شناسهٔ خبر: 131682 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

شهرداری‌ها مکلف به درج الزام رعایت مقررات ملی ساختمان در پروانه‌های ساختمانی شدند

کمیسیون تلفیق مجلس شهرداری ها را مکلف کرد که به منظور مقاوم‌سازی ساختمانها و اصلاح الگوی مصرف انرژی نسبت به درج الزام رعایت مقررات ملی ساختمان در پروانه‌های ساختمانی اقدام کند.

به گزارش «نماینده»، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه صبح امروز خود ماده ۷۴ گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه برنامه ششم توسعه را تصویب کردند.

براساس این ماده، به منظور مقاوم‌سازی ساختمانها و اصلاح الگوی مصرف به ویژه مصرف انرژی در بخش ساختمان و مسکن، شهرداریها مکلفند نسبت به درج الزام رعایت مقررات ملی ساختمان در پروانه‌های ساختمانی اقدام نمایند. صدور پایان‌کار برای واحدهای احداث شده بر مبنای این پروانه‌ها، منوط به رعایت کامل این مقررات است.

به علاوه، کلیه مجریان دولتی موظفند مسؤولیت فنی (حرفه‌ای) خود و در صورت نیاز، مسئولیت سایر عوامل مرتبط با طراحی، محاسبه و نظارت ساختمانهای تحت پوشش خود اعم از شهری و روستایی را نزد یکی از شرکتهای دارای صلاحیت بیمه نمایند.

همچنین با تصویب مجلس باید به منظور انجام مطالعات لازم برای کاهش خطرپذیری زلزله، در طی اجرای قانون برنامه، استانداردسازی مصالح در مقاوم‌سازی ساختمانی، به صورت کامل محقق و از تولیدکنندگان و ارائه کنندگان مصالح و روش های مذکور حمایت شود.

همچنین با رأی نمایندگان ماده ۷۶ لایحه برنامه ششم نیز جهت بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع شد.

این ماده، شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران را مکلف می کرد نسبت به احصاء مناطق ویژه نیازمند بهسازی و نوسازی در بافتهای فرسوده و دسته‌بندی طرحهای واقع در این مناطق، اقداماتی انجام دهد.

همچنین طبق ماده ارجاعی دستگاههای اجرائی ذی‌ربط موظف می شوند به منظور افزایش بهره‌وری و استحصال زمین نسبت به احیاء بافتهای فرسوده و نامناسب روستایی اقدام کنند.

نظر شما