شناسهٔ خبر: 131588 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

رد پای هکرهای روس به شبکه برق ایالت «ورمونت» می رسد

برق43 آمریکایی ها بعد از طرح اتهاماتی مبنی بر دخالت سایبری روس ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در ادعایی جدید از نفوذ هکرهای روسی به سیستم برق یکی از ایالت های شرقی این کشور، سخن می گویند.

به گزارش «نماینده»، «واشنگتن پست» در گزارشی از کشف برنامه ای مخرب در یکی از شبکه های تاسیسات برق ایالات ورمونت خبر داد که همچون گذشته به هکرهای روسی نسبت داده می شود.

البته مقامات آمریکایی می گویند، این برنامه مخرب بر عملکرد تاسیسات برق شمال شرق ایالت ورمونت تاثیرگذار نبوده و گویا هدف از آن آزمودن توانایی هکرهای روس در نفوذ به داخل شبکه بوده است.    

گفتنی است که در دسامبر ۲۰۱۵ نیز بخشهایی از غرب اوکراین به واسطه حملات سایبری به نیروگاه برق این کشور، در خاموشی فرو رفت که البته در این مورد نیز انگشت اتهام به سوی روسیه گرفته شد.

ناگفته نماند آمریکایی ها مدعی هستند که روسیه در دو سال گذشته و به ویژه در چند ماه پایانی چرخه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، با هدف تضعیف حزب دموکرات به نفع پیروزی «دونالد ترامپ» جمهوریخواه، به هک شبکه های مجازی وابسته به دموکرات ها مبادرت کرده است.

به همین بهانه، «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا پنجشنبه گذشته تحریمهای جدیدی را علیه اشخاص حقیقی و حقوقی روسیه که به هک نهادهای آمریکایی پیش از انتخابات ریاست جمهوری هشتم نوامبر متهم هستند، ‌وضع کرد.

پنج نهاد روسیه که مورد تحریم قرار گرفتند عبارتند از: «انجمن حرفه ای طراحان سیستمهای پردازش داده ها»، یک سازمان مستقل غیرتجاری، «خدمات امنیت فدرال»، «دفتر مرکزی اطلاعات» و «مرکز تکنولوژی خاص».

در میان اشخاص حقیقی مورد تحریم نیز نام «ایگور کوروبوف» رئیس دفتر مرکزی اطلاعات خارجی ستاد کل نیروهای مسلح روسیه، به چشم می خورد.

اوباما در عین حال ۳۵ دیپلمات روس را از آمریکا اخراج کرد و به آنها ۷۲ ساعت برای ترک این کشور فرصت داد حال آنکه «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه، در واکنش به این اقدام خونسردی به خرج داد و گفت: باعث تأسف است که دولت اوباما اینگونه دوران ریاست جمهوری خود را پایان می دهد؛ لیکن من به وی و اعضای خانواده اش سال نو میلادی را تبریک می گویم.

وی همچنین گفت: هیچ دیپلماتی را به تلافی اقدامات آمریکا اخراج نکرده بلکه آنها را برای جشن های کریسمس و سال نو به کرملین دعوت می کنم.

نظر شما