت، نصب تجهیزات و انتقال فناوری در حوزه‌های انرژی شامل بالادستی و پایین‌دستی نفت و گاز و تبدیل نیروگاهی و اعطای تسهیلات لازم در این زمینه در قالب بودجه سنواتی حمایت نماید.

طبق تبصره این بند، شرکت‌هایی که تحت عنوان انتقال فناوری با طرف ایرانی قرارداد منعقد می‌کنند باید شرکتی دانش‌بنیان با حداقل ۵۰% سهم متخصصین و سرمایه‌گذاران ایرانی در داخل کشور برای این منظور به ثبت برسانند تا از طریق رشد فناوری در گذر تغییرات زمان بومی شود.

همچنین دولت موظف شد به منظور افزایش سهم آموزش‌های مهارتی در نظام آموزشی کشور با رویکرد تحقق اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش‌بنیان در برنامه از طریق بازنگری و اصلاح ساختار نظام اداری دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و افزایش منابع و تجهیزات نسبت به افزایش سهم دانشگاه فنی و حرفه‌ای و دانشگاه جامع علمی-کاربردی در نظام آموزشی کشور اقدام و تجهیزات آموزشی هنرستان‌ها، آموزشکده‌ها و دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای را به روز کند.

همچنین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مکلف شد در مقاطع کاردانی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته به پذیرش دانشجو در این دانشکده‌ها و آموزشکده‌ها اقدام کند.

خانه ملتی‌ها مصوب کردند که از ابتدای برنامه دانشکده‌ها و آموزشکده‌های فنی‌حرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش با تمامی امکانات، اموال منقول و غیرمنقول و نیروی انسانی و دارایی‌ها و تعهدات و مسئولیت‌ها از وزارت مذکور منتزع و به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ملحق می‌شود. این حکم در طول اجرای قانون برنامه ششم در حکم تبصره ۳ ماده واحده پذیرش دانشجوی دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای و مراکز تربیت معلم و دانشگاه شهید رجایی مصوب ۱۳۸۹ حاکم است.

طبق تبصره این بند، مبنای انتزاع و انتقال، دانشکده‌ها و آموزشکده‌های فنی حرفه‌ای است که در سال تحصیلی ۸۹-۸۸ فعال بوده و مجوز داشته‌اند.

دولت موظف شد به منظور تحول در نظام اقتصاد آموزش عالی، هدفمندسازی یارانه‌ها بهبود و شرایط و امکانات رفاهی دانشجویان، ضمن تداوم و تقویت کمک به صندوق رفاه دانشجویان وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ابتدای اجرای قانون برنامه، نسبت به پیش‌بینی و تأمین اعتبار مورد نیاز یارانه غذایی دانشجویی از محل درآمدهای عمومی علاوه بر اعتبارات فعلی اقدام و این اعتبارات را برای کمک به دانشجویان کم‌بضاعت مالی به صورت متمرکز در اختیار صندوق‌های رفاه دانشجویان وزارتخانه‌های مذکور قرار دهد. صندوق‌ها مکلفند تا پایان اجرای قانون برنامه ششم بخشی از یارانه مزبور را با تسهیلات بدون سود و بلند مدت جایگزین نمایند. وجوه حاصل از بازپرداخت تسهیلات اعطایی در قالب درآمد اختصاصی صندوق‌ها برای پرداخت مجدد به دانشجویان با رعایت قانون صندوق رفاه دانشجویی مصوب ۱۳۷۴ با الحاقات و اصلاحات بعدی آن به مصرف می‌رسد.

نمایندگان با ۱۵۲ رأی موافق، ۴ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع از ۱۹۷ نماینده حاضر در صحن علنی، ماده ۸۱ لایحه برنامه ششم توسعه را به تصویب رساندند.

نظر شما