شناسهٔ خبر: 131513 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

برای رسیدن به تمدن اسلامی نیازمند علوم انسانی اسلامی هستیم

حداد عادل/2 عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بخش وسیعی از جهان در حال حاضر توسط تمدن غربی مدیریت می شود و برای رسیدن به تمدن اسلامی نیازمند علوم انسانی اسلامی هستیم.

به گزارش «نماینده»، ‌ غلامعلی حداد عادل ظهر چهارشنبه در همایش علوم عقلی و تمدن نوین اسلامی در مشهد با اشاره به اینکه با  فلسفه اسلامی می توان در برابر تهدیدهای عالم منطق، سربلند بیرون آمد، اظهار کرد: با استفاده از ظرفیت فلسفه اسلامی از یک سو فیلسوفان بزرگ اسلام را معرفی کرده ایم و از سوی دیگر در مسیر احیای تمدن اسلامی قدم برداشته ایم.

وی افزود: عمر فلسفه اسلامی در ایران به صدر اسلام باز می گردد و این علم از علوم سنتی ایران به شمار می رود به صورتی که فیلسوفان ایرانی بیش از هزار سال در این زمینه تلاش کرده اند و ذخیره دارند.

وی با اشاره به جایگاه خراسان به عنوان مهد فیلسوفان بزرگ از قدیم تا جدید، شهید مطهری را نمونه بارزی از از این دست معرفی کرد و افزود: فلسفه اسلامی را نباید رقیب دین دانست چرا که فلسفه اسلامی نتیجه کنکاش عقلی مسلمانان برای فهم عالم است و معارف وحیانی با منطق همراهی و هماهنگی دارد.

وی افزود: جایگاه فلسفه اسلامی با فلسفه در غرب کاملا متفاوت است و این تفاوت ریشه در رنسانس دارد که غرب فلاسفه را جایگزین پیامبران کرد.

وی با بیان این که برای رسیدن به تمدن اسلامی نیازمند علوم انسانی اسلامی هستیم تصریح کرد: بخش وسیعی از جهان در حال حاضر توسط تمدن غربی مدیریت می شود و  برای شناخت این وضعیت باید تمدن غرب را واکاوی کرد و با شناخت کامل از فیلسوفان اروپایی و فلسفه غربی؛ استدلال های محکم برای شبهات ارائه داد.

وی افزود: عقل زبان مشترک تمام انسان هاست و با منطق می توان پاسخ افراد را به شکل مطلوب ارائه داد و در همین جاست که ارزش فلسفه اسلامی روشن می شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به این که در حوزه های علمیه نظام ها و ابواب فلسفه را مورد تطبیق قرار دهند، ابراز کرد: هیچ تمدنی در دنیا بدون تفکر عقلانی ایجاد نشده و نخواهد شد و باید گفت زحمات در حوزه فلسفه اسلامی در ۵۰ سال آینده بروز خواهد یافت از همین رو خواهید دید که فیلسوفان غربی از فلسفه اسلامی تغذیه خواهند کرد.

نظر شما