شناسهٔ خبر: 131416 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما

پرونده فتنه ۸۸ همچنان باز است

آملی لاریجانی.jpg رئیس قوه قضائیه گفت: پرونده فتنه ۸۸ همچنان باز است و باید رسیدگی شود چراکه هنوز عده ای به خودشان نیامده اند.

به گزارش «نماینده»   آیت الله صادق آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی با گرامیداشت یوم الله ۹ دی افزود: ۹ دی روز حماسه مردمی است؛ حماسه ای که مردم به صورت خودجوش و با آگاهی و بصیرت، ایجاد کردند تا توطئه ای بسیار بزرگ و عمیق خنثی شود و از بین برود.
وی گفت: اگر این حماسه عظیم و آگاهانه مردمی نبود مسلما کشور و نظام جمهوری اسلامی زیان های بسیار بیشتری را متحمل می شد.
آیت الله آملی لاریجانی افزود: ادعای ما علیه فتنه گران این است که شما با فتنه ۸۸ خسارات عظیمی به کشور وارد کردید و فرصت های بسیاری را از بین بردید و با نشان دادن چراغ سبز به دشمنان موجب شدید فشارها، تهدیدها و تحریم ها علیه جمهوری اسلامی بیشتر شود.
وی گفت: سیئه بزرگ تر همین است که دشمنان را به دخالت در کشور و چشم طمع دوختن به این کشور، تشویق و ترغیب کرد.
رئیس دستگاه قضا افزود: ما فراموش نکردیم که کشورهای غربی و حکامشان چه هلهله ای می کردند و از هم گوی سبقت می ربودند که سخنی علیه جمهوری اسلامی بگویند و در حمایت از اغتشاش گران بپا خیزند.

آیت الله آملی لاریجانی گفت: یک روز رئیس جمهور آمریکا و یک روز وزیرخارجه شان و یک روز رئیس جمهور فرانسه و دیگران و دیگران به وسط میدان می آمدند و این چه بصیرتی است که مردم ما بسیار جلوتر از مسئولان، این ماجرا را فهم کردند؟
وی افزود: بصیرت همان دشمن شناسی و شناختن خط سیر دشمن است و مردم ما دشمن و خط سیر او را بسیار خوب شناختند و با حضور آگاهانه در صحنه، بساط فتنه را در هم پیچیدند.
رئیس دستگاه قضا گفت: خداوند وقتی صدرها و سینه ها را گشایش می دهد همین می شود و فهمی برای انسان پدید می آید که ممکن است با خواندن هزار صفحه از کتب و مجلات پدید نیاید.
آیت الله آملی لاریجانی افزود: پس از سالهای که از آن قضیه گذشته است هنوز هم عده ای تشکیک و به آن اشکال وارد می کنند و به ما ایراد می گیرند که چرا شما پرونده فتنه را مکرر باز می کنید؟ اتفاقا این پرونده هنوز گشوده است و باید فهم شود که چرا عده ای در این کشور می خواستند بر خلاف موازین مردم سالاری با زور، قدرت را غصب کنند.
وی گفت: باید فهم شود که چرا عده ای می خواستند برخلاف موازین قانون اساسی، رای مردم را به ادعای صیانت از آرای مردم و به ادعای دموکراسی پایمال کنند و می خواستند خودکامگی در کشور حاکم کنند.
آیت الله آملی لاریجانی افزود: کشور حساب و کتاب دارد و قانون اساسی برای کیفیت صیانت از آرای مردم هم مواردی را ترسیم کرده است و ادعای تقلب در انتخابات، وجه رسیدگی و کیفیت بررسی دارد و این چیزی نبود که در قانون اساسی دیده نشده باشد.
وی گفت: شورای نگهبان برای همین قرار داده شده است تا به این شکایات برسد و اینکه عده ای بخواهند از بالاسر قانون اساسی عبور کنند و منویات خودکامانه خودشان را به عنوان صیانت از آرای مردم جا بزنند همان فتنه ای است که دشمنان دنبالش بودند و بعد هم عده ای را به خیابان ها کشاندند.
رئیس قوه قضاییه افزود: دشمنان عده ای را تحریک کردند که شعارهایی علیه نظام بدهند که خطوط قرمز نظام را زیرپا بگذارند و بعد هم به ساحت اهل بیت(ع) رسیدند.
آیت الله آملی لاریجانی گفت: واقعا مسیر عجیبی را طی می کردند و هنوز هم عده ای به خودشان نیامده اند و از نظام طلبکار شده اند و این چیز عجیبی است.
وی افزود: به همین دلیل پرونده فتنه باید باز باشد و رسیدگی شود.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به اینکه فتنه های آینده پیچیده تر خواهد بود، گفت: ما مطمئنیم دشمنان جمهوری اسلامی آرام ننشسته اند و آنها دائما رصد می کنند و حتما به دنبال این موضوع خواهند بود که چرا فتنه قبلی خنثی شد.
آیت الله آملی لاریجانی، آگاهی و اعتماد نظام به مردم و اعتماد مردم به نظام را یکی از عوامل خنثی شدن فتنه خواند و افزود: ما در این سنوات می بینیم که دشمنان جمهوری اسلامی به طرف از بین بردن این اعتماد رفتند چون این اعتماد، آن فتنه را خنثی کرد.
وی گفت: وقتی مردم فهمیدند که این چنین فتنه گران اصل نظام را زیرسوال می برند و مجال برای ورود دشمنان به کشور باز می کنند و دیدند که مشابه این اقدامات را در عراق و افغانستان هم کرده اند به میدان آمدند و در صحنه حاضر شدند.
رئیس قوه قضاییه افزود: امروز می بینیم که دشمنان این اعتماد را نشانه گرفته اند و امروز بصیرت و فوق بصیرت لازم است که دشمن و خط سیر او را بشناسیم و اینکه نهادها و مسئولان جمهوری اسلامی ایران را هدف قرار می دهند برای از بین بردن همین اعتمادها در کشور است.
آیت الله آملی لاریجانی گفت: آنها می خواهند کاری کنند که مردم نظام را از خودشان نبییند و مسئولان و مردم همه باید هوشیار باشند و سیر دشمن را بشناسند و بصیرت همین است.

وی با اشاره به اینکه خط سیر دشمن در هر زمانی تفاوت می کند، افزود: یک زمانی آنها مستقیم عمل کردند اما بعد که تجربه یافتند از راه دیگری وارد شدند و اینها را باید شناخت و به مردم معرفی کرد.
رئیس دستگاه قضا گفت: به حمد خدا مردم ما اهل بصیرت هستند و امیدواریم به همین طریق بتوانند طی طریق کنند و دشمن را بشناسند.
آیت الله آملی لاریجانی افزود: نظام جمهوری اسلامی ایران در روزگار ما نظام نور بود و ترکیب مردم سالاری دینی و توحید و اسلام در این نظام بود که آن را به نظامی بی بدیل در جهان تبدیل کرده است.
وی گفت: ما نباید این دستاوردها را ارزان از دست دهیم و همه باید تلاش و به وظیفه خود کنیم و دشمن را بشناسیم.
رئیس قوه قضاییه افزود: من امروز نمی خواهم به اشخاص فتنه گر بپردازم که با این کشور چه کردند و چه هزینه هایی به ملت تحمیل کردند.
آیت الله آملی لاریجانی گفت: آن زمان در بحث انتخابات در شورای نگهبان بودم و همانجا به همین افراد که مدعی تقلب بودند گفتیم ۱۰ تا ۱۵ درصد صندوق ها را به طور رندوم باز می کنیم و اگر واقعا ادعایی که شما کرده اید درست بود همه صندوق ها را باز می کنیم اما جلو نیامدند.
وی افزود: در جلسه ای که در محضر مقام معظم رهبری گرفته شد و بنده هم به عنوان نماینده شورای نگهبان حضور داشتم برخی نمایندگان سران فتنه که حالا هم سرکارند در آنجا گفتند که ما قبول نداریم تقلبی به این صورت واقع شده باشد اما در اصل ساز و کارها بحث داریم.
رئیس دستگاه قضا گفت: ببینید بحث را که با شعار تقلب شروع کردند به کجا بردند و بعد، حرف های عجیبی زدند که مثلا از هواپیمای اختصاصی استفاده شده است؛ مگر در دوره های قبل، روسای جمهور این کارها را نمی کردند؟ حالا یک دفعه در زمان ۸۸ این مسایل مطرح شد.
آیت الله آملی لاریجانی افزود: پس تقلب بحث دیگری بود و با این شعار و بهانه وسط آمدند و در همان جلسه برخی پذیرفتند که تقلبی در کار نبوده است.
وی گفت: این خیلی مساله بزرگی است که بخواهیم مردم را با فریب به خیابان ها بکشانیم و داستان فتنه و واکاوی آن و همچنین کیفیت پرداختن به آن و جمع شدن بساط آن همه اهمیت دارد و باید مورخان و سیاسیون آن را تحلیل کنند چراکه فتنه ها تمام شدنی نیست.
رئیس قوه قضاییه افزود: ما امیدواریم که همه مسئولان و مردم به هوش باشند و راه های فتنه جدید را ببندند.
آیت الله آملی لاریجانی یکی از مهمترین شاخص ها را حرکت در مسیر رهبری خواند و گفت: به حمد خدا، مقام معظم رهبری در جریان فتنه با تیزبینی و با فکر بلند و دوراندیشی راه را برای مردم روشن کردند و امیدواریم خداوند ایشان را سلامت بدارد و در سالهای آینده همین شاخص ها را برای مردم ما روشن کنند تا مردم مسیر دشمن و دوست و خائن و خادم را بشناسند.
وی افزود: کاری که ایشان کرد همین بود و در بصیرت مردم و شناختن دشمن کمک شایانی کرد و امیدواریم این مسیر ادامه پیدا کند.

توقع مردم، رسیدگی سریع به حقوق های نجومی
رئیس قوه قضاییه گفت : توقع مردم از قوه قضاییه در موضوع حقوق های نجومی  رسیدگی سریع است.
آیت الله صادق آملی لاریجانی به موضوع حقوق های نجومی اشاره کرد و افزود: اینکه این مسئله چگونه پدید آمد و اینکه عده ای خواستند از آن بهره برداری سیاسی کنند یا نه، بحث دیگری است و امروز توقع و انتظار مردم، رسیدگی دستگاه قضایی است.
وی با اشاره به اینکه رسیدگی دستگاه قضا باید خالی از شعار و جانبداری سیاسی باشد بر رسیدگی قضایی این پرونده تاکید کرد و گفت: این پرونده در دادستانی در جریان است و امیدواریم هرچه سریع تر رسیدگی شود.

 آیت الله آملی لاریجانی افزود: گاهی اوقات گفته می شود که رسیدگی های مالی به قوه قضاییه ربطی ندارد و عملکرد مالی دولت به قوه قضاییه مربوط نیست درحالیکه در این مساله خلطی وجود دارد به این معنا که عملکرد مالی قوه مجریه به معنای تفریغ بودجه ربطی به قوه قضاییه ندارد و مربوط به دیوان محاسبات است اما رسیدگی به اتهامات و گزارش هایی که در آن اتهام باشد، کار قوه قضاییه و سازمان بازرسی کل کشور است.
وی گفت: اگر اینطور باشد پس سازمان بازرسی نباید به امور مالی رسیدگی کند و یا به دنبال کشف تخلفات باشد و قوه قضاییه و دادستانی هم نباید ورود کنند که اینها حرف های غلطی است.
رئیس دستگاه قضا افزود: ما به جهت اتهامی به این موضوع رسیدگی می کنیم و به جهت تخلف مالی که باید به بیت المال بازگشت داده شود رسیدگی می کنیم.
آیت الله آملی لاریجانی گفت: ما قرار نیست تفریغ بودجه کنیم که مثلا فلان بودجه در مسیر و چارچوب اعتبارات مصوب هزینه شده است یا نه؟ و با آن کاری نداریم و آنچه به قوه قضاییه ارتباط دارد موضوع رسیدگی به اتهامات است.
وی افزود: عده ای متهمند که اتهامشان هم بسیار قوی است و مبالغ گزافی را به عنوان حقوق و پاداش و مزایا گرفته اند؛ مبالغی که واقعا قابل قبول نیست.
رئیس قوه قضاییه گفت: ممکن است برخی افراد که این پول ها را گرفته اند از حیث اینکه براساس مصوباتی بوده است مجرم نباشند اما اگر مجرم هم محسوب نشوند باید این پول ها را برگردانند و اگر برنگردانند مجرم محسوب می شوند چراکه تصرف در اموال عمومی است.
آیت الله آملی لاریجانی با طرح این سوال که مگر هر مصوبه ای که نهادی انجام داد قانون می شود؟ افزود: این هم مبحث مهمی است و اکل مال به باطل عنوان شرعی است و اگر فلان صندوقی که اختیار تصویب داشت به جای ۵۰ میلیون، یک میلیارد ماهانه تصویب می کرد ما باید بپذیریم.
وی گفت: در مصوبات باید عقل و شرع ملاک باشد نه هرچه دلشان خواست؛ اینکه حالا به صندوقی که خودش تصویب کند چه مقدار بگیرد بخواهیم واگذار کنیم و خودشان دور هم جمع شوند و بگویند ما ماهی فلان قدر بگیریم و فلان قدر پاداش داشته باشیم حرف های غلطی است.
آیت الله آملی لاریجانی افزود: برخی ها هم در رسانه ها گفتند که این حقوق های نجومی در سه قوه بوده که حرف خلافی است و ما در قوه قضاییه حقوق های نجومی نداریم و به صراحت می گویم اینکه یک قاضی با بیش از ۳۰ سال سابقه فلان قدر حقوقش بالاتر باشد طبیعی است.
وی گفت: در جهان و نه فقط در کشور ما به اینکه به متخصصی مبلغ قابل قبولی و البته نه به هر میزان بدهند طبیعی است و ما نمی گوییم که چرا به متخصصانتان در ازای تخصص چیزی پرداختید و نمی گوییم فلان مهندس شرکت نفت که در دمای ۵۰ درجه کار می کند فلان مقدار داده اید؛ اگر در چارچوب عرف باشد کسی ایرادی نمی گیرد و نمی گوییم چرا به فلان پزشک متخصص جراح فلان مبلغ پرداخت شده است؟ این طبیعی است.
رئیس قوه قضاییه افزود: بحث سر این است که مدیری که تخصص چندانی ندارد و با حضور چند ساعت سر یک صندوق بیاید مبلغ گزاف و پاداش کذایی بگیرد قابل قبول نیست و اینها باید آن میزانی را که از عرف بیشتر گرفتند برگردانند.
آیت الله آملی لاریجانی گفت: البته در میان این افراد برخی ها هم مجرم هستند؛ یک آقایی در ازای سفر نکرده و جلسه نرفته، پول گرفته است و اینکه نمی شود گفت جرم نیست و باید پاسخگو باشند.
آیت الله آملی لاریجانی ابرازامیدواری کرد: دادسرا به این موضوع به سرعت رسیدگی کند چراکه توقع و انتظار مردم هم همین است.
وی افزود: این موضوع باید به سرعت جمع شود و ما به کش دادن آن هیچ علاقه ای نداریم و قبول هم نداریم که سیاسی شود و باید رسیدگی دقیقی صورت بگیرد.
رئیس دستگاه قضا گفت: حالا که با اعتماد مردم بازی شده است باید مساله به صورت قضایی و دقیق حل و فصل شود.

نظر شما