شناسهٔ خبر: 131083 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

«رئیس سازمان بسیج اساتید» به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با «نماینده» تبیین کرد:

بحث دانشگاه اسلامی مربوط به نظام است نه دولت

صلاحی صلاحی درخصوص دانشگاه اسلامی نیز گفت: «بحث دانشگاه اسلامی هم مربوط به دولت نیست، بحث مربوط به نظام است. البته باید بگویم ما در این مورد در بعضی دوره‌ها خوب پیش رفتیم و در بعضی از دوره‌ها دچار وقفه شدیدم.

به گزارش «نماینده»، سهراب صلاحی «استاد دانشگاه و رئیس سازمان بسیج اساتید» در گفت‌وگو با هفته‌نامه «نماینده»، با بیان اینکه منظور از وحدت حوزه و دانشگاه، وحدت فیزیکی نیست بلکه وحدت در اهدافی است که آن اهداف در انقلاب اسلامی مستقر است، گفت: «هدف بزرگ و نهایی انقلاب اسلامی پایه‌ریزی تمدن نوین اسلامی است.»
وی افزود: «اختلاف تمدن‌ها در اختلاف اندیشه و فرهنگ است، فرهنگ که تعبیر ساده آن «سبک زندگی» است، واسطه بین اندیشه و تمدن است.»
این استاد دانشگاه با بیان اینکه ما در مبانی اندیشه‌ای و در معرفت‌شناسی و هستی‌شناسی اختلاف بسیار شدیدی با غرب داریم، اظهارداشت: «بنابراین باید به فکر پایه‌ریزی تمدنی باشیم که فرهنگ آن مبتنی بر پاسخ به آن سؤالات اصلی براساس مبانی اسلامی و فرهنگ خودمان باشد.»
صلاحی اضافه کرد: «در اینجا مهم‌ترین نقش را علوم انسانی بازی می‌کند، در تمدن اسلامی نقش اساسی مربوط به علوم انسانی است چراکه معماری کار برعهده آن است.»
وی با اشاره به اینکه علوم طبیعی و علوم غیرانسانی و حتی علوم فنی حالت مصالح را دارند اما علوم انسانی حالت آن معماری را دارد که ساختمان طراحی می‌کند، گفت: «در علوم انسانی مهم‌ترین بحث این است «این علوم مبتنی بر پایه‌های اندیشه‌ای و معرفت‌شناسی خودی باشد» بنابراین ما برای پایه‌ریزی تمدن جدید ابتداً باید علوم انسانی اسلامی را طراحی کنیم و برای طراحی علوم انسانی اسلامی نیز ابتدا باید علوم انسانی غرب نقد شود.»
رئیس سازمان بسیج اساتید می‌گوید: «امروز آن علوم در جهان غالب است ولی به شدت هم چالش‌های شدیدی دارد و در غرب نقدهای بسیار زیادی نسبت به این بحث انجام گرفته به‌طوری که مشکل بن‌بست تمدن غرب را همین علوم انسانی می‌دانند.»
صلاحی با بیان اینکه ما باید در مرحله اول علوم انسانی غرب را نقد کنیم و سپس به بازخوانی اندیشه‌های، اندیشمندان مسلمان بپردازیم، تأکید کرد: «بعد از آن باید به فکر طراحی و ایده‌پردازی در علوم انسانی در حوزه‌های گوناگون باشیم تا بدین‌وسیله بتوانیم زیرساخت تمدن نوین اسلامی را آماده کنیم.»
وی در این بخش از سخنان خود به نقش علمای حوزه و اساتید دانشگاه اشاره کرد و گفت: «با این مطالب می‌توان به نقش علمای حوزه و نخبگان دانشگاه پی برد چراکه وظیفه اصلی برعهده آنان است. بنابراین به اعتقاد بنده مهم‌ترین وظیفه علمای حوزه و نخبگان دانشگاه در زمینه وحدت حوزه و دانشگاه مربوط به مباحث کلان در تمدن نوین اسلامی است.»
این استاد دانشگاه همچنین در پاسخ به این پرسش «وحدت حوزه و دانشگاه به چه اندازه در شکل‌گیری دانشگاه اسلامی مؤثر است؟» گفت: «دانشگاه اسلامی زمانی شکل می‌گیرد که دو مقوله در آن حل شود. ۱- علوم انسانی و ۲-استادی که دانشجو برای آینده تمدن نوین اسلامی تربیت می‌کند.»
صلاحی افزود: «تا حدود زیادی ما در این دو بحث پیشرفت کرده‌ایم به‌خصوص در زمینه اساتید، اساتید زیادی که معتقد به این راه و مسیر هستند وجود دارند اما به اعتقاد بنده با رفت‌وآمد دولت‌ها، سیاست‌های کلان نظام بالا و پایین می‌شود.»

*دولت نباید در سیاست‌گذاری‌ها ورود کند
وی تصریح کرد: «اگر از بنده سؤال کنند مهم‌ترین مشکل جمهوری اسلامی ایران بعد از اقتصاد چیست؟ پاسخ می‌دهم «سیاست‌های کلان نظام با رفت‌وآمد دولت‌ها بالا و پایین می‌شود.» متأسفانه علی‌رغم زحمات دولت‌ها باید گفت که آنها در بحث سیاست‌گذاری وارد می‌شوند.»
رئیس سازمان بسیج اساتید ادامه داد: «دولت مجری و مجلس در سطح خُرد سیاست‌گذار است، در سطح کلان ولی‌فقیه سیاست‌گذار است و دیگران مجری هستند بنابراین وقتی دولت وارد سیاست‌گذاری می‌شود، سیاست‌های کلان، بالا و پایین می‌رود.»
صلاحی درخصوص دانشگاه اسلامی نیز گفت: «بحث دانشگاه اسلامی هم مربوط به دولت نیست، بحث مربوط به نظام است. البته باید بگویم ما در این مورد در بعضی دوره‌ها خوب پیش رفتیم و در بعضی از دوره‌ها دچار وقفه شدیدم. چرا؟ چون برخی بر این باورند ما باید به‌سمت بین‌الملل شدن حرکت کنیم به‌همین جهت دانشگاه‌هایمان را به دانشگاه‌های اروپا و آمریکا متصل کنیم. این یعنی برگشتن به زمان شاه.»
وی تأکید کرد: «باید از این دسته از افراد سؤال کرد «این آمریکایی و اروپا چه زمانی به شما دانش دادند که می‌خواهید از آنها استفاده کنید؟» بعضی از مدیران دانشگاهی مدام اینگونه سخن می‌گویند. ما هم می‌گوییم اگر خودمان بخواهیم زیر عَلم آنها سینه بزنیم دیگر دانشگاه اسلامی معنا ندارد!

*دانشگاه اسلامی چه زمانی محقق خواهد شد؟
این استاد دانشگاه تصریح کرد: «دانشگاه اسلامی زمانی محقق خواهد شد که وزارت علوم و سازمان‌های ذی‌ربط این رسالت را برای خود قائل باشند که نه فقط از ظرفیت ایران بلکه از ظرفیت جهان اسلام برای تحقق تمدن نوین اسلامی استفاده کنند. وقتی در این زمینه ورود کنند آن هنگام ما خودمان بین‌الملل اسلامی خواهیم شد؛ مگر ما چیزی کم داریم. آن وقت یک قطب قدرت می‌شویم.
 

نظر شما