شناسهٔ خبر: 131072 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

سوال نمایندگان از طیب‌نیا درباره مشکل پسابرجامی کارمزد نگهداری ارزهای ایران در بانک‌های خارجی

طیب نیا.jpg نماینده مردم مشهد در مجلس از تقدیم سوالی به هیات‌رئیسه مجلس در هفته جاری از وزیر اقتصاد بابت کارمزد بانک‌های خارجی در قبال نگهداری ارز ناشی از فروش نفت ایران در پسابرجام خبر داد.

به گزارش «نماینده» جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از مشکلاتی که پس از برجام به وجود آمده و پیش از آن وجود نداشت در حوزه مسائل بانکی و پولی بین‌المللی است.  

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر انتقال وجه حاصل از فروش نفت به حساب بانک‌های مرکزی کشورهای خریدار با مشکل انتقال مواجه است، اظهار داشت: هر کشوری سیستم ارزی مبتنی بر قوانین خود را دارد یعنی فرضا یک کشور با ارز دلار مبادلات جهانی خود را شکل می‌دهد و کشوری دیگر این سیستم را بر پایه یورو قرار دهد.  

کریمی قدوسی گفت: کشورهایی که براساس دلار کار می‌کنند نفت ما را می‌خرند و پول نفت را به حساب مورد نظر ما می‌ریزند اما از آنجایی که تحریم‌های اولیه علیه ایران همچنان با قدرت محفوظ است دلار در همین لحظه و همین ساعت قابل انتقال به حساب‌های ایران نیست.

وی افزود: مشکلی که پس از برجام برای ایران به وجود آمده است این است که بانک‌های بزرگ دنیا که پول نفت ما را از خریداران دریافت می‌کنند به جمهوری اسلامی ایران اعلام کردند که باید برای نگهداری دلار حاصل از فروش نفت به این بانک‌ها کارمزد بپردازند که این مشکل پیش از برجام نبوده است.  

کریمی قدوسی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مسئولان بانک مرکزی در حال گفت‌وگو با کشورهای متبوع این بانک‌ها جهت کاهش مبلغ کارمزد نگهداری ارز ایران هستند، گفت: ضرری در این موضوع و پس از اجرای برجام متوجه ما شد که پیش از آن با آن مواجه نبودیم.  

نماینده مردم مشهد گفت: در این زمینه سوالی از وزیر اقتصاد تنظیم کرده‌ایم که این هفته تقدیم هیات‌رئیسه مجلس شده و طبق آن آقای طیب‌نیا باید پاسخگو بوده و راهکار خود را برای مشکل انباشتگی ارز ناشی از فروش نفت ارائه کند چراکه هزینه‌ای مضاعف بر روی دست ملت گذاشته و تاکنون نیز نتوانستیم آن را حل کنیم.  

نظر شما