شناسهٔ خبر: 131066 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز

آقای روحانی زیر وعده درست کردن اقتصاد در ۱۰۰ روز زد

کلید روحانی رئیس مرکز جهانی تجارت جهانی ایران در مورد برجام معتقد است موانع زیادی برای اجرای برجام وجود دارد و اگر تحریم ها رابشماریم، تعدادی برداشته شده اما تعدادی از تحریم های اصولی مانده است، این همان موانعی است که در جاده آسفالته وجود دارد و نمی گذارد ماشین حرکت کند.

به گزارش «نماینده» محمد رضا سبزعلیپور رئیس مرکز جهانی تجارت جهانی ایران در مورد برجام معتقد است موانع زیادی برای اجرای برجام وجود دارد. وی در این مصاحبه با صراحت اعلام کرد تیم اقتصادی دولت با هم هماهنگ نیست.
گفتگوی ما با رئیس مرکز جهانی تجارت جهانی ایران را در زیر بخوانید:
وضعیت دولت را چگونه ارزیابی می کنید با توجه به اینکه برجام به امضا رسید اما مشکلات اقتصادی همچنان پا برجا است، تحلیل شما از عملکرد دولت چیست؟
من مخالف برجام نیستم، وقتی انتقاد می کنم زود می گویند مخالف برجام است که اینطور نیست، یعنی هیچکسی مخالف این نیست که تحریم ها برداشته نشود و اقتصاد مردم اش رشد نکند و هر کس مخالف رشد اقتصاد مردم اش باشد خائن به مملکت اش است، من موافق برجام هستم و بلاخره یک روزی باید بحث های فرسایشی هسته ای تمام می شد و جایگاه ما در دنیا مشخص می شد.
برجام یکسری محاسن و یک سری موانع بر سر راه دارد، از محاسن برجام این بوده که یکسری از این تهدیدهایی که بر علیه ایران بود را قبح اش را شکست، دوم اینکه از نظر روانی روی ذهن خیلی از خارجی ها تاثیر مثبت گذاشت و ترسی که داشتند و نزدیک ایران نمی شدند آن ترس ریخت و از نظر روانی اثر مثبت گذاشت و اثر آن هم همین که چندین هیات خارجی به ایران امد و رفت و هر چند هیچ کاری صورت نگرفت و من با کارکرد ان کاری ندارم و حالا معاون رئیس جمهور می آید و هیاتی را با خود به ایران می آورد مهم است و این از نظر روانی آن قبح ریخته و به ایران می آیند.
سومین حسن اینکه برجام برای ما در دل یک جاده سنگلاخی که نمی شد در آن حرکت کنیم، یک جاده خوب آسفالته درست کرده و بر روی این جاده یک ماشین خوب گذاشته که از آن به خوبی بتوانیم استفاده کنیم، حالا این جاده و آن ماشین ما را به تنهایی به بهشت نمی رساند.
چرا پس دولت همه مسائل و مشکلات اقتصادی را به برجام و اجرای آن وصل می کرد؟
ما بارها قبل از اینکه برجام اتفاق بیفتد به آقایان و دوستان دولتی و آقای روحانی عرض کردیم و خواهش کردیم که آقای روحانی خیلی مساله را گنده نکنید که نتوانید جمع اش بکنید و خیلی همه چیز را به بعد از هسته و برجام نبرید و سطح توقع مردم را بالا نبرید و نگوئید ایران را بهشت خواهد کرد و مدینه فاضله خواهد شد و اگر فردا سطح توقع مردم بالا رود و از شما درخواست هایی داشته باشند و شما نتوانید این درخواست ها را محقق کنید در نتیجه مردم اعتمادشان از بین می رود و وقتی اعتمادد مردم از دولتی از بین رفت از سم بدتر است و نظام بر روی اعتماد ملی حرکت می کند و شما وقتی اعتماد مردم را از بین می بری کار صحیحی انجام نمی دهی.
حالا می گویند این جاده برجام ما را به بهشت می رساند اما این جاده که به تنهایی ما را به بهشت نمی رساند، ماشین هم که همینطوری ما را به آنجایی که می خواهیم نمی برد، برجام فقط بستر را فراهم کرده است. ماشین رسیدن به اهداف مدیر می خواهد، ما الان کدام مدیر را داریم که بتواند ما را با این ماشین ببرد، سیاست و برنامه ریزی و درایت می خواهد و کدام سیاست و برنامه ریزی و درایت را توانسته ایم اعمال کنیم که از طریق این جاده به آن بهشتی که می گوئید برسیم.
باید این جاده آسفالت را جلو بروند و بعد حتی می بینند که وسط همین جاده برجام کلی مانع گذاشته اند و باید این مانع ها برداشته شود و شما فقط آمدی و به سخنرانی و یکسری صحبت های خالی بسنده کردی که این جاده ما را به بهشت می رساند و مشکلات ما را رفع کرده و صدتا تحریم را بر طرف کرده است سه تا برداشته نشده، آقای روحانی  کدام صد تا برداشته شده و کدام سه تحریم مانده است.
تحریم ها رابشماریم، تعدادی برداشته شده اما تعدادی از تحریم های اصولی مانده است، این همان موانعی است که در جاده آسفالته وجود دارد و نمی گذارد ماشین حرکت کند.
یعنی برجام تاثیری ندارد؟
ا این اوضاع برجام هنوز به فرجام نرسیده است، وقتی هنوز چیزی به سرانجام و فرجام نرسیده شما چه توقعی دارید که این ما را به ایده آل هایمان برسد.
برجام ابزاری برای ما فراهم کرده که از این مسیر به یکسری مشکلات فائق بیاییم و اقتصاد را رشد دهیم که نشد. ما نیاز به برجام دوم داریم، باید به برجام دومی که کاملا اقتصادی باشد رو بیاوریم همانطور که ظریف را در دیپلماسی داشتیم، ظریف های اقتصادی داشته باشیم که بیایند با طرف های خودمان و طرف هایی که طرف مذاکره بودند بنشینند و مذاکره کرده و چالش ها را بر طرف کنند تا بتواند برجام سیاسی به خوبی اجرا شود.
هنوز برجام اجرا نشده، بدو بدو سراغ اف ای تی اف رفتند، اف ای تی اف و شفاف سازی خوب است اما هر چیزی نیاز به زمان خودش را دارد.
در قضیه اف ای تی اف مثل این می ماند ما هنوز ساختمان را نساخته ایم رفته ایم شیشه آورده ایم برای ساختمان، ما هم مانند دیگر کشورها هستیم و به قوانین پایبندیم اما هر کاری زمان خودش را می طلبد.
در حال حاضر چون برجام به سرانجام نرسیده مشکلات اقتصادی ما را حل نکرده است، فقط الان در حد شعار و وعده و از این حرفها است که با برجام فلان کار را می کنیم، از سوی دیگر ما از تیم ضعیف اقتصادی استفاده کرده ایم، و این تیم ضعیف اقتصادی عدم هماهنگی با هم دارند، هیچ کدام از اعضای تیم اقتصادی با هم هماهنگی ندارند، فرمانده اقتصادی معلوم نیست چه کسی هست. با این تیم اقتصادی و سیاستهای دولت هنوز مشکلات هست و موانع برداشته نشده است.
رئیس جمهور شعار صد روزه درست کردن اقتصاد را در انتخابات مطرح کردند اما هنوز مشکلات اقتصادی وجود دارد، چرا؟
آقای رئیس جمهور شعار دادند صد روزه را دادند اما زیر آن زدند، ما هم اعتراض کردیم و وقتی فشار رسانه ها را دیدند گفتند من صد روزه برنامه می دهم، بلاخره جوری شد که سیصد روز شد و من گفتم در سیصد روز هم اتفاقی نیفتاده و بعد آن هم هزار روز و اتفاقی نیفتاد. من خدا را شاهد میگیرم که برنامه هایی می توانیم داشته باشیم که در ظرف ۶ ماه خیلی از مسائل پیش پا افتاده را رفع رجوع کنیم که شدنی است و تاثر ان دیده شود.
یعنی با این وزرا مشکلات اقتصادی حل نمی شود؟
با این وزرا و سخنرانی ها و سیاستها حل نخواهد شد و آقای روحانی را عده ای از ابتدای انتخابات به نفع خود مصادره کرده اند، این یک عده نمی گذارند ایشان دور و بر خود را نگاه کند و هاله ای از موانع دور او ایجاد کرده اند و چه بسا خیلی از تصمیمات را آقای روحانی نمی گیرد زیرا اگز خود آقای روحانی تصمیم بگیرد خیلی از مسائل درست تر در بیاید.
مشکل این است که عده ای آقای روحانی را مصادره کرده اند و می خواهند مملکت را مصادره کنند.
قبلا در زمینه تغییر وزرا گفته ام که آقای روحانی از آب گل آلود ماهی نگیرید و روغن ریخته را خرج امامزاده نکنید، کدام وزیر استعفا داد، چه استعفایی؟ یکی از انها اینکه مثلا ما نمی دانیم آقای جنتی چه شد.
آقای فانی چطور؟
آقای فانی هم که قرار بود به مجلس برود و برکنار می شد
یعنی دولت در موضوع آقای فانی فرار رو به جلو کرد؟
زبل بازی درآوردند که کاری کردند که استعفا را از دست آقای فانی درآوردند، وزیر سابق ورزش هم که داستان خاص خودش را دارد، از اول هم سه نفری که تحمیل شد به آقای روحانی، آنها را عوض کرد و حالا این تغییر تحمیل شده ها را به مردم نسبت می دهند و از آب گل آلود ماهی می گیرند و می گویند مردم چون نظرشان به ترمیم کابینه بود ما به نظر مردم تمکین کردیم، به خدا قسم اینطور نبود.
آیا مردم تیم تغییر تیم اقتصادی دولت را نمی خواهند؟
مردم نظرشان این بود که تیم اقتصادی ضعیف و آدمهای مفسد را برکنار کنید اما داریم می بینم که در برابر افراد مفسد و تیم ضعیف مانند شیر ایستاده اند و هاله ای امنیتی برای انها ایجاد کرده و اجازه نمی دهند که کسی به آنها نزدیک شود.
آقای روحانی باید این تیم اقتصادی ضعیف را عوض می کرد تا تاثیر آن را در سفره مردم و تاثیر ان در جامعه و رفع مشکلات و روند فعالان اقتصادی مشخص شود.
آن چند وزیری هم که عوض شد هیچ تاثیری بر معادلات کشور ندارد و نخواهد داشت، آقای روحانی در سخنرانی می گوید که می گویند ده ماه مانده من اگر یک ماه دیگر هم به پایان دولت مانده باشد مردم وقتی می خواهند برای مردم همه کار می کنم و کابینه را با جای ان عوض می کنم که این حرفها، حرفهای انتخاباتی است.
هر انتقادی که می شود می گویند آقای روحانی می خواهد کارهایی انجام دهد اما عده ای جلوی او را گرفته اند و من می دانم منظور او چیست، دو قطبی به وجود آورده که غلط است.
آن عده چه کسانی هستند؟
اینکه آن عده چه کسانی هستند را خود آقای روحانی بهتر می داند و باید از خود ایشان پرسید که چه کسانی نمی گذارند.
 
آقای روحانی دستور دهد سطح تکریم ارباب رجوع را در ادارات بالا ببرند و مردم که می آیند با انها درست رفتار کنند، برخوردها جوری نباشد مردم ناراضی شوند، حرکت های خوبی در ادارات انجام شود که وقتی مردم می آیند و میبینند بگویند به به چه کارهای خوبی انجام داده است، آیا اگر آقای روحانی این کارها را بکند و یا دو تا کار برای رفع مشکلات اقتصادی انجام دهد او را صدا می زنند می گویند این کار را نکن؟ این چه حرفی است که می زنند. اینکه نمی گذارند آقای روحانی کار کند حرف درستی نیست، این موضوع را بهانه کرده اند تا سوء مدیریت و بی تدبیری و کم کاری خودشان را اینگونه توجیه کنند.
یکی دیگر استراتژی های دولتی ها این است که مشکلات را به گردن دولت قبل می اندازند، آیا واقعا همه مشکلات به خاطر دولت قبل است؟
متاسفانه هر مشکلی پیش می آید می گویند برای دولت قبل بوده و احمدی نزاد باید محاکمه شود و یا در مورد آقای قالیباف که بحث هایی مطرح شد که به صحت و سقم آن کاری ندارم اما می گویند اختلاس بوده و باید محاکمه شود، اما در مورد دولت نقد می شود می گویند اختلاس نیست و معوقه است و می گویند کدام فساد و اینها معوقه بوده و این یعنی چی، چرا اینطوری می گوئید.

نظر شما