شناسهٔ خبر: 131509 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

خرج کردن نام کمیسیون امنیت ملی برای بیانیه‌ای که وجود نداشت، کار اخلاقی نبود

ذوالنور43 عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: اینکه اسم کمیسیون امنیت ملی را خرج بیانیه‌ای بکنند که وجود نداشته و سازوکار لازم در آن رعایت نشده کار مناسب و اخلاقی نیست.

به گزارش «نماینده»، حجت الاسلام مجتبی ذوالنور نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی امروز پس از اتمام جلسه علنی مجلس در جمع خبرنگاران درباره بیانیه‌ای که دیروز با نام کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در راهروی مجلس توسط علیرضا رحیمی پخش شد و مورد تکذیب رئیس و سخنگوی کمیسیون واقع شد، گفت: کمیسیون سازوکاری دارد که اگر قرار باشد بیانیه دهد و موضع رسمی اعلام کند جلسه می‌گذارد و موافق و مخالف صحبت می‌کنند سپس جمع‌بندی صورت می گیرد و مصوبه شکل می گیرد که  یا به مجاری طبیعی خود رفته و ابلاغ و ارسال می‌شود و یا اگر قرار باشد منعکس شود، فقط سخنگو آن را اعلام می‌کند.

وی با تأکید بر این که تا به امروز چیزی به عنوان بیانیه کمیسیون امنیت ملی درباره انتشار سخنان ظریف مطرح نبوده است و اگر قرار به صدور بیانیه‌ باشد سخنگو آن را اطلاع‌رسانی می‌کند، اظهار داشت: جلسه رسمی برای صدور بیانیه برگزار نشده و نظرخواهی هم از اعضا صورت نگرفته است و یکی از کسانی هم که بیانیه نسبت داده شده به کمیسیون امنیت ملی را امضا کرده‌اند، تصریح کرد که به نماینده‌ای که امضا جمع می‌کرد به ما گفت که آقای ذوالنور آن را امضا کرده، شما هم امضا کن؛ حال آنکه من اصلاً امضا متنی را که دیروز در راهرو مجلس پخش شد، امضا نکرده بودم و به  ایشان گفتم شما باید اول، فهرست امضاها را نگاه‌ می‌کردید که پاسخ داد من غفلت کردم.

ذوالنور با اشاره به ناراحتی بعضی اعضای کمیسیون امنیت ملی از پخش متنی به نام بیانیه کمیسیون، گفت: من از آقای بروجردی رئیس کمیسیون پرسیدم که آیا کمیسیون بیانیه ای داده است؟ که ایشان پاسخ منفی داد؛ حال آنکه ما می‌بینیم روی این کاغذ می‌نویسند بیانیه کمیسیون امنیت ملی، اما اینکه ما اسم کمیسیون را خرج کنیم بر روی بیانیه‌ای که وجود ندارد و سازوکاری که رعایت نشده کار مناسب و اخلاقی نیست.

وی در بخش دیگری از این گفت و گو به گزینشی، ناقص و دروغ خواندن متن منتشر شده از سوی کریمی قدوسی اشاره کرد و بیان داشت: این وصف درباره متن منتشر شده پیاده شده از نوار سخنان آقای ظریف، که در متن این نامه موسوم به بیانیه آمده است، دروغ است، به دلیل اینکه آقای کریمی قدوسی تعدادی از نمایندگان را به اتاق کمیسیون امنیت ملی برده و صوت پخش شده و متن پیاده‌شده با صوت تطبیق شده و نمایندگانی که آنجا شنیده‌اند، پای متنی را که آقای کریمی قدوسی منتشر کرده است امضا کرده‌اند که منطبق با صوت است و بخشی هم که درباره برجام بوده کامل منتشر شده و ناقص و گزینشی نبوده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: درباره این که گفته می شود که مطالب طبقه‌بندی افشا شده و خیانت به اسلام و انقلاب و ضربه به نظام و... صورت گرفته است؛ اصلاً چیزی که منتشر شده طبقه‌بندی نیست به دلیل اینکه آقای کری قبول داشته که قانون داماتو که ۲۰۱۶ منقضی می‌شود اگر تمدید شود نقض برجام است؛ ما هم همین اعتقاد را داشتیم و تیم مذاکره‌کننده هم در جریان بودند، اما آمریکایی‌ها قول دادند که ما کاری می‌کنیم و سازوکارهایی داریم که نمی‌گذاریم کنگره و سنا آن را تصویب کنند، اما به قولشان عمل نکردند و حالا اعلام شده آنها به قولشان عمل نکرده‌اند و نقض برجام صورت گرفته است؛ چیزی که آنها در جریانش هستند و ۱+۵ و آمریکایی‌ها می‌دانند، کدام مطلب طبقه‌بندی افشا شده است؟

وی اضافه کرد: طبقه‌بندی آن چیزی است که اگر دشمن بفهمد به ضرر ماست و دشمن نباید بداند اما چیزی که دشمن می‌داند خودمان می‌دانیم حال اگر گفته شد و مردم دانستند می‌شود افشای راز؟ اینکه این نکات منتشرشده را افشای راز کمیسیون می‌نامند و اسم طبقه‌بندی روی آن می‌گذارند، آنچه منتشر شده مشمول این طبقه‌بندی نیست.

ذوالنور گفت: در حاشیه جلسه، بعضی اعضای کمیسیون دورهم جمع شدند و برای اینکه موضوع جمع شود توافق کردند که اطلاعیه ای داده شود که ۱۴ نفر ازجمله خود آقای قدوسی و بروجردی آن را امضا کردند که غیر از بیانیه‌ای است که به اسم کمیسیون منتشر شده است و به قصد نوعی تلطیف و تأمین کردن نظر طرفین و جمع کردن موضوع بود که البته چون فکر کردیم انتشار آن در فضای عمومی ممکن است موجب التهاب شود، صلاح ندیدیم منتشر شود و الان آن بیانیه دست آقای دهقانی فیروزآبادی است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تصریح بر این که آن بیانیه که به امضای ۱۴ نفر از ۲۳ نفر عضو کمیسیون رسید، بسیار جامع‌تر و گویاتر و مرضی‌الطرفین‌تر از متنی است که دیروز در راهرو پخش شد، اظهار داشت: وقتی ما درباره عدم انتشار این بیانیه با ۱۴ امضای توافق اخلاقی انجام دادیم اما در مقابل دوستان بیایند به اسم کمیسیون بیانیه صادر کنند کار زیبنده و اخلاقی نبود؛ ما آن مطلب مرضی‌الطرفین را کنار گذاشتیم اما دوستان مطلبی تهیه کردند که کاملاً یک‌جانبه بوده و در آن دروغ وجود دارد و ای‌کاش دوستان ما این کار را نمی‌کردند.

نظر شما