شناسهٔ خبر: 131569 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

نباید از برجام استفاده انتخاباتی شود/بزک کردن توافقات بی دستاورد

عباسی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی گفت:رسانه‌ها باید فعال‌تر وارد عرصه شوند و حقایق را برای مردم بگویند، مزایا و معایب برجام را به خوبی بشکافند و نگذارند یک عده مردم را فریب دهند و استفاده‌های انتخاباتی داشته باشند.

به گزارش «نماینده»، فریدون عباسی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی در خصوص شرایط پس از برجام و ادعای دولت و موافقان در خصوص گشایش‌های پی‌ در پی بر اثر توافق برجام اظهار داشت: تعبیری را از ابتدا داشتم در سال ۹۲ که آقای ظریف به ژنو رفت و آنجا تمام دستاوردهای کشور را یکجا گذاشتند و آمدند، گفتم که شما رفتید آنجا همه چیز را گذاشتید و با خود شکلات گاز زده آوردید و هنوز هم سر حرف خود هستم.

وی ادامه داد: قول حل مشکلات در صد روز کجا رفت؟ مشکل آب کشور که به هسته‌ای و قرارداد برجام وصل کرده بودند، چطور شد؟ مشکل بانکی، مالی‌مان چه شد؟ اگر به حرف‌های منتقدان برگردیم، می‌بینیم که حقایق از زبان آنها گفته شده که این‌گونه که شما موافقان می‌گویید، برجام فایده‌ای برای کشور نداشته است.

در قراردادهای IPC و FATF هم مانند برجام پنهان کاری شد

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه من در سال ۹۲ پیش‌بینی کردم که صنعت هسته‌ای در کشور تمام شد و نسخه‌ آن را پیچیدند، گفت: باید مراقب بقیه اقتدار کشور باشیم یعنی مراقبت کنیم در سایر موارد راهبردی، این جریان فکری کاری را به ضرر کشور انجام ندهد.

عباسی تصریح کرد: در IPC و FATF دیدیم که آنها سعی کردند با دیدگاه‌های امنیتی و کتمان حقایق، هر کاری که دلشان می‌خواهد را انجام دهند و این را به بقیه هم تحمیل کنند و خوشبختانه در هر دو قضیه فوق، اقدامات خوبی شد که توانستند مقداری جلوی این جریان را بگیرند تا میزان خسارت کشور کمتر باشد.

وی در پاسخ به این سؤال که نظرتان در خصوص اینکه گفته می‌شود برجام قطعنامه‌های شورای امنیت و تحریم‌ها را لغو کرده، سایه جنگ را از سر کشور کوتاه کرده، گشایش‌های تجاری مالی برای ما ایجاد کرده و فصل تازه‌ای از روابط را با دیگر کشورها برای ما گشوده است، چیست؟ گفت: این‌طور نیست،  هنوز با زبان تهدید با ما صحبت می‌شود، تهدیدات هنوز علیه ما وجود دارد چون آن راهبرد تهدید زدایی را دستگاه اجرایی ما کنار گذاشت و برخوردهای اقتداری را در نظر نگرفت و خواست با تئوری تنش‌زدایی با جهان تعامل کند، تعاملی که منشأ آن قرآن نیست و از درس‌های علوم انسانی غربی برگرفته شده؛ با اینها می‌خواهند کشور را پیش ببرند.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: اقتداری که در آموزه‌های اسلامی قرار دارد، اینها در راهبردشان مد نظر نگرفتند و چون این موارد را کنار گذاشتند و حق کشور را از موضع پایین مطالبه می‌کنند، به جایی نخواهند رسید.

بزک کردن توافقات بی دستاورد

وی با بیان اینکه مطمئناً با این شیوه اجرایی، دشمن زیاده‌خواهی می‌کند و مطالبات بیشتری را از ما می‌خواهد، اظهار داشت: در قراردادهایی که با طرف های غربی بسته شده مثل آنچه که با فرانسوی‌ها منعقد شده، حتی قراردادهایی که در ظاهر علمی و فنی هستند، اینها هیچ‌کدام عمقی ندارد و ارزش و دستاوردی برای کشور به حساب نمی‌آید، چرا که این قراردادها برای پول‌های بلوکه شده ما در آن کشور است که بروند و پول‌ها را در فرانسه خرج کرده و دست ما را از آنها کوتاه کنند.

عباسی ادامه داد: برخی به این قبیل قراردادها، ظاهری شیک و زیبا می‌دهند که ما وارد فلان پروژه شده‌ایم و اینکه چه دستاوردهایی را برای کشور به همراه خواهد داشت، ولی حقیقت مطلب این است که ارزش و آورده‌ای برای ما نخواهد داشت.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی افزود: اگر نبود روشنگری برخی رسانه‌ها، این جریان فکری هر کاری که می‌خواستند با کشور می‌کردند، همچون روشی که دولت برای پنهان‌ کاری قراردادهای IPC و امضایی که برای FATF داده‌اند، پیش گرفته است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: رسانه‌ها باید فعال‌تر وارد عرصه شوند و حقایق را برای مردم بگویند، مزایا و معایب برجام را به خوبی بشکافند و نگذارند یک عده مردم را فریب دهند و استفاده‌های انتخاباتی داشته باشند.

نظر شما