شناسهٔ خبر: 131636 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

حوزه کالاهای فرهنگی نیازمند خلاقیت، تفکر و نوآوری است

احسان قاضی زاده43 عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: قدرت رسانه در تولید کالای فرهنگی به منظور ایجاد کاراکتر، شخصیت و هویت‌سازی زیاد است اما این کار با پیش زمینه فکری موثر واقع می‌شود.

به گزارش«نماینده»، سیداحسان قاضی‌زاده هاشمی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس دهم در مورد وضعیت کالاهای فرهنگی در بازار فروش گفت: محصولات فرهنگی بومی برای رده سنی کودک و نوجوان دارای ابداع ویژه‌ای نیست و این حوزه نیازمند خلاقیت، تفکر و نوآوری است تا بتواند به روز و جدید باشد و نظر این قشر از جامعه را به سمت خود جلب کند.

قاضی‌زاده هاشمی افزود: اگر به حوزه صنایع فرهنگی و هنری نگاهی بیاندازیم متوجه این نکته می‌شویم که آن طور که باید نتوانستیم تولیدات هنری و ترکیبی که نیاز بازار است را بر اساس نوگرایی تامین کنیم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس دهم اذعان داشت: تفکری در راستای تولید کالاهای فرهنگی داخلی وجود ندارد و این عامل باعث شده است که رویکرد به کالاهای غیربومی و وارداتی بیشتر شود که به طبع اثر فرهنگی نامطلوب بر جامعه گذاشته است.

وی در جهت جلوگیری از روند فعلی و ماندگار ماندن کالاهای فرهنگی بومی در جامعه افزود: اگر در این راستا سیاست‌های تشویقی برای بخش خصوصی وجود داشته باشد، به گونه‌ای که فرد خلاق در این حوزه تشویق شود که برند داخلی را تولید کند و توسعه دهد، تاثیر مطلوبی بر این حوزه می‌گذارد.

قاضی‌زاده هاشمی از تاثیر رسانه در تولید کالای فرهنگی ایرانی-اسلامی ادامه داد: قدرت رسانه در ایجاد کاراکتر، شخصیت و هویت‌سازی بسیار زیاد است اما این کار باید با پیش زمینه فکری به گونه‌ای باشد که بتواند موثر واقع شود.

وی با اشاره به تاثیر نقش رسانه بر هویت‌سازی افراد جامعه در مثالی از برنامه‌های تلویزیون افزود: بر اساس آمار، زمانی که سریال «ستایش» از تلویزیون پخش شد بیشترین نام دختران متولد در آن سال ستایش نام گرفت. این اثرگذاری رسانه، که نام یک فرد و هویت او را برای یک عمر شکل می‌دهد اگر با برنامه‌ریزی و فکر شده باشد می‌تواند تاثیرات مثبت در ابعاد مختلف داشته باشد.

جشنواره دومین جایزه کالاهای فرهنگی با محوریت الگوی ایرانی-اسلامی از ۲۰ الی ۲۲ دی ماه سال جاری توسط موسسه پارپیرار در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار خواهد شد.

نظر شما