شناسهٔ خبر: 131068 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

موسوی لارگانی: مواد لایحه برنامه ششم تناسبی با مشکلات کشور ندارد

موسوی لارگانی43 عضو هیأت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: اساس برنامه‌نویسی در لایحه برنامه درست نیست و مواد لایحه برنامه ششم تناسبی با مشکلات کشور ندارد.

به گزارش «نماینده»، سید ناصر موسوی لارگانی در نشست علنی عصر امروز (یکشنبه ۲۸ آذر ماه) مجلس شورای اسلامی، در مخالفت با کلیات لایحه برنامه ششم توسعه اظهار داشت: مخالفت من با نظام و ساختار برنامه‌نویسی است، اساسا برنامه‌ای که دولت به مجلس ارائه کرد برنامه توسعه‌ای نبود بلکه ۳۰ حکم از طرف دولت ارائه شد که مفهوم برنامه نداشت.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت از اصل ۱۲۶ قانون اساسی برداشت کرده بود که قوه مجریه موظف به ارائه برنامه است اما به این نکته توجه نشد که مبدأ و مقصد برنامه دقیقا کجاست.

وی گفت: عدم شناخت از مقصد در همه برنامه‌های توسعه‌ای جز برنامه اول وجود داشت چرا که هرگز دولت‌ها گزارشی مبنی بر اینکه چه میزان از برنامه محقق شده ارائه نکردند و یا اگر این گزارش عنوان شد بعد از تصویب برنامه بعدی بود به طور مثال اطلاع نداریم که چه اندازه از توسعه راه‌های روستایی در برنامه ششم انجام شده است و چند درصد توسعه راه‌آهن صورت گرفته است و یا اینکه قرار بود ارز تک نرخی شود اما چنین موضوعی اتفاق نیفتاد.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: مقصد روشن است، سند چشم انداز که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است نشان می‌دهد مقصد نهایی کجاست، تنها باید بدانیم کجای مسیر هستیم و به کجا می‌خواهیم برویم تا از مقصد اصلی منحرف نشویم.

وی با بیان اینکه باید اساسا فلسفه وجودی برنامه‌های توسعه‌ای مشخص شود، اظهار داشت: بود و نبود برنامه‌ای که تأثیری در روند توسعه‌ای کشور نخواهد داشت و مسائل و مشکلات در آن بیان نمی‌شود چطور می تواند پیشران توسعه‌ای کشور باشد.

موسوی لارگانی گفت: دولت‌های مختلف به بهانه‌های واهی مصوبات برنامه‌های گذشته خود را به این دلیل که دولت گذشته آن را ارائه کرده است اجرایی نمی‌کنند این در حالی است که اگر رویکرد دولت‌ها از تئوری‌پردازی به برنامه‌محوری تغییر کند دیگر شاهد تعطیلی سازمانی به بزرگی سازمان برنامه و بودجه نخواهیم بود.

این نماینده با طرح این سوال که لایحه برنامه ششم کدام یک از مشکلات کشور را در اولویت قرار داده است، بیان کرد: تمرکز در موضوعات خاص به رشد کشور کمک می‌کند، برنامه‌های توسعه‌ای معمولا متناسب با مشکلات نوشته می‌شود اما دولت طی سال گذشته هیچگونه مدیریتی برای مشکلات اقتصادی کشور نداشته بنابراین انتظار می‌رفت که احکام برنامه ششم با توجه به مشکلات اقتصادی تدوین شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به قانون هدفمندی یارانه‌ها عنوان کرد: درآمدهای اجرایی قانون هدفمندی یارانه‌ها نکته‌ای است که باید به آن پاسخ داده شود چرا که با اجرایی شدن این قانون هزینه‌های مردم چند برابر شده و بنزین صد تومانی لیتری هزار تومان شده است، آیا با ۱۰ برابر شدن هزینه‌ها همچنان دولت اعتقاد دارد شب پرداخت یارانه‌ها باید عذاب و ماتم بگیرد.

موسوی لارگانی تأکید کرد: لایحه دولت و گزارش کمیسیون تلفیق از لایحه برنامه ششم بیشتر شبیه مصوبه بودجه ۵ ساله است که دست و پاگیر خواهد بود چرا که احکام بدون انسجام و ارتباط با توسعه کشور لحاظ شده است. عدم شفافیت و نامشخص بودن مواد لایحه برنامه ششم با اقتصاد مقاومتی که مورد تأکید مقام معظم رهبری است یکی از مهمترین ایرادات برنامه جامعه توسعه است.

وی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه تهدیدهایی که در آینده مشکل‌ساز خواهد شد پیش‌بینی نشده از سوی دیگر راهکارهایی برای کاهش خسارات احتمالی و توان اقتصادی نیز برنامه‌ریزی نشده است.

این نماینده به وضعیت منابع شهرداری‌ها اشاره کرد و توضیح داد: دولت تلاش دارد شهرداری‌ها را در اختیار بگیرد و اگر منابع شهرداری به وزارت کشور داده شود روند توسعه‌ای شهرستان‌ها با مشکل مواجه می‌شود چرا که هر کسی تلاش دارد با لابی و فشار بیشتر بودجه بیشتری از دولت بگیرد که این کار برخلاف اصل ۴۴ قانون اساسی است.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات استان های مختلف در زمینه کم آبی و خشکسالی گفت: دولت هیچ برنامه‌ای برای مهار یا کنترل کمبود آب ندارد و به نظر می‌رسد توجهی به وضعیت سلامت مردم ایلام و خوزستان در ۵ سال آینده در این برنامه دیده نشده است.

نظر شما