شناسهٔ خبر: 131727 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

ایران و روسیه درباره سوریه هماهنگ هستند

ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ایران به هیچ‌وجه از مواضع اصولی خود که حمایت از خط مقاومت که از جمله آن سوریه است، عقب نشینی نمی‌کند.

به گزارش «نماینده»، علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح امروز (سه‌شنبه ۱۴ دی) در حاشیه دیدار با نوری المالکی که در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام انجام شد در جمع خبرنگاران و در پاسخ به این سؤال که آیا ایران از مواضع خود نسبت به مسئله سوریه عقب‌نشینی کرده یا خبر، اظهار کرد: مواضع جمهوری اسلامی ایران ثابت است و آن هم حمایت کامل و مستمر از خط مقاومت است که از ایران شروع می‌شود و از عراق عبور می‌کند و به سوریه، لبنان و فلسطین می‌رسد.

وی افزود: با توجه اینکه سوریه یک حلقه مهم در زنجیره مقاومت است، جمهوری اسلامی ایران از ابتدای این توطئه منطقه‌ای و بین‌المللی علیه کشور سوریه، در کنار دولت و ملت این کشور ایستاده و همچنان این ایستادگی ادامه دارد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، ادامه داد: این نوع اقدامات تبلیغات کاذبی است و ایران به هیچ‌وجه از مواضع اصولی خود که حمایت از خط مقاومت و عناصر مقاومت که از جمله آن سوریه است، عقب نشینی نخواهد کرد.

وی تاکید کرد: دیگران که نقش مخربی در سوریه داشتند امروز سعی دارند در صلح و آشتی برقراری وضعیت بعد از جنگ سوریه دخالت کنند باید بدانند که پرونده آنها نزد ملت و دولت سوریه پرونده‌ای سیاسی است. سوریه کشوری مهم است که تمامیت ارضی و حاکمیت ملی‌اش باید حفظ شود.

ولایتی تصریح کرد: مردم سوریه باید اختیار تعیین سرنوشت خودشان را داشته باشند و هیچ کشوری نیز حق ندارد در امور داخلی این کشور دخالت کند.

وی با تاکید بر اینکه حضور ایران در سوریه به دعوت این کشور بوده و حضورش قانونی است، گفت: تا به حال دولت و ملت سوریه پیروز بودند و ایران نیز از موضوع خشنود است.  

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه چه تضمینی وجود دارد که روسیه منافع ما را در نشست آستانه مد نظر قرار دهد و تا پایان مسیر هماهنگی میان این دو کشور ادامه داشته باشد، گفت: رابطه ایران و روسیه یک رابطه دوستانه است و بر اساس حسن همجواری است و در کل یک رابطه راهبردی محسوب می‌شود.

ولایتی تصریح کرد: ایران و روسیه با یکدیگر به بحران سوریه کمک کردند و با یکدیگر هماهنگ بودند البته این هماهنگیها با محوریت دولت سوریه بوده و به نفع همپیمانان سوریه و محور مقاومت شده است.

وی ادامه داد: هر کشوری که بخواهد خارج از اراده دولت و ملت سوریه در برقراری صلح دخالت کند جایی نخواهد داشت اما هماهنگی میان ایران و روسیه در رابطه با سوریه همچنان برقرار است.

وی در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود یکی از بندهای توافق آتش‌بس خروج گروهایی همچون حزب‌الله از سوریه است آیا این موضوع صحت دارد یا خیر، گفت: این ادعای دشمنان سوریه است، حزب‌الله تاکنون شهدای فراوانی داده و بیشترین کمک را به دولت سوریه کرده و دولت سوریه نیز همچنان حزب‌الله و سیدحسن نصرالله را دوست بسیار نزدیک خود می‌داند و باید بگویم اینگونه اظهارات تبلیغات منفی دشمن است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سؤال که نوری المالکی در صحبتهایش اشاره به فتنه‌های جدیدی در عراق داشته در این خصوص نظرتان چیست؟ گفت: ما بسیار امیدواریم که قدم بعدی در پیروزی خط مقاومت آزادی موصل و بازگشت به آن به آغوش دولت و ملت عراق باشد.

وی با اشاره به توطئه‌ای که نوری مالکی به آن اشاره کرد، گفت: عده‌ای از توطئه‌گران با حمایت آمریکا و بعضی از کشورهای مرتجع منطقه به دنبال تجزیه عراق هستند و این توطئه آنها بدون تردید با شکست مواجه خواهد شد.

نظر شما