شناسهٔ خبر: 131698 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

فقدان مدیریت، حلقه مفقوده تولید و صنعت

محمدرضا منصوری در حقیقت عدم تکنولوژی روز دنیا، فقدان مدیریت توانمند و کارآمد و همچنین نبود نیروی متخصص و کارآفرین، حلقه مفقوده تولید در کشور و بزرگترین چالش پیش‌روی تولیدکنندگان به‌شمار می‌رود.

هفته نامه «نماینده»؛ محمدرضا منصوری*/ در حال حاضر در بازار رقابتی محصولات داخلی و خارجی مشاهده می‌شود که کالاهای تولیدی خارجی مشابه داخل با استفاده از تکنولوژی به‌روز دنیا توانسته‌اند گوی سبقت را از کالاهای داخلی بگیرد؛ از سوی دیگر طبیعی است که قیمت تمام شده این کالاها نسبت به محصولات داخلی بسیار پائین‌تر است. به‌همین دلیل می‌توان گفت این موضوع موجب می‌شود تا صنعت‌گران و تولیدکنندگان داخلی نتوانند در بسیاری از موارد با همتایان خارجی خود رقابت کنند.

در حقیقت عدم تکنولوژی روز دنیا، فقدان مدیریت توانمند و کارآمد و همچنین نبود نیروی متخصص و کارآفرین، حلقه مفقوده تولید در کشور و بزرگترین چالش پیش‌روی تولیدکنندگان به‌شمار می‌رود. اگر این سه عامل کنار هم قرار بگیرد و به‌خوبی اجرایی شود، تولیدات سود ده خواهند شد در غیر این صورت باید شاهد زیان‌ده بودن کالاهای داخلی باشیم.

از سوی دیگر وام‌های بانکی به تولیدکنندگان با سودهای بالا و همچنین مالیات‌های سنگین در این حوزه باعث می‌شود تا قیمت تمام شده کالا برای تولیدکننده بسیار بیشتر از فروش آن محصول باشد. این موضوع که به انگیزه تولیدکنندگان خدشه وارد می‌سازد امکان تولید محصولات با کیفیت و همچنین رقابت در بازار فروش با محصولات خارجی را از آنها می‌گیرد. بنابراین تا زمانی که نتوانیم نرخ سودهای بانکی بالا را در کشور به سود بانکی که در همه جای دنیا متداول است، برسانیم؛ نمی‌توانیم در بازار رقابتی دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم. ازاین‌رو عدم پیشرفت قابل توجه در عرصه صنعتی و تولیدی یک معمای ساده است.

هرچند که تعرفه‌های گمرکی بالایی برای محصولات خارجی تعیین کرده و به نوعی با این اقدام سعی در حمایت از تولیدکنندگان داخلی داریم اما این چرخه به تنهایی نمی‌تواند به تقویت و رشد کیفیت تولیدات داخلی منجر شود. در حال حاضر تولیدکننده برای جبران قیمت تمام شده کالا مجبور است محصولاتش  را ۲ تا ۳ برابر قیمت جهانی به فروش برساند که این امر فشار بالایی به مصرف‌کننده وارد می‌کند. متأسفانه امروز مردم تاوان ناتوانی تولید را می‌دهند.

ازاین‌رو برای داشتن تولیدات داخلی باکیفیت نیازمند برنامه‌ریزی طولانی مدت هستیم. باید توانمندی نیروهای انسانی را افزایش دهیم و این امر ممکن نمی‌شود مگر اینکه نحوه سیستم آموزشی مدارس که هنوز همان تدریس ۵۰ سال قبل است را تغییر دهیم. مقام معظم رهبری نیز به افزایش قدرت توانمندی نیروهای انسانی همواره تأکید داشته‌اند. باید کارآفرینی و خلاقیت را در میان دانش‌آموزان تقویت کنیم. اگر از همان ابتدا افراد در رشته‌های تخصصی آموزش ببینند، قدرت خلاقیتشان افزایش پیدا می‌کند و می‌توانند در آینده ایده‌پردازی‌های موفقی برای تولید داشته باشند.

تا زمانی که از نیروهای متخصص و تکنولوژی‌های به‌روز دنیا همراه با مدیریت کارآمد و مدبر استفاده نکنیم باید شاهد تولید کالاهای بی‌کیفیت یا کم کیفیت و گران باشیم. ازاین‌رو گره مفقوده در همین جاست تا زمانی که توانمندی‌هایمان را در بحث تولید افزایش ندهیم تولید نکردن بهتر از تولید کالای بی‌کیفیت و گران عرضه کردن است.

بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان همراه با سودهای نجومی به تولیدکنندگان وام دادیم. این افراد تا کارگاه‌ها و کارخانه‌های خود را به بهره‌برداری رساندند و تکنولوژی را در تولیداتشان اجرایی کردند، تکنولوژی جدید از راه رسید و عمر آن محصول از بین رفته است.

از سوی دیگر لازم است که مطابق اصل ۴۴ به خصوصی‌سازی توجه و نگاه ویژه‌ای شود. باید ببینیم در گذشته چه کاشتیم که امروز می‌خواهیم از آن برداشت کنیم.

*نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس

نظر شما