شناسهٔ خبر: 131697 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

افزایش ۱۰درصدی مرگ ومیر معتادان/ مخالف عقیم سازی زنان معتاد هستیم

افشار سخنگوی ستادمبارزه با موادمخدرگفت:عقیم سازی زنان معتاد ازلحاظ شرعی، قانونی واخلاقی به صلاح نیست.افراد حق زندگی و زادوولد دارند و این حق در کنوانسیونهای بین المللی وقانون اساسی تایید نشده است.

به گزارش «نماینده»، پرویز افشار در نشست خبری خود به ارائه آمار مقایسه ای کشفیات مواد مخدر طی ۹ ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل پرداخت و گفت: در این مدت شاهد رشد قابل توجه کشفیات در کشور بوده ایم که مجموع کشفیات ۵۳۸ تن بوده و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳ درصد رشد داشته است.

وی بابیان اینکه سهم تریاک با ۴۲ هزار و ۴۳۶ کیلوگرم کشفیات و با ۱۶ درصد رشد قابل توجه بوده است، ادامه داد: حشیش نیز با ۸۵ هزار و ۹۲ کیلوگرم کشف دارای رشد ۲۰ درصدی بوده است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر از رشد ۲۶ درصدی کشف هروئین معمولی کراک و کریستال خبر داد و گفت: مخدر مرفین با کشف ۸ تن طی این مدت نسب به مدت مشابه سال گذشته ۴۸ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: کشف شیشه ۱۳۹۸ کیلوگرم بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.

افشار با اشاره به کاهش ۸۱ درصدی کشف گراس اظهار کرد: از مجموع کشفیات، سهم تریاک ۸۰ درصد، حشیش ۱۶ درصد، هروئین ۳ درصد، مرفین ۲درصد و سایر مواد ۲ درصد بوده است و سهم شیشه در کشفیات نیز در حال کاهش است.

معاون کاهش تقاضای ستاد در این‌باره توضیح داد: با کاهش تولید شیشه در کشور و افزایش قیمت آن شاهد تغییر الگوی مصرف به سمت مواد دیگر همچون ماری‌جوانا و ترکیبات آن مثل حشیش و گل و سرشاخه گل داریم که خطرشان از شیشه کمتر است.

وی با بیان اینکه نیروی انتظامی از شرکای کلیدی ستاد است، گفت: سهم این نیرو در کشفیات ۹۰ درصد و سهم وزارت اطلاعات ۷ در صد و سهم بسیج مستضعفین ۳ درصد است و مابقی به گمرک و سازمان زندان ها اختصاص یافته است.

افشار همچنین از کاهش ۱۵ درصدی تعداد عملیات و درگیری ها طی ۹ ماهه امسال خبر داد و خاطرنشان کرد: افزایش کشف و کاهش عملیات نشان‌دهنده کار هوشمند و عملیاتی است. همچنین تعداد گروه های متلاشی شده نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰ درصد کاهش داشته است که نشان‌دهنده کاهش تعداد مواد مخدر است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به کاهش ۲۵ درصدی انهدام کارگاه های شیشه گفت: این موضوع به معنی کاهش تولید شیشه در کشور است.

اتحادیه اروپا با موج جدیدی از ورود کوکائین مواجه خواهد شد

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به افزایش سهم اقتصادی مواد مخدر برای قاچاقچیان گفت: این سهم اقتصادی بالا سبب شده است قاچاقچیان به هر طریق ممکن مواد مخدر را قاچاق کنند و دست اندرکاران باید مترصد قیمت ها باشند.

وی ادامه داد: براساس پیش بینی ها، اتحادیه اروپا با موج جدیدی از ورود کوکائین مواجه خواهد شد.

افشار با بیان اینکه در سال ۹۵ اقدامات زیادی در بحث پیشگیری از مواد مخدر انجام شده است، خاطرنشان کرد: ارائه آموزش ها در محیط های هدف مثل خانه، محل کار، ادارات و صنایع در حال انجام است و رشد قابل ملاحظه ای داشته ایم.

پوشش ۶۰ هزار دانش آموز، مربی و اولیا در برنامه های توانمندسازی ستاد مبارزه با مواد مخدر

وی تاکید کرد: دبیرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر با همکاری وزارت آموزش و پرورش بیش از ۶۰هزار دانش آموز، مربی و اولیاء را تحت پوشش برنامه های آموزشی و توانمندسازی قرار داده و این طرح امسال در ۱۲ استان اجرایی خواهد شد که طی آن ۲هزار مربی آموزش های لازم را دیده اند و در حال انتقال به دانش آموزان هستند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: بیش از یک میلیون نفر از والدین دانش آموزان در چند ماه اخیر آموزش های پیشگیری از اعتیاد را فرا گرفتند و همچنین برنامه خانه و مدرسه به اجرا درآمده که کار مشترک ستاد با سازمان ملل است.

افشار اضافه کرد: این طرح سال گذشته به صورت آزمایشی در مهد کودک ها و مراکز ابتدایی تهران انجام شد و امسال به صورت سراسری در کشور اجرایی شده است.

وی به ارائه آموزشهای پیشگیری اولیه از اعتیاد در محیط های صنعتی اشاره کرده و گفت: ۱۲۰۰ نفر از کارکنان صنعتی به صورت مجازی آموزشها را فرا گرفتند. همچنین طرح ملی شیوع شناسی اعتیاد در جامعه کار و تولید با مشارکت وزارت رفاه در حال انجام است.

۱۶ تا ۲۱ درصد محیط های صنعتی درگیر اعتیاد هستند

افشار افزود: عمق خطر در محیط های کاری بسیار زیاد است و در حال حاضر ۱۶ تا ۲۱ درصد محیط های صنعتی درگیر اعتیاد و مواد مخدر هستند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد: طرح ملی شیوع شناسی اعتیاد در محیط های کار به تصویب ستاد رسیده و انجام آن در عسلویه آغاز شده است؛ به طوری که در حال تسریع به کشور است.

وی ادامه داد: این طرح در تمام کارگاهها با ۵۰ تا ۵۰۰ نفر شاغل اجرا خواهد شد.

افشار اظهار کرد: ۱۵۰۰ نفر از کارشناسان دستگاه های مختلف به عنوان کادر پیشگیری از اعتیاد، آموزش های لازم را دیده اند و حدود ۱۶هزار نفر نیروی کار متخصص برای ارائه آموزشهای پیشگیری از اعتیاد تربیت کرده ایم.

برگزاری اولین همایش ملی صیانت از اعتیاد با حضور ۷۰۰ سازمان مردم نهاد

وی به برگزاری اولین همایش ملی صیانت از اعتیاد با حضور ۷۰۰ سازمان مردم نهاد اشاره کرد و افزود: سال گذشته ۲هزار و ۲۷۱ سمن در بانک ستاد مبارزه با مواد مخدر ثبت شدند که این رقم امسال به ۲هزار و ۳۶۵ سمن رسیده است که به عنوان همکار اجتماعی در فعالیت های ستاد مشارکت دارند.

افشار با تاکید بر اجتماعی شدن مواد مخدر گفت: باید تشکل سازی در اولویت قرار گیرد و ذهنیت ها به این سمت تغییر کند.

افزایش ۱۰ درصدی مرگ بر اثر اعتیاد در سال جاری

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر درخصوص آمار رسمی پزشکی قانونی از شیوع مرگ در اثر اعتیاد در کشور تاکید کرد: در ۸ ماهه اول سال ۹۵ میزان مرگ بر اثر اعتیاد نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰ درصد افزایش یافته است. البته این رقم خیلی زیاد نیست اما موضوع نگران کننده این است که موارد مرگ و میر بر اثر مسمومیت حاد مثل تزریق، مصرف بیش از حد، حمل مواد در شکم و... افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: حداکثر سهم مرگ و میر معتادان در مصرف بیش از حد و مرگهای حاد باید حداکثر ۵۰درصد باشد. اما این رقم در کشور ما در حال حاضر حدود ۶۳ درصد است که باید تلاش کنیم تا پایین بیاید.

مرگ ۱۶۰۵ نفر بر اثر اعتیاد

افشار خاطرنشان کرد: در ۸ ماهه اول امسال هزار و ۶۰۵ نفر بر اثر مصرف مواد مخدر جان خود را از دست دادند که از این تعداد ۱۵۳ نفر زن هستند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهارکرد: سهم اعتیاد زنان در سال ۱۳۸۰ حدود ۵ درصد بود که این رقم در سال ۹۰ به حدود ۱۰ درصد رسید و آمار جدیدی در این زمینه نداریم اما پیش بینی می کنیم که میزان مرگ و میر زنان بر اثر اعتیاد در حدود ۱۰ درصد باشد.

افشار درخصوص تبلیغات منفی رسانه های بیگانه، در مورد بی توجهی به خانواده های قاچاقچیان اعدام شده گفت: براساس مصوبات قانونی، دستگاههای اجرایی و حمایتی در کشورمان در این زمینه مسئولیت دارند و در حال حاضر سازمان بهزیستی به خانواده های محکومین طولانی مدت یا معدومین مواد مخدر مستمری همانند دیگر خانواده تحت پوشش ارائه می دهد.

وی با تاکید بر اهمیت نظارت بر مراکز درمان و ترک اعتیاد افزود: کمیته های نظارت کشوری و استانی در این زمینه فعال هستند اما چون نظارت ناکافی است، از یکسری بازرسان خارج از مجموعه با لحاظ کردن همه مقررات استفاده می کنیم.

مخالف عقیم سازی زنان معتاد هستیم

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر به موضوع چالشی عقیم کردن زنان معتاد متجاهر اشاره کرد و گفت: بحث عقیم سازی این زنان نه از لحاظ شرعی نه قانونی و نه اخلاقی به صلاح نیست. افراد حق زندگی و زاد و ولد دارند و این حق در کنوانسیون های بین المللی و قانون اساسی کشور مورد تایید قرار گرفته است.

افشار ادامه داد: اگر لوازم پیشگیری به صورت موقت استفاده شود، قابل قبول است چون برگشت پذیر هستند. همچنین در مورادی که حاملگی شامل بیماری های پرخطر و سخت درمان برای نوزاد باشد، در غالب کمیسیون های پزشکی می توانند از این لوازم استفاده کنند. اما عقیم سازی برگشت ناپذیر از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر به عنوان مرجع تصمیم گیر و نظارت کننده مورد تایید نیست و مخالفیم.

درد اصلی گورخواب‌ها اعتیاد نبود، آسیبهای اجتماعی بود

افشار در مورد پدیده گورخوابی که اخیراً رسانه ای شده است، گفت: درد اصلی این افراد اعتیاد نبود؛ مردم هرکسی را با ظاهر نامناسب می بینند، برچسب اعتیاد می زنند. این افراد ملغمه ای از بیماران روانی مزمن، معتادان و بی خانمان ها هستند که فساد و آسیب های اجتماعی تهران آنها را تفکیک کرده و تنها یک نفر از آنها به دلیل اعتیاد به مرکز اخوان اعزام شده است.

وی در مورد تولد نوزادان از مادران معتاد گفت: آمار کشوری از میزان تولد نوزادان معتاد نداریم اما مراکز مکلف هستند مراحل درمانی را برای مادران معتاد انجام دهند.

رسمی کردن کشت خشخاش در کشور موضوعیت ندارد

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر درمورد شائبه رسمی کردن کشت خشخاش در کشور توضیح داد: رسمی کردن کشت خشخاش در کشور موضوعیت ندارد. پیش از انقلاب، سهمیه ای برای کشت خشخاش به ایران داده شده بود اما پس از انقلاب این سهمیه به صورت داوطلبانه از سوی کشورمان ملغی شد.

وی ادامه داد: این سهمیه برای تولید مرفین و سهم معتادان پیش بینی شده بود و طی سالهای گذشته پیشنهادی از سوی کشورمان برای کشت نوعی از شقایق به جای خشخاش به سازمان ملل ارائه شده است که سازمان ملل تاکنون مخالفت کرده است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر اضافه کرد: این نوع از شقایق حاوی صمغ تریاک نیست و برای استحصال مرفین از آن باید فرآوری صنعتی انجام شود. این موضوع در مجمع تشخیص مصلحت مصوب شده و همچنان در حال پیگیری از سازمان ملل هستیم.

افشار درمورد مصرف کتامین در کشور گفت: هیچ وقت اعلام نکردیم که کتامین مصرف نمی شود اما این ماده جزو موارد بی هوشی است که قابلیت سوء مصرف را دارد. در حال حاضر سوء مصرف این ماده در کشور وجود دارد اما بحرانی نیست.

وی خاطرنشان کرد: در این زمینه با وزارت بهداشت مذاکراتی داشته ایم و به گمرک هم اعلام کرده ایم که اگر مورد مشکوکی دیدند حتما استعلام کنند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه بسیاری از داروهای غیرمجاز در ناصرخسرو وجود دارد، افزود: طرح های برخورد انجام شده و همچنان در حال انجام است.

افشار با اشاره به افزایش قیمت شیشه در کشور گفت: در حال حاضر قیمت شیشه ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان است که ارسال آن به کشورهای آسیای جنوب شرقی برای قاچاقچیان مواد مخدر به صرفه نیست.

تعداد دانش آموزان معتاد حداقلی است

وی در مورد خبر احداث بهاران دانش آموزی تاکید کرد: برنامه ای برای دانش آموزان معتاد در زمینه بستری و درمان نداریم. تعداد دانش آموزان معتاد حداقلی است و ساز و کار غربالگری و مدیریت با هدف شناسایی دانش آموزان در معرض خطر در حال انجام است تا این افراد به مراکز خاص با حضور مشاوران، مددکاران و پزشکان متبحر فرستاده شوند.

ادامه داد: مرکز درمان اعتیاد نوجوانان زیر ۱۷ سال در حال راه اندازی است که خاص دانش آموزان نیست.

وی در توضیح این مطلب گفت: جمعیت تحت پوشش مراکز ماده ۱۶ افراد ۱۸ تا ۶۵ سال هستند. به همین دلیل زیر ۱۷ ساله ها در مرکز جدید تحت درمان قرار می گیرند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه حدود ۱۸ مرکز رسمی تحت پوشش ستاد مبارزه با مواد مخدر به عنوان مرکز ماده ۱۶ در کشور فعالیت می کنند، افزود: ظرفیت این مراکز ۶هزار نفر به صورت لحظه ای است؛ به طوری که در طول سال ۲۴ هزار نفر را تحت پوشش قرار می دهد. البته در تهران با تاکید مسئولان ظرفیت سازی بیشتری انجام شده است و در حال حاضر ۵ تا ۶ هزار نفر ظرفیت برای معتاد متجاهر در تهران آماده شده است. همچنین بخشی از اردوگاه فشافویه که ویژه محکومین مواد مخدر است به اسکان معتادان متجاهر تخصیص می یابد.

درمان ۱۵ هزار معتاد در سال جاری

وی گفت: در طول ۹ ماه گذشته از سال ۹۵، ۱۵هزار مورد تحت درمان اعتیاد قرار گرفته اند.

افشار ادامه داد: بیش از ۸۰درصد کشفیات مواد مخدر با پایه مرفین و تریاک در دنیا، در کشورمان انجام می شود که در این زمینه نیازمند تجهیزات به روز هستیم.

وی اضافه کرد: در زمان تحریم ها، این دستگاه ها در اختیار ما قرار نمی گرفت اما پس از برجام، مذاکراتی برای ارسال این دستگاهها و همچنین سگ های موادیاب انجام شده و در حال رسیدن به نتیجه است.

وی تاکید کرد: متوسط سن اعتیاد در کشور ۲۲ تا ۲۴ سال است و در این زمینه تغییری نداشته ایم. البته با توجه به تغییر الگوی مصرف، به سمت موادی همچون گل، گراس، ماری جوانا و آمفتامین ها، ممکن است این مواد در سنین پایین تری مصرف شوند اما این به معنای کاهش سن اعتیاد نیست.

افشار با اشاره به سخنان رئیس جمهور و تاکید ایشان در لزوم شادی و نشاط در جامعه، در جهت کاهش گرایش به مواد مخدر گفت: در سال جاری دو جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر با حضور رئیس جمهور برگزار شد که یکی از تاکیدات  این است که در قبال کاهش مواد مخدر در جامعه باید جایگزین های مناسبی ارائه دهیم.

افشار ادامه داد: سازمان مدیریت و برنامه ریزی مأمور شده است تا اگر دستگاههای مختلف، طرح های نشاط همگانی در گستره ملی دارند، این سازمان بودجه های لازم را فراهم کند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در پایان گفت: البته شادی و نشاط معطوف به برگزاری کنسرت نیست و ابعاد مختلفی دارد و در این راستا، اگر سازمان های موردنهاد هم برنامه های نشاط آفرین در سطح ملی دارند، امکان تصویب در ستاد مواد مبارزه با مخدر وجود.

نظر شما