شناسهٔ خبر: 131167 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

حدادعادل در دانشگاه تهران:

اگر تحول علوم انسانی صورت نگیرد انقلاب به نتیجه نخواهد رسید

حدادعادل/2 رئیس شورای تحول علوم انسانی در شورای انقلاب فرهنگی گفت: اگر تحول علوم انسانی صورت نگیرد انقلاب به نتیجه نخواهد رسید.

به گزارش «نماینده»  غلامعلی حدادعادل رئیس کارگروه تحول علوم انسانی در شورای انقلاب فرهنگی صبح امروز (سه‌شنبه 30 آذر)‌ در همایش وحدت حوزه و دانشگاه که در دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به ضرورت جدی موضوع تحول علوم انسانی اظهار کرد: موضوع تحول علوم انسانی از مسائل اصلی انقلاب اسلامی است و بنده آنچنان به این موضوع اعتقاد دارم که معتقدم اگر تحول علوم انسانی صورت نگیرد انقلاب ما به نتیجه نخواهد رسید.

وی با بیان اینکه شعار وحدت حوزه و دانشگاه از شعارهای دائمی انقلاب است، خاطر نشان کرد:‌ برخی از شعارها وابسته به شرایط است و با تغییر شرایط تغییر می‌کنند ولی شعار وحدت  حوزه و دانشگاه از شعارهای پایدار است.

حداد عادل افزود: مفهوم حوزه و دانشگاه به معنای دیدار صمیمی این دو قشر نیست بلکه دارای مفهوم بسیار عمیقی است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه تمام جریانات سیاسی باطنا سکولار هستند، اظهار کرد: هیچ‌کدام از این جریانات به این موضوع قائل نبوده و از آن استقبال نمی‌کنند و مطلقا راجع به این موضوع صحبت نمی‌کنند.

رئیس کارگروه تحول علوم انسانی در شورای انقلاب فرهنگی افزود: در عمق تفکر امام (ره) وحدت حوزه و دانشگاه لازمه حکومت دینی است یعنی اگر می‌خواهیم جامعه به صورت دینی اداره شود باید وحدت حوزه و دانشگاه محقق شود.

وی با بیان اینکه نتیجه‌گیری و تصمیم‌گیری راجع به هر چیزی تابع شناختی است که ما از آن داریم تصریح کرد: علوم انسانی تابع این است که ما چه تعریفی از انسان داریم.

حداد عادل افزود: اگر ما در تعریف انسان حقیقت روح و اختیار را برای او قائل باشیم یک نتیجه‌ای حاصل خواهد شد و اگر قائل نباشیم نتیجه دیگری را در بر خواهد داشت.

عضو شورای تحول علوم انسانی اظهار کرد: موضوع وحدت حوزه و دانشگاه نه یک کار جناحی است و نه کار حوزه و دانشگاه بلکه این کار یک کار تمدن‌ساز است. اگر ما قرار است به تمدن اسلامی برسیم حتما باید در علوم انسانی از موضع خوددآگاهی و آگاهانه مبانی و پیش‌فرضها و اصول خود را انتخاب کنیم.

وی با بیان اینکه تحول علوم انسانی یک مسئله دائمی بوده و یک فرآیند است و نه یک پروژه‌، تصریح کرد: تحول علوم انسانی باید مدام بازنگری و اصلاح شود. این زمانهایی که در ذهن ما یک عمر است در تاریخ یک لحظه است.

حداد عادل با بیان اینکه ما در شورای تحول علوم انسانی در 4 حوزه و از 4 منظر فعالیت می‌کنیم، گفت: اولین حوزه بررسی درسی و محتوای آموزشی و کتابها است. این موضوع هم در ساختار و هم در محتوا است. تا به حال 50 برنامه درسی در شورای تحول علوم انسانی بحث و تصویب شده و بیش از 30 مورد آن به تایید  وزارت علوم رسیده است.

وی افزود: دومین حوزه، دانشجو است که ما در این حوزه کمیت و کیفیت دانشجو را در تحول علوم انسانی بحث می‌کنیم.سومین حوزه اساتید هستند که در تحول علوم انسانی باید کمک کنند و چهارمین حوزه پایان‌نامه‌ها و مجلات پژوهشی است که باید به کمک این حوزه بیایند.

رئیس کارگروه تحول علوم انسانی در شورای انقلاب فرهنگی خاطر نشان کرد:  4 منظر این حوزه شامل اسلامی‌سازی، بومی‌سازی‌، کارآمدی و روزآمدی است و ما معتقدیم تحول علوم انسانی باید همه‌جانبه باشد.

حداد عادل در توضیح روزآمدی اظهار کرد: بسیاری از برنامه‌های درسی در دانشگاهها هستند که در 30 سال گذشته هیچ تغییری نکرده است.

وی افزود: کارآمدی باید در علوم انسانی باید به کمک مسائل جامعه بیاید یک عده‌ای که به آنها تکنوکرات و فن‌سالار می‌گویند فکر می‌کنند با وارد کردن پول و ابزارهای مختلف مشکلات حل می‌شود در حالیکه خیلی از مسائل به موضوع انسانی مربوط می‌شود. برای مثال موضوع اعتیاد در جامعه. همچنین در موضوع بومی‌سازی هم باید علوم انسانی را به مشکلات خود معطوف کنیم.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه برخی تصورشان از اسلامی‌سازی علوم انسانی اشتباه است، گفت: برخی فکر می‌کنند که ما دستورالعملی را به اساتید صادر می‌کنیم که باید این مطالب را تدریس کنند و حق تدریس مطالب دیگری را ندارید. یکی از اساتید از بنده پرسید آیا ما دیگر حق تدریس فلسفه دیگر را نداریم ؟ بنده در جواب گفتم آن فلسفه دیگر فلسفه نیست و ما چنین فکری نداریم و اتفاقا برعکس است. حال که شما دارید فلسفه غرب را ترجمه می‌کنید ما بیاییم در کنار آن یک فلسفه اسلامی ایجاد کنیم.

رئیس کارگروه تحول علوم انسانی در شورای انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: ما در دبیرخانه شورای تحول 5 معاونت برای رئیس این دبیرخانه داریم. معاونت اول «کارگروهها» هستند که مانند کمیسیونهای مجلس بوده  و همانطور که در صحن مجلس طرح و لایحه می‌آورند، 15 گروه این معاونت نیز برنامه‌هایشان را داخل این گروه می‌آورند.

وی معاونت دوم این شورا را معاونت «تالیف کتاب» دانسته و تصریح کرد: طبق بررسی های انجام شده، در فرآیند این تحول چندین هزار کتاب دانشگاهی و درسی علوم انسانی باید تالیف شود و ما در این زمینه با سازمان سمت تفاهمنامه امضاء کردیم.

حداد عادل با بیان اینکه معاونت سوم «امور اساتید» است افزود: معاونت امور اساتید در این فرآیند، موضوع را برای استادان توضیح داده و در این زمینه جلسات نقد و بررسی برگزارمی‌کند.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: معاونت چهارم «ارتباط با حوزه» است. در این شورا 50 درصد اعضا از حوزه و 50 درصد از دانشگاه بوده و روسای دانشگاه تهران و دانشگاه علامه طباطبایی (ره) نیز از اعضای این شورا هستند. همچنین معاونت پنجم معاونت «دانشجویی» است.

رئیس کارگروه تحول علوم انسانی در شورای انقلاب فرهنگی در پایان با بیان اینکه شورای تحول علوم انسانی، یک تجسم علمی و عملی در همکاری حوزه و دانشگاه است خاطرنشان کرد: موضوع وحدت حوزه و دانشگاه به همان اندازه که نظری و فلسفی است، نیاز به مدیریت و اجرا دارد و  با شعاردادن محقق نمی‌شود. شورای تحول علوم انسانی طبق فرمایش رهبر انقلاب یک کارگروهی است که هم آرمانگرا بوده و هم واقع‌بین است.-

نظر شما