شناسهٔ خبر: 131544 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین

فساد اقتصادی، مالی، بانکی در دولت یازدهم به اوج خود رسید

دهقانی آقای روحانی حدود ۴ سال پیش مدعی بودند اگر روی کار بیایند چنان رونقی ایجاد خواهند کرد که مردم هیچ نیازی به دریافت یارانه نداشته باشند، خب طبیعی است که در صورت وقوع این امر به طریق اولی نباید چنین صحنه هایی نیز دیده شود.

به گزارش «نماینده» محمود دهقانی، اقتصاددان و عضو هیات علمی موسسه امام خمینی(ره) با اشاره به ماجرای گورخواب های شهریار و اظهار نظر رئیس جمهور در این باره گفت: به نظرم اصل این موضوع مشکوک است چرا که با توجه به ساختارهای موجود در جامعه و خیرخواهی مردم ایران نسبت به همنوعان خود، اصل وجود چنین مسئله ای در کنار زمان و نحوه طرح آن ابهام برانگیز است. وی در ادامه افزود: این احتمال وجود دارد که برخی جریانات بر اساس اهداف خاص خود با طراحی سناریویی به فکر طرح مسائل دیگری در این زمینه هستند. دهقانی با اظهار تاسف از نحوه برخورد رئیس جمهور با این ماجرا خاطرنشان کرد: تاسف آور است که آقای رئیس جمهور به جای پاسخگویی به وجود چنین مسائلی در کشور در مقام طلبکار به میدان آمده است. به هر حال فیلم سخنان آقای روحانی در تبلیغات انتخاباتی سال ۹۲ که گفته بودند چنان دولت و اقتصادی ایجاد خواهم کرد که مردم هیچ نیازی به این ۴۵ هزار تومان نداشته باشند، موجود است.

این کارشناس اقتصادی با طرح این پرسش که چگونه ممکن است، دولتی با گذشت حدود ۴ سال از روی کار آمدن خود با مشاهده چنین مسائلی خودش را در جایگاه معترض قرارداده و از پاسخگویی فرار کند تصریح کرد: دولت اخیرا و با نزدیک شدن به ماه های پایانی مسئولیت خود روش " بهترین دفاع حمله است" را به عنوان متد اصلی خود انتخاب کرده است.

دهقانی افزود: حتی اگر بپذیریم این موضوع کاملا واقعی بوده و هیچ طراحی و سناریویی پشت آن وجود نداشته باشد در کمال تعجب  به جای اینکه دولت خودش را در مقام پاسخگویی قرار دهد خودش را در جایگاه سوال کننده قرار داده است.

عضو هیات علمی موسسه امام خمینی(ره) اظهار داشت: آقای روحانی حدود ۴ سال پیش مدعی بودند اگر روی کار بیایند چنان رونقی ایجاد خواهند کرد که مردم هیچ نیازی به دریافت یارانه نداشته باشند، خب طبیعی است که در صورت وقوع این امر به طریق اولی نباید چنین صحنه هایی نیز دیده شود. دهقانی درباره دلایل مشاهده چنین مسائلی در دولت یازدهم تصریح کرد: علت اصلی این است که چون دولت در قضیه اقتصاد کاملا ضعف داشته و هیچ کارآمدی نداشته است بنابراین علت وقوع چنین مسائلی را باید در وهله اول در ناکارآمدی دولت دانست.

این اقتصاددان با اشاره به موضوع مسکن مهر خاطرنشان کرد: آقای رئیس جمهور، وزیر اقتصاد و به خصوص وزیر راه و شهرسازی که مسکن مهر را خوابگاه و مزخرف خوانده و وعده ایجاد مسکن اجتماعی را دادند باید پاسخ دهند که سرانجام مسکن اجتماعی به کجا رسید؟ و اگر ما مسکن اجتماعی داشتیم طبیعتا نباید شاهد چنین ماجراهایی بودیم. وی در خاتمه با اظهار تاسف از عملکرد دولت در زمینه اقتصاد و فساد به قدس آنلاین گفت: فساد اقتصادی، مالی، بانکی که در دولت یازدهم شاهد آن هستیم هرگز با چنین شدتی سابقه نداشته است، مبلغ ۴۰ هزار میلیارد تومانی که بابت یارانه ها باید به حساب خزانه می رفت و نرفته است یا ۸ هزار میلیارد تومان در ماجرای فساد صندوق ذخیره فرهنگیان که حقوق هزاران معلم تحت عنوان تسهیلات به عده ای خاص تعلق گرفت و نمونه هایی از این قبیل اوج فساد در دولت یازدهم را نشان می دهد.

نظر شما