شناسهٔ خبر: 131410 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

«بهمن طاهرخانی» نماینده مردم تاکستان در گفت‌وگو با هفته‌نامه «نماینده» مطرح کرد؛

بیکاری و بزهکاری اجتماعی مانند زنجیره به یکدیگر متصل هستند

طاهرخانی عدم اشتغال‌زایی ناهنجارهای اجتماعی متعددی را پدید می‌آورد و هزینه‌های قضایی به کشور متحمل می‌شود. چراکه جوان‌ها به دلیل عدم اشتغال به راه‌های انحرافی رفته و مرتکب ناهنجاری‌های اجتماعی می‌شوند.

به گزارش «نماینده»، شهرستان تاکستان یکی از شهرستان‌های استان قزوین ایران است. مرکز این شهرستان، شهر تاکستان است. نام تاتی این شهر سیادن است که پیش از تأسیس فرهنگستان ایران در منابع فارسی با همین نام آمده است. شهرستان تاکستان پرجمعیت‌ترین منطقه تات‌نشین ایران و جهان است. «بهمن طاهرخانی» نماینده مردم تاکستان در خانه ملت است که توانست با کسب ۴۰.۴۰۶ رأی از مجموع ۸۳.۷۳۲ رأی معادل ۴۸.۲۶ درصد آرا، از حوزه انتخابیه تاکستان وارد مجلس دهم شود.

وی در گفت‌وگو با هفته‌نامه نماینده که مشروح آن را ادامه می‌خوانید به اهم مشکلات این حوزه انتخابیه پرداخته است.

* اقتصاد عمده مردم تاکستان را چه امری تشکیل می‌دهد؟

اقتصاد این منطقه عمدتاً اقتصاد کشاورزی است درحالی‌که بیش از حدود ۷۰ درصد از محصولات باغی و درختی استان قزوین در شهرستان تاکستان به بار می‌آید و حدود ۷۰ درصد کشمش کشور در این شهرستان تأمین می‌شود اما متأسفانه اقتصاد کشاورزی مغفول مانده است.

*علت مغفول ماندن امر کشاورزی در این حوزه انتخابیه چیست؟

متأسفانه تا به امروز چاره‌اندیشی برای فروش تضمینی محصولات کشاورزان انجام نگرفته است و کماکان مردم با این مشکل مواجه هستند. از سوی دیگر با توجه به اینکه آمایش سرزمینی در کشور صورت نگرفته توسعه ایجاد شده در این منطقه با شرایط کنونی شهرستان تناسبی ندارد.

*منظورتان از این ناهمگونی چیست؟

به دلیل عدم آمایش سرزمینی متناسب با نیازهای منطقه، صنایع کشاورزی توسعه پیدا نکرده است. به طور مثال عدم توسعه مناسب در این زمینه موجب شده علی‌رغم حاصلخیزی بالای خاک این منطقه کشاورزی نتواند از قالب سنتی خارج شود.

خاک کشاورزی شهرستان تاکستان بسیار حاصلخیزاست به همین دلیل محصولات بسیار باکیفیتی در این منطقه تولید می‌شود. اما ازآنجایی‌که صنایع مرتبط با کشاورزی توسعه‌نیافته است نتوانستیم این بخش را آن‌چنان‌که باید تقویت کنیم.

*آب کشاورزی چگونه تأمین می‌شود؟

مشکل آب در کل کشور به‌ویژه در همین شهرستان وجود دارد. البته دولت در این دوره تلاش کرده تا بخش بزرگی از باغات آنجا را به آبیاری علمی، تحت فشار یا قطره‌ای مدیریت کند اما به‌هرحال توسعه در شرایط کنونی متناسب نیست. توسعه‌ای که بتواند چشم‌انداز خوبی را در آینده نزدیک ترسیم کند. متأسفانه هنوز چنین چیزی برنامه‌ریزی نشده است؛ که امیدواریم دولتمردان تلاش ویژه‌ای در این زمینه داشته باشند. به‌ویژه شهرستان‌ها و استان‌هایی که به‌عنوان قطب کشاورزی محسوب می‌شوند.

*وضعیت اشتغال مردم این منطقه را با این شرایط چگونه ارزیابی می‌کنید؟

غفلت نسبت به وضعیت کشاورزی موجب شده تا در تاکستان مشکل جدی در بحث اشتغال داشته باشیم. از سوی دیگر عدم اشتغال‌زایی ناهنجارهای اجتماعی متعددی را پدید می‌آورد و هزینه‌های قضایی به کشور متحمل می‌شود. چراکه جوان‌ها به دلیل عدم اشتغال به راه‌های انحرافی رفته و مرتکب ناهنجاری‌های اجتماعی می‌شوند. از سوی دیگر دستگاه قضایی به اقتضای کارش چاره‌ای جز برخورد با هرگونه بزهکاری و ناهنجاری ندارد. در حقیقت این‌ها مسائلی است که به‌صورت زنجیره‌وار به هم متصل هستند.

به‌طورکلی در این منطقه نه کشاورزی، کشاورزی علمی است و نه صنعت یک صنعت پایدار و ایستایی است؛ که تمامی این موارد به بیکاری مردم این منطقه دامن میزند.

*مردم آب شربشان را چگونه تأمین می‌کنند؟

از طریق حفر چاه‌های زیرزمینی که در حال حاضر با فرونشست سفره‌های زیرزمینی مواجه هستند تأمین می‌کنند. متأسفانه ازاین‌جهت هم مردم با مشکل روبرو هستند که باید مدیران و دولتمردان فکر عاجلی دراین‌باره کنند تا خدای نکرده در آینده به بن‌بست‌های جدی‌تر برنخورند.

*کمی از شرایط راه‌های مواصلاتی این حوزه انتخابیه بفرمایید. آیا امنیت کافی در این مسیرها تأمین می‌شود؟

راه‌های مواصلاتی آن‌طور که باید توسعه پیدا کند توسعه‌نیافته است به‌ویژه راه‌های روستایی بسیار با مشکل مواجه هستند. کارهایی در بحث راه‌های مواصلاتی صورت گرفته به طور مثال می‌توان به اتوبان تهران تبریز که از این منطقه می‌گذرد اشاره کرد اما کار ویژه‌ای از سوی دولت انجام نشده است. همچنین هر ساله به دلیل عدم استانداردسازی مسیرها شاهد تصادفات فراوانی هستیم؛ که البته در حال حاضر قدری آمار تلفات جاده‌ای این منطقه کاهش‌یافته اما هنوز نیازمند تقویت جدی است.

*آیا اعتبارات لازم به این بخش تخصیص داده شده است؟

نسبت به نیازها چندان اعتباری تخصیص نداده‌اند. این در حالی است که بسیاری از راه‌های روستایی‌مان به‌شدت نیازمند ترمیم است.

*دولت اخیراً سفری به تاکستان داشته و آیا در این سفر مصوبه‌ای صورت گرفته است؟

رئیس‌جمهور یکی دو ماه پیش به استان قزوین تشریف آورند و بودجه‌هایی را تخصیص دادند اما هنوز چیزی که قابل محسوس باشد در مقام اجرا ندیده‌ایم؛ مانند پروژه تأمین آب شرب شهرها از طریق سد طالقان.

*شرایط بهداشتی و درمانی مردم به چه شکل است؟

بیمارستان هست اما تجهیزات بسیار کمی دارد مانند بخش ای سی یو و سی‌سی‌یو. با تخت‌های کم بیمارستانی مواجه هستیم. پزشک متخصص نیز کمابیش وجود دارد اما باید زیرساخت‌های لازم در این زمینه فراهم شود.

*با توجه به اینکه شهرستان قزوین از جمله مناطق تاریخی کشور است آیا زیرساخت‌های لازم برای تقویت گردشگری وجود دارد؟

استان قزوین مخصوصاً شهر قزوین از شهرهای تاریخی است و آثار تاریخی بسیار زیادی دارد. شاید جزء دو سه شهر اول کشور به لحاظ آثار تاریخی و میراث فرهنگی باشد. حتی از قدمت دیرینه‌ای برخوردار است. ازاین‌رو پتانسیل‌های قوی در امر گردشگری دارد که نیازمند مدیریت قوی و تخصیص بودجه و امکانات لازم است.

*در پایان اگر نکته‌ای دارید بفرمایید.

درخواست مردم ما از دولت این است که به‌صورت جدی به محصولات کشاورزی رسیدگی کند. چراکه متأسفانه محصولات کشاورزی از کشاورزان خریداری نمی‌شود و مردم به‌شدت از لحاظ معیشت به سختی می‌افتند. خواسته دیگر مردم این است که فکری به حال بحث راه‌آهن داخل شهر تاکستان که منظره شهر را برهم زده و هیچ تناسبی با شهر و شهرسازی ندارد بکند.

نظر شما