شناسهٔ خبر: 131374 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

اقدام در برابر آمریکا نیازمند قاطعیت

عشرت شایق انتظار بجا و معقول مردم از نمایندگان خود در مجلس، اتخاذ مواضع صریح و قاطع در قبال گفتار و رفتار توهین‌آمیز مقامات و سیاستمداران سایر کشورهاست.

هفته نامه «نماینده»؛ عشرت شایق*/ در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، جایگاه ویژه و بسیار مهمی برای مجلس شورای اسلامی پیش‌بینی گردیده و نمایندگان مردم در خانه ملت، از اختیارات بسیار وسیع در امر قانونگذاری و نظارت بر عملکرد قوه مجریه برخوردارند و ضروری است که از این اختیارات وسیع در جهت حفظ جایگاه و منافع ملت ایران استفاده کنند.

انتظار بجا و معقول مردم از نمایندگان خود در مجلس شورای اسلامی، اتخاذ مواضع صریح و قاطع در قبال گفتار و رفتار توهین‌آمیز مقامات و سیاستمداران سایر کشورهاست. هرچند سیاست‌ خارجی کشورمان برمبنای تعامل و همگرایی با کشورهای مختلف در چارچوب علایق مشترک‌ می‌باشد ولی موفقیت روابط بین کشورها در گرو اتخاذ مواضع اصولی و منطقی همراه با احترام متقابل است و چنانچه این احترام وجود نداشته باشد، دلیلی بر روابط دیپلماتیک حداقل در سطح مبادله سفیر وجود ندارد.

نخست‌وزیر انگلیس و دیگر مقامات این کشور باید متوجه باشند که رعایت شأن، منزلت و احترام ملت ایران، شرط تعامل سازنده از سوی حاکمیت ایران می‌باشد و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، این شاخص‌ها را در مسائل سیاست خارجی مدنظر قرار خواهند داد. نگاهی به سیاست خارجی ایران پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی بیانگر این موضوع است که سیاست خارجی کشورمان همواره بر ۳ اصل عزت، حکمت و مصلحت استوار بوده و این اصول قطعاً قابل تغییر نیست و به تناسب نوع برخورد کشورها و مجامع بین‌الملل با منافع کشورمان، امکان مشارکت و همکاری با آنها وجود خواهد داشت. جا دارد از موضع‌گیری اکثر مقامات و مسئولان کشورمان در قبال اظهارات نسنجیده نخست‌وزیر انگلیس راجع به ایران تقدیر و بر ثبات این موضع‌گیری‌ها، تأکید شود.

مواضع خصمانه برخی از سیاستمداران انگلیسی در روزهای اخیر علیه ایران، این شائبه را تقویت می‌نماید که نخست‌وزیر این کشور، فاقد اقتدار و آگاهی لازم برای حضور در صحنه‌های بین‌المللی بوده و در این بخش دچار نوعی سردرگمی و ضعف است. باید به این نکته نیز اذعان داشت، سیاست متزلزل و بدعهدی دولت آمریکا در رابطه با اجرای برنامه جامع اقدام مشترک «برجام» و تمدید قانون تحریم‌های ظالمانه موصوف به «ایسا» به مدت ۱۰سال دیگر و متعاقب آن، اظهارات نخست‌وزیر انگلستان، دهن‌کجی آشکاری است از سوی این دو کشور نسبت بر روح حاکم بر توافقنامه «برجام» و نادیده گرفتن حسن نظر ایران در امضا و اجرای این توافقنامه مهم بین‌المللی.

براساس توافقنامه ایران با کشورهای ۱+۵، طرف مقابل متعهد شده بود که با انجام تعهدات از سوی ایران، موضوع رفع کامل تحریم‌ها در عمل به اجرا گذاشته شود که تاکنون نه تنها تحول اساسی در جهت رفع تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه منافع ملت ایران رخ نداده بلکه همه روزه شاهد اظهارات نسنجیده و دور از نزاکت مقامات برخی از این کشورها و تصویب تحریم‌های جدید هستیم. این نحوه برخورد آمریکا و انگلیس در شرایطی به‌وقوع می‌پیوندد که دولت ایران تمامی تعهدات خود در توافقنامه «برجام» از جمله توقف غنی‌سازی ‌۲۰درصد و تقریباً تعطیلی مراکز هسته‌ای «فُردو» و «اراک»، فروش اجباری آب سنگین تولید شده و ... را انجام داده است.

این تجربه تلخ بار دیگر اثبات نمود که اعتماد به دولت‌های استکباری مانند: «ایالات متحده آمریکا» و «انگلستان» در کنار ذوق‌زدگی و تعجیل در تصمیم‌گیری‌های دیپلماسی، اقدام مناسبی نبوده است ضمن اینکه نباید اقدام عجولانه مجلس شورای اسلامی در تصویب «برجام» را نیز نادیده گرفت. بدیهی است حفظ و حراست منافع ملت ایران، نیازمند اقدامات قاطع و هماهنگ دست‌اندرکاران نظام جمهوری اسلامی ایران صرف‌نظر از اختلاف سلیقه‌های سیاسی بوده و انتظار می‌رود همه قوا برای مطالبه حقوق مسلم ملت ایران تلاش مضاعفی از خود نشان دهند. البته نباید از نظر دور داشت که پایبند نبودن آمریکا به توافقات بین‌المللی، تنها اختصاص به برنامه جامع اقدام مشترک «برجام» و منافع ملت ایران نداشته و ملت‌های آزاده جهان بارها و بارها شاهد رفتارهای خودخواهانه سران ایالات متحده آمریکا در رابطه با نادیده گرفتن منافع سایر ملت‌ها و دولت‌ها بوده است.

سران کاخ سفید، همزمان با پیشبرد اهداف خود در موضوع «برجام» و ابراز تمایل برای انجام مذاکرات گسترده سیاسی با جمهوری اسلامی ایران در موضوعات مختلف، تخلفات و کارشکنی‌های متعددی برای اجرا نشدن کامل «برجام» انجام داده‌اند که تصویب تمدید ۱۰ساله تحریم‌ها، تازه‌ترین این اقدامات و نه آخرین آنها، محسوب می‌شود.

در این میان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی بیشترین و حساس‌ترین نقش را در پیگیری حقوق ملت ایران برعهده دارند و شایسته است در چارچوب وظایف خود، ضمن تصویب قوانین احتمالی مورد نیاز، بر نحوه عملکرد مسئولین اجرایی و به‌خصوص توافقات برنامه جامع اقدام مشترک «برجام» نظارت کامل داشته باشند.

*نماینده ادوار مجلس

نظر شما