شناسهٔ خبر: 131376 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

آمارهای واردات بنزین قبل از راه‌اندازی سامانه هوشمند سوخت دقیق نبوده‌اند

بنزین . سوخت43 نماینده مردم نجف‌آباد درمجلس با پیش‌بینی رای‌آوردن طرح حفظ کارت سوخت در صحن علنی مجلس گفت: بنابر گزارشات تحقیقی، متوجه غیرواقعی بودن آمارهای اعلامی میزان واردات تا قبل از راه‌اندازی سامانه‌ کارت‌سوخت شده‌ایم.

به گزارش «نماینده» ابوالفضل ابوترابی در خصوص طرح حفظ کارت سوخت اظهار داشت: با توجه به زیر ساخت‌های سامانه هوشمند کارت سوخت و دستاوردهای مفید آن در طول سالیان‌ گذشته و همچنین با توجه به هزینه‌های انجام گرفته برای استقرار این سامانه در سطح کشور این پرسش اساسی مطرح است که با کدام استدلال عقلی و با تکیه بر کدام نفع ملی گزینه حذف این سامانه در شرایط فعلی که بنزین به صورت تک نرخی عرضه می‌شود از سوی برخی افراد مطرح می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه اولین اصل در برنامه‌ریزی کلان و مدیریت شهری در دسترس بودن آمار دقیق است، خاطر نشان کرد: متاسفانه قبل از راه‌اندازی سامانه هوشمند کارت سوخت عملا آمار دقیقی از میزان مصرف سوخت، میزان واردات و قاچاق آن در دسترس نبود در صورتی که امروزه در بخش سوخت، آمارهای دقیق و پرکاربردی در دسترس است.

این نماینده مجلس با اشاره به هزینه‌های سرشماری جمعیت که هر ده سال یکبار برای کشور تولید آمار می‌کند، گفت: اما سامانه ‌کارت‌سوخت در لحظه، آمار نقطه به نقطه مصرف روزانه حامل‌های انرژی در هریک از استان‌ها را دراختیار مدیران برنامه‌ریز کشور قرار می‌دهد. همچنین‌ باتوجه به‌ میزان مصرف هر روز و نقطه حداکثری و حداقلی آن می‌توانیم نیاز وارداتی‌مان را به طور دقیق تعیین کنیم.

وی افزود: لازم به ذکر است که بنابر گزارشات تحقیقی، متوجه غیرواقعی بودن آمارهای اعلامی میزان واردات تا قبل از راه‌اندازی سامانه‌ کارت‌سوخت شده‌ایم که جالب است بدانید در چنین شرایطی، کشور دچار قاچاق سوخت سرسام‌آوری بوده است.

نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس گفت: اولین کاری که زنگنه پس از نشستن بر صندلی وزارت انجام داد شمشیر کشیدن بر روی تولید بنزین داخلی بود؛ چنانکه به نام بنزین پتروشیمی، خودکفایی‌ کشور را در این عرصه از بین برد و واردات بنزین را توسط افراد منتسب به دولت به جریان انداخت.

ابوترابی در پایان با اشاره به آزمایش استاندارد بنزین وارداتی در مجلس نهم گفت: نتیجه آن آزمایش بر یکسان بودن میزان آلودگی بنزین داخلی و وارداتی تاکید داشت. این عوامل گواه آن است که مسائل اقتصادی-سیاسی در قضیه بنزین دخیل است.

نظر شما