شناسهٔ خبر: 131065 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز

پالایشگاهها سوخت اما وزیر گزارشی به مجلس نداد

پالایشگاه 43 در حال حاضر ماهها از حادثه آتش سوزی در پالایشگاههای کشور می گذرد اما نه گزارشی به کمیسیون انرژی مجلس داده شد و نه وزیر نفت در مجلس حضور یافت.

به گزارش «نماینده» آتش سوزی در پالایشگاه ها معضل و چالش جدی وزارت نفت و مسئولین در سال جاری بود.
پتروشیمی بوعلی سینای ماهشهر، پالایشگاه شاهرود، پالایشگاه نفت آبادان  از جمله آتش سوزیهای رخ داده در کمتر از سه ماه در تابستان امسال بود.
گسترده ترین و اولین آتش سوزی  مربوط به پالایشگاه پتروشیمی بوعلی سینای ماهشهر بود.
این پالایشگاه در ساعت ۱۷:۳۰ روز چهارشنبه ۱۶ تیر ماه امسال دچار آتش سوزی شد و بعد از سه روز با اتمام کامل مواد سوختنی داخل مخازن، خاموش شد.
حداقل میزان خسارت تخمینی ناشی از این حادثه ٦٠ میلیون یورو برآورد شد.
یک ماه بعد صبح روز پنج شنبه ١٤ مرداد، پالایشگاه نفت آبادان دچار آتش سوزی شد.
این پالایشگاه که در سال ۱۲۹۱ ساخته شد، تا آغاز جنگ ایران و عراق در سال ٥٩ بزرگترین پالایشگاه‌ دنیا با ظرفیت تصفیه ۶۲۸ هزار بشکه در روز بود.
آتش واحد تقطیر ٨٠ که در حین مراحل اولیه راه اندازی به سبب پر بودن مخازن فرآورده، از سرویس خارج و سبب بروز حادث شد.
گرچه مسئولین از میزان خسارت این حادثه رقمی اعلام نکردند اما گفته می شد میلیونها تومان برآورد خسارت این حادثه بود.
۲ ماه بعد از این حادثه واحد پالایش میعانات گاز و نفت شاهرود نیز دچار آتش سوزی شد.  
این آتش سوزی ساعت ۲:۳۰ بامداد روز شانزدهم مهر آغاز شد که پس پنج ساعت مهار شد.
در این آتش سوزی حدود ۱۰۰ هزار لیتر میعانات گازی و نفتی که در پنج مخزن نگهداری می شد از بین رفت.
در این واحد پالایش روزانه ۳۰۰ هزار لیتر میعانات گازی به ۶۰ درصد بنزین و ۴۰ درصد گازوئیل تبذیل می شود. این واحد پالایشگاهی دارای ۲۰ مخزن ۳۰۰ هزار لیتری و سه مخزن ۷۰۰ هزار لیتری است.
خسارات ناشی از این آتش سوزی هم میلیونها تومان بود.
بعد از این حادثه ها، مسئولین از پیگیری، شناسایی دلائل و گزارش به مردم، وعده دادند. وعده ای که تا به امروز محقق نشد.  
بیژن زنگنه وزیر نفت ۲  روز پس از شعله ور شدن پالایشگاه آبادان در محل آتش سوزی حضور یافته بود و از پیگیری این حادثه خبر داده بود.
سه روز بعد از این حادثه، فریدون حسنوند رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت که تیم کارشناسی با حضور افراد متخصص و فنی به منظور بررسی دلایل و عوامل آتش‌سوزی و برآورد میزان خسارت پتروشیمی بوعلی سینا از سوی کمیسیون به ماهشهر اعزام خواهد شد.
وی در گفتگو با خبرنگار افکار نیوز از «حضور زنگنه در کمیسیون انرژی برای بررسی ابعاد آتش سوزی پالایشگاه ماهشهر» خبر داد و افزود: بعد از اعزام این تیم از بیژن زنگنه وزیر و معاونین وزارت برای حضور در کمیسیون دعوت می شود و بعد از گرفتن گزارش آنان، نظر نهایی کمیسیون انرژی در مورد این حادثه در صحن علنی مجلس قرائت خواهد شد.
همچنین حسنوند در اول مهر در مصاحبه با افکار نیوز از «ارائه گزارش آتش سوزی پالایشگاه ماهشهر به لاریجانی» خبر داد.
همچنین اسد اله قره خانی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس روز سه شنبه ۲۲ تیر ماه در گفتگو با خبرنگار افکار نیوز از «تصمیم کمیسیون انرژی بر حضور زنگنه و ربیعی در مجلس» خبر داد و گفت که در جلسه رسمی کمیسیون تصمیم گرفته شد تا یک هیئت مرکب از اعضای کمیسیون انرژی، مسئولین پدافند غیرعامل، متخصصان و کارشناسان فنی و ایمنی به ماهشهر جهت بررسی حادثه اعزام شوند و پس از گزارش این هیئت، بیژن زنگنه وزیر نفت و علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بعنوان سهامدار هلدینگ خلیج فارس در جلسه کمیسیون حاضر شوند تا به سوالات نمایندگان پاسخ دهند.
در حال حاضر ماهها از حادثه آتش سوزی در پالایشگاههای کشور می گذرد اما نه گزارشی به کمیسیون انرژی مجلس داده شد و نه وزیر نفت در مجلس حضور یافت.
سال گذشته هم برخی پالایشگاههای کشور از جمله امام خمینی اراک دچار حادثه شد و میلیون ها تومان خسارت به بار آمد اما با سکوت مسئولین قضیه به فراموشی سپرده شد.
در همین راستا یکی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس به خبرنگار افکار نیوز گفت: ظاهرا کمیسیون از این آتش سوزیها گزارش جامعی تهیه نکرد و برخی آقایان تمایلی ندارند تا وزیر نفت در این زمینه به مجلس پاسخگو باشد.
این نماینده تصریح کرد: روابط نزدیک برخی از آقایان با وزیر نفت و معاونان وزیر باعث شده تا خطاهای مسئولین نادیده گرفته شود.
 

نظر شما