شناسهٔ خبر: 131700 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

«سبحانی‌فر» نماینده مردم سبزوار در گفت‌وگو با هفته‌نامه «نماینده» مطرح کرد:

کاهش میزان آب‌های زیرزمینی و روند رو به افزایش خسارات کشاورزان

سبحانی فر با توجه به میزان کاهش بارندگی طی سال‌های اخیر این بخش با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو بوده است و کم‌آبی موجب افت و کاهش میزان آب‌های زیرزمینی و همچنین موجب خسارت به کشاورزان شده است.

به گزارش هفته نامه «نماینده»، «رمضانعلی سبحانی‌فر» نماینده مردم سبزوار و جغتای و جوین در مجلس دهم است او به‌عنوان عضوی از کمیسیون صنایع و معادن خانۀ ملت به برخی مسائل جاری این حوزه انتخابیه اشاره داشت که شرح آن را در ادامه می‌خوانید:

*به‌عنوان نماینده مردم این منطقه بفرمائید اهم اقتصاد مردم را چه چیزی تشکیل می‌دهد؟

بخش عمدۀ اقتصاد این حوزه انتخابیه کشاورزی و در بخش‌های دیگر تجارت و صنعت است. طبیعی است که شرایط اشتغال در این منطقه نیز همچون دیگر بخش‌های کشور دچار چالش است ازاین‌رو باید تلاش کنیم تا در بخش صنعت و تولید اشتغال‌زایی مناسب همراه با درآمد مطلوب ایجاد کنیم.

*سهم کشاورزی از اقتصاد مردم این منطقه چقدر است؟

اگر به بخش کشاورزی توجه ویژه‌ای داشته باشیم طبیعی است که می‌توانیم شاهد رشد اقتصادی منطقه باشیم. از سوی دیگر با توجه به میزان کاهش بارندگی طی سال‌های اخیر این بخش با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو بوده است و کم‌آبی موجب افت و کاهش میزان آب‌های زیرزمینی و همچنین موجب خسارت به کشاورزان شده است.

*خواسته‌تان از دولت در این خصوص چیست؟

آنچه در حال حاضر از دولت انتظار داریم تأمین لوله‌های انتقال آب و آبیاری‌های تحت‌فشار است این مسائل می‌تواند در تأمین آب کشاورزان تأثیرگذار باشد. این منطقه همچون بیشتر مناطق کشور با کمبود آب مواجه است چراکه در شرق کشور نسبت به سایر نقاط بارندگی‌ها بسیار کم است.

*آب شرب مردم چگونه تأمین می‌شود؟

در روستاهای بالای ۵۰ خانوار امر آب‌رسانی انجام شده است. تعدادی روستا وجود دارد که از آب شرب پایدار برخوردار نیستند که در تلاش برای تأمین آب شرب این مناطق نیز هستیم.

آیا گازرسانی به حوزۀ انتخابیۀ شما انجام شده است؟

حدود ۱۱۰ روستا در شرف بهره‌برداری از گاز هستند و امیدواریم دولت کمک کند تا در سال آینده گازرسانی تعداد دیگری از روستاها انجام شود.

*با توجه به اینکه جنابعالی عضو کمیسیون صنایع هستید، شرایط صنعتی این حوزه انتخابیه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در بحث صنایع توفیقات خوبی به دست آوردیم، هرچند کافی نیست و باید تلاش بیشتری انجام دهیم. صنایع کوچک و میانی و همچنین صنایع تبدیلی، دامی، کشاورزی و صنایع و معدنی فعال هستند؛ اما با تمام ظرفیت کار نمی‌کنند. از سوی دیگر کارخانه فولاد این منطقه تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید که می‌تواند ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی تولید کند و به دنبال این هستیم تا هرچه سریع‌تر اقدامات عملیاتی فاز دوم آن را آغاز کنیم.

 همچنین تنها کارخانه اسیدسیتریک خاورمیانه اخیراً توسط رئیس‌جمهور افتتاح شد که حدود ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه این کارخانه برآورد شده و در حال حاضر به‌صورت مستقیم ۲۰۰ نفر اشتغال‌زایی داشته است. این کارخانه می‌تواند با تولید سالانه حدود ۲۰ هزار تن اسیدسیتریک در داخل کشور از خروج ارز به خارج جلوگیری کند.

بنابراین به دنبال این هستیم تا از طریق توسعه و تقویت صنایع کوچک همچون بسته‌بندی مواد غذایی، پروتئینی و دام و طیور و همچنین صنایع تبدیلی بخشی از بیکاری این منطقه را حل کنیم.

*آخرین پیگیری‌ها درباره خط راه‌آهن به کجا رسیده است؟

طول خط راه‌آهن سبزوار-خوشاب حدود ۴۵ کیلومتر است که سال‌ها قرار بود کار عملیاتی آن انجام شود، اما چندان پیشرفت فیزیکی نداشت که در چند سال اخیر شاهد توفیقات خوبی در این زمینه هستیم به‌طوری‌که در حال حاضر ۳۳ کیلومتر از این طرح زیرسازی و در مرحله پایانی قرار دارد و دستور پرداخت ۱۵ میلیارد تومان مطالبات پیمانکاران این پروژه داده شده است.

همچنین با پیگیری‌های انجام گرفته در بودجه سال ۱۳۹۶ اعتبار طرح از ۲۳ میلیارد ریال با افزایش ۱۰ برابری به ۲۲۰ میلیارد ریال رسیده است.

*به‌عنوان سؤال پایانی، ارزیابی‌تان از وضعیت بهداشتی و درمانی این منطقه بفرمایید.

در بحث بهداشت و درمان نیز توفیقات بسیار خوبی داشتیم. ازجمله بهره‌برداری بیمارستان ۲۵۰ تخت خوابی است که اخیر جراحی قلب در آن انجام می‌شود و حدود یک ماه گذشته مرکز رادیوتراپی در سبزوار راه‌اندازی شد. این در حالی است که در شرق کشور در مشهد تنها ۲ مرکز دارای بخش رادیوتراپی است همچنین ایجاد پایگاه اورژانس هوایی نیز از دیگر توفیقات در بخش بهداشت و درمان این منطقه است.

نظر شما