شناسهٔ خبر: 131431 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

پس‌لرزه‌های فساد صندوق ذخیره فرهنگیان در ماشین سازی اراک

ماشین سازی حسابرسی شرکت ماشین‌سازی اراک به عنوان یکی از مهمترین زیرمجموعه‌های صندوق ذخیره فرهنگیان در حالی در جریان است که به اعتقاد برخی حسابرسان خبره باید به مسائلی مانند علل انتصاب یا برکناری مدیران، میزان تحقق فروش شرکت، نحوه فعالیت در خارج از کشور و نحوه برداشت از حساب‌های شرکت توجه ویژه شود.

به گزارش «نماینده» با توجه به اختلاس ۸ هزار هزار میلیارد تومانی از صندوق ذخیره فرهنگیان در زمان تصدی وزیر معزول آموزش و پرورش، اکنون آزمون بزرگی مقابل وزیر جدید آموزش و پرورش قرار دارد تا بتواند حقوق از دست رفته معلمان در صندوق فرهنگیان را به آنها برگرداند.

در این راستا با توجه به شروع حسابرسی های مالی از این صندوق و هم زمان با تحقیق و تفحص مجلس از این هلدینگ مالی کشور، در گام اول احقاق حقوق از دست رفته قشر فرهنگیان کشور در گرو دقت بیشتر نسبت به ارائه گزارش حسابرسی سال مالی شرکت های زیرمجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان جهت ارائه به مجامع آنها است.

از همین رو یکی از مهمترین شرکت های صندوق ذخیره فرهنگیان که با فراز و فرودهای فراوانی مواجه بوده است، شرکت ماشین سازی اراک است.

در حال حاضر حسابرسان در حال تهیه گزارش حسابرسی سال مالی منتهی به ۳۱ شهریور امسال شرکت ماشین سازی اراک هستند، از این رو کارشناسان خبره معتقدند توجه حسابرسان به نکات پیشنهادی زیر می تواند عملکرد این شرکت در سال مالی مورد نظر را با رعایت موازین قانونی و انطباق با شرح وظایف قانونی مندرج در اساسنامه آن مورد بررسی قرار دهند:

۱- توجه به بندهای گزارش حسابرسی سال گذشته و تکالیف تعیین شده در این گزارش

۲- بررسی علل انتصاب، برکناری و یا استعفای پی در پی مدیران عامل شرکت ماشین سازی اراک در طی سال مالی مورد بررسی و تأثیر این تغییرات بر روند فعالیت های جاری شرکت به خصوص بخش بازرگانی؛ با این توضیح که این تغییرات به دلیل اعمال نفوذ و دخالت در وظایف مدیران عامل توسط افراد ذی نفوذ مسئله دار صورت گرفته است.

- از حدود آبان ۱۳۹۴ تا آبان ۱۳۹۵ سه مدیر عامل منصوب شده است.

- این تغییرات پی در پی باعث شد که چندین ماه شرکت ماشین سازی اراک فاقد کارت بازرگانی باشد، فعالیت های تجاری شرکت مختل و کالاهای وارداتی شرکت در گمرکات کشور با اخطار کتبی مبنی بر متروکه شدن مواجه شود. این در حالی است که حتی پس از برطرف شدن این مشکل و صدور کارت بازرگانی، کالاهای وارداتی با پرداخت هزینه‌های زیاد گمرکی از جمله انبارداری و یا حق توقف کانتینر از گمرک ترخیص می شود.

۳- بررسی دقیق صورت های مالی در خصوص میزان تحقق فروش شرکت ماشین سازی اراک در سال مالی مورد بررسی و میزان فروش پیش بینی شده جهت سال مالی آتی و انطباق آن با توانمندی بالقوه و بالفعل شرکت با هدف در نظر گرفتن رشد منطقی فروش

۴- بررسی دقیق گزارش های مالی ارائه شده به سازمان بورس و صحت و سقم اعداد و ارقام مندرج در گزارش‌ها با توجه به روند فعالیت های جاری شرکت و برنامه‌های عملیاتی سال مالی آتی

۵- ارائه نظر کارشناسی صریح در خصوص تأثیرگذاری گزارش های غیر واقعی بر روند ارزش سهام شرکت ماشین سازی اراک در بازار مالی

۶- تعیین تکلیف نحوه ادامه فعالیت شرکت بازرگانی فعال در کشورهای همسایه که از سال تأسیس (۲۰۱۱ میلادی) تاکنون صورت های مالی مورد تأیید حسابرسی قانونی ارائه نکرده و فاقد سیستم حسابداری مدون است و حجم فعالیت شرکت از زمان تأسیس تاکنون قابل توجه و حائز اهمیت است. لذا پیشنهاد تعیین مدیر عامل کارآمد، استقرار سیستم نرم افزار های حسابرسی مدرن و تعیین بازرسی قانونی جهت نظارت بر فعالیت این شرکت بسیار ضروری است.

۷- بررسی روش های جاری و متداول نحوه برداشت از حساب های شرکت با توجه به امضاء های مجاز اعلام شده به ثبت شرکت ها و آگهی درج شده در روزنامه رسمی کشور و نقش مدیران عامل در این فرایند

نظر شما