شناسهٔ خبر: 131547 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

محدود کردن توان داخلی به آبگوشت بزباش ظلم به توانمندی‌های ملی است

جلیلی/2 عضو شورای عالی امنیت ملی، فتنه جدید را تحقیر توانمندی‌های ملی دانست و بیان داشت: محدود کردن توان داخلی به ساخت آبگوشت بزباش و آوردن شرکت‌های اتریشی برای کترینگ قطارها و ... تحقیر توانمندی داخلی است.

به گزارش «نماینده»، سعید جلیلی شب گذشته در اجتماع انقلابیون جوان استان هرمزگان که از سوی بسیج دانشجویی استان هرمزگان و در سالن حوزه علمیه خواهران بندرعباس برگزار شد، اظهار کرد: مسیری که ما در زندگی‌مان داریم یک مسیر پر آزمایش است و همه ما امید داریم که بتوانیم در این آزمایش‌ها موفق باشیم اما برای رسیدن به موفقیت ملزوماتی وجود دارد که باید برای عبور از هر آزمایش و فتنه‌ای از آن بهره برد.

وی افزود: بدنبال هر فتنه و آزمایشی گوهر وجود انسان پرورده‌تر شده و جسم و جان او جلا می‌یابد و خداوند متعال در قرآن کریم نیز به امتحان مکرر بشر اشاره و تأکید دارد و ۹ دی از آن زاویه اهمیت فراوانی دارد که امتحان بزرگی برای ملت پرافتخار ایران بود.

نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در شورای عالی امنیت ملی با بیان این که حافظه تاریخی ملت‌ها یک سرمایه مهم برای مواجهه با توطئه‌های دشمنان آنان است، اضافه کرد: همان‌طور که در زندگی فردی، داشته‌ها و دانسته‌ها برای یک فرد سرمایه بشمار می‌رود و اگر دچار فراموشی شود، دارایی‌های خود را از دست می‌دهد، در زندگی اجتماعی نیز حافظه تاریخی برای یک ملت اهمیت فراوانی دارد.

جلیلی ادامه داد: اگر حافظه تاریخی یک ملت از دست برود و به نقاط ضعف و قوت خویش آگاه نباشد، در برابر دشمنان آسیب‌پذیر است و یکی از تلاش‌های دشمنان، گرفتن حافظه تاریخی یک ملت از اوست.

جنگ برای ما گنج بود

وی در ادامه به تعبیر معظم انقلاب اسلامی از دوران جنگ تحمیلی به گنجی بزرگ برای ملت ایران اشاره و گفت: حافظه جنگ یک سرمایه بزرگ است چون اتکای به سرمایه‌های ارزشمند دفاع مقدس موجب شده تا امنیتی پایدار در کشور به ارمغان بیاید و تجربیات حاصل از جنگ در دیگر مواجهات ملت ایران با دشمنان خود در سطح منطقه نیز مورد استفاده قرار گیرد.

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی عنوان کرد: بواسطه وجود فرهنگ ارزشمند دفاع مقدس کسی جرأت تعرض به مرزهای ایران اسلامی را ندارد و در شرایطی که همه استکبارگران به دنبال هدفی شوم و نامشروع در منطقه هستند، ملت ایران با عظمت فراگیر و مقتدرانه خویش ۵ سال است که مانع تحقق اهداف شوم دشمنان شده به طوری که اکنون رئیس جمهور آمریکا به این مسئله معترف است و می‌گوید که ایران مانع ما در منطقه بوده است.

فتنه جدید کشاندن غبار فراموشی بر توانایی‌های ملی است

جلیلی در ادامه اظهارات خود گفت: فتنه آن است که غبار فراموشی بر توانایی‌ها و توانمندی‌های یک ملت کشیده شود و نگذارند که ملتی قدرت و قوتش را درک و از آن استفاده کند و البته ملتی که در عرصه‌های عظیم ایستادگی و استواری کرده را هرگز نمی‌توانند از مسیرش بازدارند.

وی تردید افکنی در ایمان به حق را یکی از مصادیق فتنه برشمرد و اظهار کرد: دشمنان برای غلبه بر قدرت ملت‌ها، حق را با باطل در هم می‌آمیزند و نمونه‌هایی از آن را در فتنه ۸۸ با تابلویی با عنوان سلامت انتخابات شاهد بودیم که به اسم سلامت انتخابات به کلیت نظام حمله‌ور شدند و از این تابلو بهانه‌ای برای ضربه‌زدن به کشور یافتند.

نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در شورای عالی امنیت ملی، بهانه کشتن و سوزانده شدن ترانه موسوی را در جریان فتنه ۸۸ از دیگر نمونه‌های تلاش دشمنان برای سوءاستفاده از حق با در هم آمیختن دروغی به نام کشتن این فرد به نام نظام جمهوری اسلامی مورد اشاره قرار داد و افزود: اصلا فردی به این نام وجود نداشت بلکه فردی به نام سعیده پورآقایی را که دختر یک جانباز بودند کشتند و سران فتنه نیز در مراسم ترحیم او حضور یافتند اما بعد از یک ماه مشخص شد که آن دختر از مادرش قهر کرده بوده و به خانه بازگشت.

جلیلی تأکید کرد: همه اینها در مجموع بهانه‌هایی برای حمله به نظام بود.

هر فتنه‌ای یک ۹ دی به دنبال دارد

وی بیان کرد: هر فتنه‌ای یک ۹ دی به دنبال دارد. یک روزی غبارها از صحنه کنار می‌رود و مردم به جمع‌بندی رسیده و واقعیت مسائل را درک می‌کنند اما در این میان هزینه‌هایی که تا روشن شدن صحنه و کنار رفتن کف‌ها و کف‌زدن‌ها پرداخته می‌شود، مهم است که باید به فرصتی برای رشد انقلاب تبدیل شوند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: ۱۳ آبان نیز یک ۹ دی است چون با یک حرکت فراگیر و مردمی مشخص شد که این مکان سفارت نیست بلکه لانه جاسوسی است و دیدیم که در سایه آگاهی و اندیشه انقلابی، هزینه‌ها تبدیل به فایده می‌شود.

جلیلی بر اهمیت شناخت ابعاد مختلف فتنه ۸۸ برای مواجه شدن با دیگر فتنه‌ها در مسیر ملت انقلابی ایران تأکید و اظهار کرد: بزرگ‌ نشان دادن هزینه‌ها و تحقیر دستاوردها یک فتنه جدید در پیش روی ملت ایران است.

وی در همین زمینه توضیح داد: موفقیت‌های ملت ایران در طول ۳۸ ساله اخیر فراوان بوده است. شاه رفت و ملت ایران پیروز شد، صدام رفت و ملت انقلابی ایران به پیروزی رسید. تحریم‌ها هرگز مانعی بر سر راه پیشرفت فناوری هسته‌ای فرزندان ملت ایران نشد و در شرایطی که ما را در حوزه هسته‌ای در جزئی‌ترین حوزه‌ها محدود کرده بودند، ۱۹ هزار سانتریفیوژ به چرخش درآمد و عظمت ملت ایران به اثبات رسید.

نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در شورای عالی امنیت ملی ابراز داشت: دشمنان در راه رسیدن به مطامع‌شان، فضا را غبارآلود می‌کنند تا یک ملتی را که محور مبارزه و مقاومت بوده است را دچار تردد کنند بنابراین نباید اجازه داد که دستاوردها دست‌کم گرفته شود.

دشمن تردید را با معامله ایجاد می‌کند

جلیلی با اشاره به این که آمریکایی‌ها ۲۰ درصد از کل انرژی‌شان را از طریق هسته‌ای تأمین می‌کنند، اظهار داشت: همین آمریکایی‌ها از ما می‌خواهند که انرژی هسته‌ای نداشته باشیم و یا در رسانه‌های خود طوری تبلیغ می‌کنند که ملت ایران به انرژی هسته‌ای نیازی ندارد.

وی گفت: دشمنان تردید را با معامله ایجاد می‌کنند اما ما به خوبی دیدیم که رهبر معظم انقلاب فرمودند که به مذاکرات خوش‌بین نیستم. این نشان می‌دهد که هسته‌ای بهانه است تا توانمندی‌های ما را نشانه بگیرند.

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی افزود: نباید بهانه‌زدایی از دشمن را با رویکرد تضعیف توانمندی‌ها پیگیری کرد. رآکتوری که ۸۷ درصد آن را تکمیل کرده بودیم با بتن پر شد و ۱۰ تن مواد غنی‌شده‌ای را که در طول ۱۰ سال ساخته بودیم را باید به خارج از کشور منتقل کرد اما نتیجه آن چه شد؟

جلیلی بیان کرد: در قبال این همه تعهد از سوی ایران در طول ۳ ماه تا ۲۷ دی ماه سال قبل، آمریکایی‌ها قرار بود تا تنها یک نامه از وزارت خزانه‌داری به بوئینگ بنویسند که در همین نیز مانع ایجاد می‌کنند.

وی تصریح کرد: از زمان برجام تاکنون شاهد عهدشکنی‌های مکرر از سوی آمریکایی‌ها بوده‌ایم که ۸۱ طرح علیه ایران ارائه کرده‌اند که ۱۱ مورد از آنها تا مرز تصویب پیش رفته و ۶ طرح آن نیز به تصویب رسیده که آخرین آن قانون ISA بود. همه جامعه ما اکنون به این امر اذعان دارند که به آمریکا نمی‌توان اعتماد کرد.

تحقیر توانمندی‌های کشور مشخصات یک فتنه جدید است

این استاد دانشگاه در ادامه یکی از مشخصات فتنه جدید را تحقیر توانمندی‌های کشور عنوان و بیان داشت: در حالی که موفقیت‌های ملی ایران نوید یک تمدن بزرگ اسلامی را می‌دهد، برخی با محدود کردن توان داخلی به آبگوشت بزباش و یا سپردن کترینگ قطارها به شرکتی اتریشی به توان داخلی ظلم می‌کنند و این یک فتنه جدید است. ملت ما توانمندی‌های وسیعی دارد که نباید آنها را دست کم گرفت.

جلیلی در همین زمینه به ظرفیت‌های کم‌نظیر استان هرمزگان اشاره و گفت: هرمزگان طلای سیاه، شیلات، کشاورزی، دریا و هزاران ظرفیت دیگر دارد که هر کدام می‌تواند محوریت یک حرکت بزرگ اقتصادی باشد و نیروی مومن پای کار ایرانی نباید دست کم گرفته شود.

وی پوشاندن دستاوردهای حرکت انقلابی و اندیشه برآمده از آن را یکی از توطئه‌های دشمنان عنوان و اظهار کرد: به فرمایش قرآن کریم، شیاطین بیکار نمی‌نشینند و در هر حرکت بزرگ و الهی تهدید و اخلال ایجاد می‌کنند.

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی در ادامه به سؤالات دانشجویان حاضر در این همایش در زمینه‌های مختلف نیز پاسخ گفت.

وی درباره پروژه ایران‌هراسی آمریکایی‌ها در منطقه گفت: آنها در ابتدا اسلام‌هراسی به راه انداختند. ترساندن ملت‌ها از انقلاب اسلامی و ایران هراسی بخش دیگری از توطئه‌های آنان بود و در داخل نیز برنامه دارند تا از نیروهای انقلابی و انقلاب هراس ایجاد کنند و نیروهای انقلابی را جنگ‌طلب معرفی کنند اما باید بدانیم که تفکری که موجب پیشرفت کشور و مهار تهدیدات تا به امروز شده است، رفتار انقلابی و تفکر انقلابی بوده است.

جلیلی در پاسخ به سوالی درباره این که چرا در شورای عالی امنیت ملی از رئیس جمهور نمی‌خواهید که در برابر بدعهدی آمریکایی‌ها واکنش جدی نشان دهد، نیز عنوان کرد: امروز در ساختار نظام جمهوری اسلامی ایران، شورای عالی امنیت ملی از تمامی نگاه‌ها تشکیل‌شده است و همه بحث‌ها براساس عقل جمعی است و تصمیم‌گیری بر این مبنا صورت می‌گیرد هرچند بدعهدی دشمن و مصادیق آن بر همگان روشن است و یکی از جاهایی که در این خصوص کالبدشکافی می‌شود، شورای عالی امنیت ملی است.

نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در شورای عالی امنیت ملی همچنین درباره چرایی عدم محاکمه سران فتنه، به ویژگی‌های نظام جمهوری اسلامی ایران و تفاوت آن با دیگر نظامات دنیا اشاره و گفت: فتنه دورکردن جامعه از حقیقت است و نظام در مواجهه با فتنه‌گران بر مبنای اصول خود به دنبال آن بود که مردم خودشان به اصل و حقیقت موضوع پی ببرند و اگر چه حتی می‌شد بر اساس قانون فتنه‌گران را در همان روزهای اول محدود کرد اما نظام تصمیم گرفت تا روشن‌ شدن حقیقت بر همه مسائل مرتبط با فتنه ارجحیت داشته باشد و مردم پی به اصل موضوع ببرند و این چنین شد که ۹ دی با اراده مردم خلق شد.

وی ادامه داد: ۹ دی بهترین محاکمه برای سران فتنه بود اما همان طور که می‌دانید پس از ۹ دی نیز برای سران فتنه محدودیت ایجاد نشد و بلکه محدودیت‌ها در ۲۵ بهمن ۸۹ ایجاد شد. بیش از یک سال و ۸ ماه پس از انتخابات این محدودیت بوجود آمد چرا که درست در زمانی که بیداری اسلامی در جهان اسلام امواج وسیعی به خود گرفته بود و به اذعان بسیاری از کارشناسان سیاست بین‌الملل، این بیداری نشأت گرفته از اندیشه انقلاب اسلامی بود ولی سران فتنه در این مقطع به دنبال فرصت‌طلبی گشتند و این محدودیت از همان زمان ایجاد شد.

جلیلی درباره ظلم آشکاری که فتنه‌گرانی بر علیه ملت ایران روا داشتند نیز توضیحاتی داد. وی گفت: در انتخابات ۲۲ خرداد ۸۸ شاهد اوج موفقیت نظام بودیم. در حوزه مسائل هسته‌ای، داخلی و خارجی کشور شرایط بسیار خوبی داشت و در اوج قرار گرفته بود و مشارکت بیش از ۸۵ درصدی ملت ایران نیز تراز نظام را بالا برد اما به ناگاه در این مقطع کلیدی، عده‌ای در درون نظام و از چهره‌های نظام به روی نظام چنگ انداختند.

طرح تهدیدهای موهوم و پوشاندن نقاط قوت از مشخصات فتنه‌های آینده است

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به سوال دانشجویی درباره مشخصات فتنه آینده نیز اظهار کرد: به طور قطعی و دقیق نمی‌توان در این زمینه سخن گفت اما مشخصات فتنه آینده پوشاندن نقاط قوت نظام و ملت ایران و طرح مباحث موهوم نظیر تهدیدات موهوم است.

وی توضیح داد: فتنه آمیخته شدن حق با باطل است و مدعیان مبارزه و مجاهدت ممکن است در آینده در معرض امتحان باشند و باید به طور مستمر هوشیاری خودمان را حفظ کنیم. نباید اجازه داد که برخی تهدیدات موهوم جای تهدیدات واقعی را گرفته و فرصت‌های اساسی در سایه فرصت‌های موهوم از دست بروند.

جلیلی در طرح مثالی برای اظهارات خود، گفت: در یک جامعه مشکلات اساسی وحود دارد اما برخی بدنبال جلوه دادن مشکلات دیگری هستند. مثلا آیا مشکل امروز ما این است که یک عده‌ای با کنسرت مخالفند؟ یا موضوعاتی نظیر فیلترینگ و کنسرت و ... را مشکلات مهم و روز جامعه جلوه می‌دهند اما به این موضوع توجهی ندارند که پاکستان سالانه ۸ میلیارد دلار و هند سالانه ۸۰ میلیارد دلار از محل فضای مجازی درآمد دارند اما سهم ما از این بازار تنها ۱۰۰ میلیون دلار است.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: موضوعات واقعی را باید واقعی دید و مراقب بود تا جامعه از مسائل واقعی دور نشود.

نگذارید واقعیت را غبارها بپوشانند

نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به سؤالی درباره این که چرا ایران باید برای جنگ در سوریه و عراق هزینه کند؟ نیز از دانشجویان خواست تا اجازه ندهند غبارها، واقعیت را بپوشاند.

وی در همین زمینه ادامه داد: امروز شما در خبرها می‌بینید که سران کشوری از آن سوی دنیا به بحرین می‌آیند و با دیکتاتورترین و مستبدترین حکومت منطقه عکس یادگاری می‌گیرند و منافع خودشان را دنبال می‌کنند اما همان شب از سوی دستگاه سخن‌پراکنی آن کشور به مردم ایران القا می‌کنند که نباید در سوریه و عراق هزینه کنند.

جلیلی گفت: آیا موقعیت کنونی ما یک سرمایه، قدرت و نفوذ بوده یا هزینه؟ این که ما امروز توانسته‌ایم با کمترین هزینه، چنین امنیت و ثباتی ایجاد کنیم، هزینه بوده است؟ آیا حضور الهام بخش ایران در منطقه که آمریکا را به اعتراف رسانده، هزینه بوده است؟ یا قدرت ایران اسلامی و ملت ایران را نشان می‌دهد؟

۲۸ شرط مجلس، شورای عالی امنیت ملی و رهبر معظم انقلاب نشانه روزنه‌های برجام است

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به سوالی درباره این که آیا ایران در پاسخ به بدعهدی‌های آمریکا، فعالیت‌های هسته‌ای خود را از سر می‌گیرد؟ عنوان کرد: من در دانشگاه شریف نیز از دانشجویان خواستم تا فراتر از بحث‌های سیاسی به برجام به عنوان یک سند ۱۵۰ صفحه‌ای نگاه علمی و پژوهش‌گرانه داشته باشند و آن را بررسی کرده و به بحث بگذارند.

وی اضافه کرد: در این سند روزنه‌هایی وجود دارد و ۸ شرط رهبر معظم انقلاب و ۱۰ شرط مجلس و ۱۰ شرط شورای عالی امنیت ملی برای اجرای آن نشان می‌دهد که روزنه‌هایی در این سند وجود دارد و باید مراقب این روزنه‌ها بود.

جلیلی بند ۳۷ برجام را مثال زد و گفت: در این بند آمده که اگر شاکی شکایتی داشته باشد و برای طرح شکایت به شورای امنیت مراجعه کند، به محض شکایت، شورای امنیت باید ظرف ۳۰ روز قطعنامه‌ای تصویب کند که آیا تحریم‌های تعلیق شده را به حالت قبل بازگرداند یا نه؟ از سوی دیگر همان کسی که ما از آنها قصد شکایت به شورای امنیت داریم، در این ساختار حق وتو دارد! بنابراین با وجود چنین روزنه‌هایی در برجام باید مردم خویش را آماده نگاه داریم تا دشمن بفهمد که با دولت و ملتی مواجه است که نگران این تهدیدات و تحریم‌ها نیست بلکه راه خود را با قدرت ادامه می‌دهد.

این استاد دانشگاه درباره هزینه‌های بازگشت به دوران قبل از برجام در موضوع هسته‌ای نیز خاطرنشان کرد: وقتی ۱۰ هزار کیلو مواد غنی شده را که حاصل ۱۰ سال غنی سازی است، به خارج از کشور می‌فرستید و یا هزاران سانتریفیوژ را جمع‌آوری می‌کنید و یا رآکتوری که ساخت آن ۱۵ سال طول کشیده است را با بتن پر می‌کنید، بازگشت به شرایط قبل زمان‌بر خواهد بود.

حرف ما این است که چرا کنسرت از کرسنت مهم‌تر شده است

وی درباره سوال دانشجویی درباره کندی روند برخورد با عاملان قرارداد کرسنت نیز گفت: حرف ما این است که چرا کنسرت از کرسنت مهم‌تر شده است. البته این طور نیست که پیگیری این پرونده رها شده باشد اما باید مطالبه شود و نباید اجازه داد به محاق برود.

جلیلی درباره تعهدات ایران در برجام نیز اظهار کرد: ما به عنوان عضو آژانس حقوق و تکالیفی داریم. البته غربی‌ها همواره دنبال آن بودند که ما فراتر از ان پی تی به پروتکل الحاقی نیز بپیوندیم که در سال ۸۲ نیز در زمان دبیری آقای روحانی بر شورای عالی امنیت ملی، ایران پروتکل الحاقی را به طور داوطلبانه پذیرفت. در موضوع برجام علاوه بر ان پی تی و پروتکل الحاقی، تکالیف بیشتری نهاده شده است و آنها نظارت‌های شدیدتری را دنبال می‌کنند.

نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در شورای عالی امنیت ملی تأکید کرد: ۲۸ شرط رهبری، مجلس و شورای عالی امنیت ملی نیز در راستای صیانت از دستاوردهای کشور و مراقبت از منافذی است که در سند برجام وجود دارد.

وی در پایان در پاسخ به سوال یکی از حضار درباره این که فکر می‌کنید روح آیت‌الله مهدوی کنی از شما راضی است؟ گفت: بنده توفیق شاگردی ایشان را داشتم و تا آخرین روزهای حیاتشان نیز در محضرشان بودم اما این که در آن دنیا چه خبر است را نمی‌دانم!

سعید جلیلی به دعوت بسیج دانشجویی استان هرمزگان و در قالب سلسله‌ همایش‌های انقلابیون جوان به بندرعباس سفر کرده بود. وی پیش از سفر به بندرعباس دچار آسیب‌دیدگی ناحیه دست راست شده بود که در زمان سخنرانی با دست گچ گرفته، سخن می‌گفت و چندباری در پاسخ به سوالات دانشجویان در مورد علت شکستگی دستش نیز اظهار کرد که موضوع مهم و خاصی نبوده است.

نظرات مخاطبان 0 3

  • ۱۳۹۵-۱۰-۱۰ ۱۳:۱۶نا شناس 0 0

    جا دارد آقایانی که به آقای جلیلی اهانت کردند
    
    اکنون که به اشتباهات خود پی برده اند ، از وی
    
    عذر خواهی کنند .
                                
  • ۱۳۹۵-۱۰-۱۱ ۰۲:۱۸مردم 0 0

    آقای جلیلی دوره ۸ساله هدایت مملکت به سبک آبگوشت بزباش خداروشکر گذشت
                                
  • ۱۳۹۵-۱۰-۱۱ ۰۹:۱۱ایرانی 0 0

    واقعا" جنگ برای ما گنج بود؟
                                

نظر شما