شناسهٔ خبر: 131483 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

بجنورد میزبان هم‌اندیشی «گلیم سفره کردی»

گلیم43 هم‌اندیشی گلیم سفره کردی خراسان شمالی با حضور جمعی از پژوهشگران ملی و محلی برگزار می‌شود.

به گزارش «نماینده» حجت اله مرادخانی، مشاور معاون صنایع‌دستی کشور گفت: در این همایش به بررسی پیشینه و وضع موجود گلیم سفره کردی خراسان شمالی، آسیب شناسی نقوش، طرح و بافت، عوامل موثر در بازاریابی، فروش و صادرات، جایگاه گلیم سفره کردی در زندگی امروز مردم خراسان شمالی و مباحث مربوط به بسته بندی پرداخته می‌شود.

به گفته این پژوهشگر و استاد دانشگاه، گلیم سفره کردی نوعی گلیم است که به دست زنان عشایر کرد خراسان شمالی و خراسان رضوی بافته شده و تولید آن در شهرستان‌های بجنورد، مانه و سملقان، شیروان، فاروج اسفراین و قوچان رواج دارد.

سفره کردی خراسان شمالی در پنجمین جلسه شورای عالی سیاستگذاری ثبت آثار تاریخی و میراث ناملموس در سال ۱۳۹۱، ‌ در فهرست آثار ملی قرار گرفت و در دی ماه سال ۱۳۹۲ موفق به دریافت نشان اصالت یونسکو شد.

مرادخانی، توجه به فروش و بازاریابی برای صنایع دستی را ضروری دانست و افزود: یکی از بارزترین مصداق‌های صنایع خلاق در کشور ما، حوزه صنایع‌دستی است که با دارا بودن خصوصیات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی به طور توأمان ظرفیت قابل اعتنا پدید آورده و می‌تواند بستری تعیین کننده برای توسعه اقتصادی و رشد پایدار اشتغال در کشور ما فراهم آورد. چراکه این تولیدات فرهنگی برآمده از خلاقیت و نبوغ مردم نواحی مختلف ایران بوده و به سبب ویژگی‌های متعددی که دارند می‌تواند به مثابه فرصتی ارزنده برای رشد اقتصاد خلاق در ایران را فراهم آورد.

این همایش، امروز چهارشنبه هشتم دی ماه در سالن آمفی تئاتر دانشگاه دولتی بجنورد و با حضور استاندار خراسان شمالی و جمعی از پژوهشگران ملی و محلی برگزار خواهد شد.

نظر شما