شناسهٔ خبر: 131687 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

تعیین اعضای هیئتهای نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری در سراسر کشور

کدخدایی/2 سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات از تعیین اعضای هیئت‌های نظارت استانی در سراسر کشور در جلسه امروز این هیئت خبر داد.

به گزارش «نماینده» عباسعلی کدخدایی سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ با اشاره به برگزاری دومین جلسه این هیئت، گفت: دومین جلسه هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم با موضوع تعیین اعضای هیئت‌های ۱۶ استان باقیمانده کشور برگزار شد.

وی از تعیین اعضای هیئت‌های نظارت استانی در سراسر کشور در جلسه امروز این هیئت خبر داد و افزود: اعضای هیئت‌های نظارت در ۱۵ استان در جسه هفته گذشته این هیئت انتخاب شدند که در جلسه امروز اعضای ۱۶ استان باقیمانده نیز مشخص شدند که بدین ترتیب، اعضای هیئت‌های نظارت استانی در سراسر کشور انتخاب شدند.

سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶، تصریح کرد: هیئت‌های نظارت استانی دارای ۵ عضو هستند که پس از انتخاب اعضا، در اولین جلسه، رئیس و سخنگوی آن انتخاب می‌شود.

به گزارش تسنیم، اولین جلسه هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری در روز چهارشنبه گذشته(۸ دی‌ماه) تشکیل شد که در این جلسه آیت‌الله جنتی رئیس و عباسعلی کدخدایی نیز به عنوان سخنگو از سوی اعضای این هیئت انتخاب شدند.

اعضای هیئت مرکزی نظارت بر دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی در جلسه  روز (چهارشنبه ۱۷ آذر) شورای نگهبان انتخاب شدند. در این جلسه آیت‌الله احمد جنتی، آیت‌الله یزدی، آیت‌الله رئیسی، محمدرضا علیزاده، محسن اسماعیلی، سیامک ره‌پیک و عباسعلی کدخدایی به‌ عنوان اعضای هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری و میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی انتخاب شدند.

براساس اصول یک صد و هجدهم و نودونهم قانون اساسی مسئولیت‌ نظارت‌ بر انتخابات‌ ریاست‌جمهوری‌ بر عهده‌ شورای‌ نگهبان‌ است که این شورا نیز از طریق هیئت‌های نظارت بر انتخابات که قانون، سازوکارهای آن را مشخص کرده، بر این انتخابات نظارت می‌کند.

**اصل ۹۹ قانون اساسی چه می‌گوید؟

نظارت‌ شورای نگهبان بر انتخابات استصوابی است‌ و شامل‌ تمام‌ مراحل‌ اجرایی انتخابات‌ از جمله‌ تأیید و ردّ صلاحیت‌ کاندیداها می‌شود.

**چرا انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم پیش از موعد قانونی برگزار می‌شود؟

شورای نگهبان در جلسه ششم مرداد امسال این نهاد با پیشنهاد وزارت کشور برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در ۲۹ اردیبهشت‌ماه سال آینده موافقت کرد.

همچنین وزارت کشور بنا به تقارن ایام خردادماه با ماه مبارک رمضان به شورای نگهبان پیشنهاد کرده بود که انتخابات ریاست‌جمهوری زودتر از موعد مقرر برگزار شود که شورای نگهبان با این پیشنهاد موافقت کرد.

۱-آذربایجان‌شرقی 

۲- آذربایجان غربی

۳- اردبیل 

۴- اصفهان

۵- البرز

۶- ایلام

۷- بوشهر 

۸- تهران

۹- چهارمحال و بختیاری 

۱۰- خراسان جنوبی

۱۱- خراسان رضوی 

۱۲- خراسان شمالی 

۱۳- خوزستان

۱۴- زنجان

۱۵- سمنان 

۱۶- سیستان و بلوچستان

۱۷- فارس 

۱۸- قزوین

۱۹- قم

۲۰- کردستان

۲۱- کرمان 

۲۲- کرمانشاه

۲۳- کهگیلویه و بویراحمد

۲۴- گلستان 

۲۵- گیلان 

۲۶- لرستان

۲۷- مازندران

۲۸- مرکزی 

۲۹- هرمزگان 

۳۰- همدان 

۳۱- یزد

نظر شما