شناسهٔ خبر: 131434 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

اسرائیل فقط زبان زور را می‌فهمد و قطعنامه شورای امنیت را اجرا نمی‌کند

هشام جابر یکی از کارشناسان مسائل استراتژیک لبنان با اشاره به قطعنامه اخیر شورای امنیت سازمان ملل در محکومیت شهرکسازی‌های رژیم صهیونیستی گفت که اسرائیل هرگز این قطعنامه را اجرا نخواهد کرد و تل‌آویو فقط زبان زور را می‌فهمد.

به گزارش «نماینده»، چند روز پیش اعضای شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه‌ای که خواستار پایان دادن به شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی بود را به تصویب رساندند.

آمریکا تنها عضو شورای امنیت بود که به قطعنامه ضد شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی رأی ممتنع داد. ۱۴ عضو دیگر به این قطعنامه رأی موافق دادند.

یش نویس این قطعنامه را چهار کشور مالزی، ونزوئلا، نیوزلند و سنگال  تنظیم و به شورای امنیت سازمان ملل  پیشنهاد کرده بودند.

"هشام جابر" کارشناس مسائل استراتژیک لبنانی در مصاحبه با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به قطعنامه اخیر شورای امنیت سازمان ملل درباره محکومیت شهرکسازی اسرائیل در اراضی فلسطینیان پرداخت.

اسرائیل از عدم وتوی قطعنامه علیه خود توسط آمریکا شگفت زده شده است

وی در این مصاحبه گفت: این برای نخستین بار است که در شورای امنیت سازمان ملل شهرک‌سازی اسرائیل در تمامی سرزمین‌های فلسطینی سال ۱۹۶۷ غیرقانونی به شمار می‌آید و این بسیار مهم است. اسرائیل که فرزند لوس آمریکا به شمار می‌آید از عدم وتوی این قطعنامه توسط آمریکا شگفت زده شد. در همین راستا، اسرائیل واکنش به این قطعنامه را آغاز کرده و همکاری با برخی بخش‌های سازمان ملل را به حالت تعلیق در آورده و کشورهای ضعیفی را که در این رای گیری علیه اسرائیل رای دادند همانند سنگال، نیوزیلند و اوکراین تهدید کرده است.

بر اساس این قطعنامه تمام شهرکسازی‌هایی که تاکنون در اراضی فلسطینیان انجام شده غیرقانونی است

این کارشناس مسائل استراتژیک اضافه کرد: اوباما، رئیس جمهور آمریکا که در دوران ریاست جمهوری خود بیشترین کمک‌های آمریکا به اسرائیل طی ۷ دهه گذشته را انجام داده است در آخرین روزهای ریاست جمهوری خود دیگر به حمایت آیپک و لابی اسرائیلی احتیاجی ندارد و درصدد بود اقدامی تاریخی را به نام خود ثبت کند. اهمیت این قطعنامه فقط این نیست که شهرکسازی‌ها باید متوقف شود بلکه بدین معناست که هر آنچه که تا کنون شهرکسازی شده حتی در قدس شرقی، غیر قانونی بوده است که همین موضوع می‌تواند امکان شکایت قضایی علیه اسرائیل در مجامع بین‌المللی را امکان پذیر کند. انتظار تصویب این قطعنامه می‌رفت چون به گونه‌ای قابل قبول تنظیم شده بود تنها فرقش این بود که مصر در مرحله نخست این قطعنامه را پیشنهاد داده بود اما بعدا و چه بسا تحت فشار دولت آتی آمریکا پیشنهاد خود را پس گرفت. اما در حال حاضر و با تصویب شدن این قطعنامه، دبیر کل سازمان ملل موظف است که از این قطعنامه مراقبت کرده و برای اجرایی شدن آن بکوشد و می بایست هر ۳ ماه، گزارش‌های خود را درباره اجرایی شدن این قطعنامه ارائه کند.

اسرائیل فقط زور را می‌فهمد و قطعنامه شورای امنیت را اجرا نمی‌کند

وی در پاسخ به سوال دیگر درباره امکان پیروی اسرائیل از این قطعنامه گفت: البته باید گفت که این قطعنامه به هیچ وجه باعث توقف شهرکسازی‌های اسرائیل نخواهد شد چون اسرائیل تا کنون همه قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را به سخره گرفته است و تا کنون هیچ کدام از قطعنامه‌هایی که صادر شده را اجرایی نکرده است و به طور مثال قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر عقب نشینی از جنوب لبنان را اجرایی نکرد و با زور و اقدامات مقاومت در سال ۲۰۰۰ از جنوب  لبنان بیرون رانده شد بنابراین هرگز خوشبین نیستم که اسرائیل این قطعنامه را اجرایی کند و فقط یک سیلی به صورت اسرائیل به شمار می‌آید. البته این قطعنامه مشکلاتی را نیز میان دولت اسرائیل و شهرک نشینان ایجاد خواهد کرد چون آنها می‌دانند شهرک‌هایی که در آن ساکن هستند غیر قانونی است و اقامت آنها در این شهرک‌ها موقت خواهد بود و چه بسا روزی بیاید که تحت فشارهای بین‌المللی اسرائیل مجبور شود که این شهرک‌ها را برچیند.

نظر شما