شناسهٔ خبر: 131573 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

کدخدایی در نشست خبری:

فتنه همچنان ملاک بررسی صلاحیتها در انتخابات است/اعلام نظر نهایی درباره سیاستهای کلی انتخابات تا دو هفته آینده

کدخدایی/2 سخنگوی شورای نگهبان گفت: فتنه ۸۸ همچنان ملاک بررسی صلاحیتها در انتخابات است.

به گزارش «نماینده» ، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان صبح امروز (شنبه ۱۱ دی) در نشست خبری با خبرنگاران ضمن گرامیداشت حماسه ۹ دی، گفت: ۹ دی حرکت عظیم مردم در پاسداری از نظام مقدس جمهوری اسلامی و نیز روز شجاعت و بصیرت است.

کدخدایی با اشاره به مصوبات شورای نگهبان طی هفته‌های اخیر اظهار کرد: در هفته‌های اخیر ما ۳۸ مصوبه از سوی مجلس داشتیم که اینها بجز اساسنامه‌ها و نامه‌های دیوان عدالت اداری است و تنها الان هم ۱۱ مورد عدم مغایرت مصوبات مجلس را داشته‌ایم.

سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: یک ایراد و ابهام از سوی شورای نگهبان نسبت به کنوانسیون پاریس مطرح شده که در ماده ۲۳ نیز اصلا معلوم نیست که پیوستی وجود دارد یا نه که از این جهت دارای ابهام است و به مجلس اعلام کرده‌ایم.

وی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به این سؤال که آیا صندوقهای رأی الکترونیک مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفته است یا خیر، افزود: ما همکاری خوبی با دوستانمان در وزارت کشور داریم و مکاتباتی نیز انجام شده که خوشبختانه این همکاریها رو به جلو است.

کدخدایی در همین زمینه تصریح کرد: درباره احراز هویت رای دهندگان نیز اعلام کرده‌ایم که به شرط تامین امنیت، احراز هویت می‌تواند در همه حوزه‌ها به صورت الکترونیک صورت گیرد که بر این اساس در وزارت کشور نیز در تلاش هستند که این مسئله را عملیاتی کنند.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به نتایج بررسیهای شورای نگهبان درباره صندوقهای الکترونیک پیرامون انتخابات ریاست جمهوری سال آینده، گفت: درباره صندوقهای الکترونیک برای انتخابات ریاست جمهوری هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم و درباره تعدادی از حوزه‌ها نیز منتظر نظر نهایی کارشناسان وزارت کشور و شورای نگهبان هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به این سؤال که نظر شورای نگهبان با توجه به بررسی طرحی در مجلس درباره حقوقهای نجومی چیست، گفت: تا زمانی که مصوبه‌ای از سوی مجلس به شورای نگهبان درباره حقوقهای نجومی ارسال نشود نمی‌توانیم درباره آنها اعلام نظر کنیم و الان هم نمی‌دانیم که مجلس چگونه مصوبه‌ای را تصویب کرده، اما اصل اینکه حقوقهای نجومی در جامعه خلاف بوده، روشن است و امیدواریم که مجلس هم سازوکارهای روشنی برای آن مد نظر قرار دهد.

کدخدایی در پاسخ به این سؤال که شورای نگهبان چه برنامه‌ای برای بررسی سیاستهای کلی انتخابات، ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری دارد، اظهار کرد: از سیاستهای کلی انتخابات استقبال خوبی شده و نظراتی هم به شورای نگهبان آمده و پیش‌بینی می‌شود که ظرف یکی دو هفته آینده نتایج بررسیهایمان را اعلام کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سؤال که آیا فعالیتهای جبهه‌ها و گروههایی که بدون مجوز اعلام موجودیت می‌کنند آیا در بررسی صلاحیتها مد نظر قرار می‌گیرد، گفت: اگر تبلیغات خلاف واقع باشد طبعا شورای نگهبان در بررسی صلاحیتها آن را مد نظر قرار می‌دهد؛ وضعیت گروهها و مجوزهای آنها مربوط به وزارت کشور است و دوستان ما می‌توانند طبق قانون با این موضوع برخورد کنند.

وی درباره منشور حقوق شهروندی نیز افزود: تا زمانی که درباره منشور حقوق شهروندی نیز مصوبه‌ای از سوی مجلس به شورای نگهبان نرسد، نمی‌توانیم درباره آن اظهار نظر کنیم.

کدخدایی در پاسخ به این سؤال که آیا لایحه اصلاح قانون انتخابات به انتخابات سال ۹۶ می‌رسد یا خیر، گفت: با توجه به اینکه هنوز مجلس مشغول بررسی لایحه برنامه ششم توسعه و بعد از آن لایحه بودجه سال ۹۶ در دستور کار است، بنابراین فرصتی برای بررسی لایحه اصلاح قانون انتخابات تا پیش از انتخابات سال آینده باقی نمی‌ماند البته از سوی مجلس به ما گفته‌اند که بخشهایی از سیاستهای کلی انتخابات را در قالب طرحی در مجلس بررسی و سپس نتایج آن را به شورای نگهبان اعلام می‌کنند.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین تاکید کرد: درباره مصادیق رجال سیاسی نیز هنوز در شورای نگهبان به جمع‌بندی نرسیده‌ایم و پس از بررسیها نظر نهایی را اعلام می‌کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به این سؤال که آیا پرونده‌های نزدیکان کاندیداها می‌تواند در بررسی صلاحیتها مد نظر قرار بگیرد و آیا شورای نگهبان نیز قصد ندارد ملاکهای شفافی برای بررسی صلاحیتها مد نظر قرار دهد، گفت: ما هنوز با توجه به سیاستهای کلی انتخابات، مشغول بررسی شاخصهای رجل سیاسی هستیم و قصد داریم مصادیق روشن و شفافی را ارائه دهیم؛ آنچه که قانون حکم می‌کند در بررسی صلاحیتها، موارد مربوط به خود افراد است و صلاحیت فرد بررسی می‌شود نه نسبت و یا نزدیک بودنش با شخص خاصی. بر اساس قانون اقدامات فرد ملاک بررسی صلاحیتها در شورای نگهبان است.

کدخدایی در پاسخ به این سؤال که در برخی محافل و نیز در مجلس بعضی از افراد قصد تطهیر فتنه ۸۸ را دارند، آیا شورای نگهبان این موضوع را در بررسی صلاحیتها مد نظر قرار می‌هد یا اینکه این موضوع فراموش شده، خاطر نشان کرد: ۹ دی پاسخی به فتنه سال ۸۸ بود که قابل فراموش شدن نیست از این رو فتنه ۸۸ در بررسی صلاحیتها مد نظر قرار می‌گیرد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سؤال که آیا برنامه‌ای در شورای نگهبان برای ثبت‌نام نکردن تعدد زیادی از کاندیداها در انتخاباتها دارد یا خیر گفت: این ضرورت وجود دارد که در انتخاباتها سازوکاری داشته باشیم که از ثبت‌نامهایی بی‌رویه جلوگیری کنیم که این موضوع نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی در ابتدای این نشست خبری آغاز سال نو میلادی و زادروز حضرت عیسی (ع) را به مسیحیان کشور و سراسر جهان تبریک گفت.

نظر شما