شناسهٔ خبر: 131534 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

درخواست وزیر آموزش عالی عراق برای تدریس زبان فارسی در این کشور

وزیر آموزش و پرورش عراق وزیر آموزش عالی و پژوهش‌های علمی عراق در دیدار رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در این کشور، خواستار تمرکززدایی آموزش زبان فارسی از شهر بغداد و آموزش این زبان در سراسر عراق شد.

به گزارش «نماینده»، حجت‌الاسلام غلامرضا اباذری، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با عبدالرزاق العیسی، وزیر آموزش عالی و پژوهش‌های علمی عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.

رایزن فرهنگی کشورمان در این دیدار با اشاره به نقش و اهمیت روابط علمی ـ دانشگاهی در توسعه و تعمیق پیوندهای فرهنگی میان دو  ملت، بیان کرد: آنچه در روابط دو کشور از اهمیت بالایی برخوردار است؛ روابط علمی و فرهنگی است و وزارتخانه‌های علوم ایران و عراق در این زمینه نقش بارزی به عهده دارند.

اباذری در ادامه سخنانش به بیان برخی نقاط همکاری میان دو کشور در زمینه‌های علمی ـ دانشگاهی پرداخت و گفت: همکاری‌های خوبی میان دانشگاه‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف وجود دارد. همچنین با توجه به تفاهمنامه همکاری میان وزارتخانه‌های علوم دو کشور، فضای مناسبی برای اجرای این تفاهمنامه و گسترش روابط در این حوزه وجود دارد.

وی افزود: نقطه بارز این همکاری را می‌توان در تأمین  سرفصل‌ها و منابع آموزشی رشته‌های علوم انسانی دانشگاه‌های عراق با همکاری مؤسسه «سمت» نگریست.

در این دیدار همچنین موضوعاتی از قبیل تشکیل کمیته مشترک فناوری میان دو کشور، برگزاری دوره‌های زبان فارسی ویژه دانشجویان عراقی توسط رایزنی فرهنگی کشورمان، راه‌اندازی شعبه دانشگاه‌های ایرانی در کشور عراق، اعطای فرصت‌های مطالعاتی به اساتید عراقی، اجرای تفاهمنامه‌های همکاری دانشگاهی و ... از سوی رایزن فرهنگی کشورمان مطرح و مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.

در ادامه نیز عبدالرزاق العیسی، وزیر آموزش عالی و پژوهش‌های علمی عراق، به روابط گسترده موجود میان دو کشور در تمامی حوزه‌ها به ویژه بخش فرهنگی اشاره و اظهار کرد: حسن نظر و لطف جمهوری اسلامی ایران در زمینه اعطای بورسیه‌های تحصیلی به دانشجویان عراقی موضوعی است که باید به آن اشاره داشت.

عبدالرزاق العیسی سپس با اشاره به تحصیل دانشجویان عراقی در دانشگاه‌های ایرانی خواستار تسهیل حضور دانشجویان بیشتری در دانشگاه‌های کشورمان شد. وی گفت: یکی از موضوعات اصلی در موضوع همکاری علمی ـ دانشگاهی، تأسیس دانشگاه‌های مشترک با سرمایه‌گذاری از سوی دو طرف است. موضوعی که باعث گسترش تعاملات علمی ـ فرهنگی شده و همچنین برای طرفین مزایایی در بر دارد.

وزیر آموزش عالی عراق در ادامه در موضوع برگزاری دوره‌های زبان فارسی در کشور عراق، خواستار عدم تمرکز این دوره‌ها در بغداد و برگزاری آن در سایر نقاط کشور از جمله استان‌های جنوبی عراق شد.

وی گفت: با توجه به حجم تعاملات میان دو کشور و دو ملت، درصدد راه‌اندازی رشته زبان فارسی در دانشگاه کوفه هستیم؛ موضوعی که می‌طلبد از سوی طرف ایرانی با توجه به کمبود استاد متخصص در این زمینه با اعزام اساتید ایرانی مورد توجه قرار گیرد و همچنین تعدادی بورسیه در رشته زبان فارسی در اختیار طرف عراقی قرار گیرد.

منبع روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

نظر شما