شناسهٔ خبر: 131541 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم

نمی‌توان یک شبه به پیشران هسته‌ای رسید

صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در مورد آخرین وضعیت تولید و تجهیز پیشران هسته‌ای در کشور توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش «نماینده»، علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این سوال که  تاکنون آب سنگین ایران به چه کشورهایی فروخته شده است، گفت: ما به آمریکا ۳۲ تن و به روسیه ۳۸ تن آب سنگین فروختیم و چند شرکت اروپایی هم برای خرید آب سنگین ایران تقاضا داده‌اند و وضعمان از لحاظ فروش آب سنگین خوب است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا پیشران هسته‌ای برای ما مهم است تا جاییکه رییس جمهور در نامه‌ای که خطاب به شما و وزیر امور خارجه نوشت، بر لزوم تولید و تجهیز پیشران هسته‌ای تأکید کرد نیز، اظهار داشت: در شرایط امروزی، خیلی تلاش می‌شود که از پیشران هسته‌ای برای حمل و نقل دریایی استفاده شود.

رییس سازمان انرژی اتمی افزود: اگر شما بخواهید برای حمل و نقل دریایی از گازوئیل و منابع مشابه استفاده کنید، حجم زیادی از آن منابع باید در کشتی وجود داشته باشد و پی در پی باید منابع دیگر را هم تزریق کنید.

صالحی ادامه داد: اما با وجود پیشران هسته‌ای، این تغییر سوخت می‌تواند یک تا دو سال طول بکشد و حجم آن هم خیلی کمتر است و از این جهت، راندمان بیشتری نسبت به سایر سوخت‌ها دارد.

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: البته این موارد به مطالعه نیاز دارد و چیزی نیست که ما یک‌شبه بخواهیم به آن‌ها برسیم. در حال حاضر، برای پیشبرد این امر در تلاش هستیم و گروه‌هایی را نیز برای مطالعه و بررسی تشکیل داده‌ایم.

صالحی خاطرنشان کرد: این گروه‌ها به شدت در حال مطالعه هستند تا حجم رآکتورها و غنای سوختشان مشخص شود. توان پیشران را ما مشخص کنیم و نحوه به کارگیری‌اش و نیز اینکه در چه سایزی از کشتی‌ها می‌خواهیم آن‌ها را به کار بگیریم، از مواردی است که در حال حاضر، در دست مطالعه و بررسی است.

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۵-۱۰-۱۰ ۱۸:۵۳فرهاد میریانی 0 0

    پیشران هسته ای هزینه ابتدایی بسیار زیادی دارد و مطابق تجربه کشورهای دارای این پیشران فقط برای ناوهای جنگی (سطحی و زیرسطحی) مناسب است و عمدتا به علت وجود سپر سربی محافظ راکتور بسیار سنگین می شوند طوری که برای کشتی تجاری مناسب حمل و نقل نیست.
    
    اگر قرار است برای کشتی جنگی و زیر دریایی بکار رود حرفی نیست ولی اگر قصد بکارگیری در کشتی تجاری دارند تجربه ای شکست خورده است و مقرون به صرفه نبوده است.
                                

نظر شما