شناسهٔ خبر: 131040 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

پژمان فر: مشوق های تعیین شده در زمینه تولید برای خروج از رکود نجات بخش است

پژمانفر43 رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: در لایحه برنامه ششم توسعه مشوق هایی برای تولید تعیین شده که برای خروج کشور از رکود نجات بخش است.

به گزارش «نماینده»، نصرالله پژمان فر در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۲۸ آذرماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات لایحه برنامه ششم توسعه اظهار داشت: پیشنهاد می کنم نمایندگان به نظراتی که مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در خصوص لایحه برنامه ششم در اختیار ما قرار داده است، نظری بیندازند و آن را مطالعه کنند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: برنامه ششم توسعه نقاط قوتی دارد که من معتقدم به این دلیل باید برای بررسی آن در مجلس به آن رأی موافق بدهیم همچنین در بررسی ها باید تلاش کنیم تا نقاط ضعف آن تعدیل شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در کشور ما کمتر به اسناد راهبردی پرداخته ایم، ادامه داد: قانون برنامه تحت سایه سیاست های ابلاغی و چشم انداز ارائه شده و ذیل برنامه نیز قانون بودجه قرار دارد و ما باید با این نگاه به برنامه بنگریم.

پژمان فر متذکر شد: در برنامه ششم توسعه به کاهش بحران آب و ارتقاء بخش کشاورزی به عنوان یکی از امتیازات کشور پرداخته شده است همچنین عادلانه ساختن نظام حقوق و دستمزدها نیز یکی دیگر از موارد موجود در لایحه برنامه ششم است.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که کشور ما با آن مواجه است، بی عدالتی در پرداخت حقوق ها است که این برنامه می تواند مشکل مذکور را تا حد زیادی تعدیل کند و همچنین می تواند بازنشستگان را از مشکلات موجود رها سازد.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: در برنامه ششم توسعه تلاش شده از پرداختن به جزئیات، توجه کافی به بودجه داشته باشد که این موضوع به شدت موردنیاز کشور قرار دارد و همچنین می توانیم از عدم توازن در بودجه نیز خارج شویم. قواعد سالیانه در بودجه باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: برخی می خواهند القا کنند که کمیسیون تلفیق از بیرون مجلس آمده این در حالی است که همه کمیسیون ها در کمیسیون تلفیق حضور داشتند. برخی از نمایندگان که در کمیسیون تلفیق حضور داشتند می خواهند شانه خالی کنند به این بهانه که دولت ها تن به اجرای این برنامه نمی دهند. اگر دولت ها زیر بار اجرا نمی روند آیا مجلس باید برای تنظیم وظایف خود با دولت هماهنگ کند پس نقش مجلس چه می شود. مدتی است که پروژه حذف مجلس از نظام برنامه ریزی کشور پیگیری می شود.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: از امتیازات دیگر برنامه ششم توسعه تعیین تکلیف در مورد بدهی های دولت است. مسئله نظام قضایی کشور نیز در برنامه مورد توجه قرار گرفته است. همچنین کاهش آسیب های اجتماعی که مدنظر مقام معظم رهبری و همه نمایندگان است در این لایحه مورد توجه قرار گرفته است.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: نمی گویم در این لایحه ضعف وجود ندارد اما این ضعف ها به حدی نیست که سبب رد کلیات لایحه شود.

پژمان فر ادامه داد: اشتغال مشکل مهمی برای کشور است اما چون دولت درگیر برجام بوده کمتر به بیکاری و اشتغال توجه داشته است و به همین سبب کمیسیون تلفیق در این مصوبه خود به موضوع اشتغال و بیکاری توجه داشته است. همچنین مشوق های خوبی برای تولید در کشور تعیین شده است که این مشوق ها را می توان نجات بخش و برای خروج از رکود موثر تلقی کرد. مجلس به دنبال این است که در جهت کمک به دولت مشکلات اقتصادی را حل کند و برنامه ششم توسعه زمینه این موضوع را فراهم می کند.

وی افزود: کاهش تورم، تعیین تکلیف بازنشستگان و کارگران بلاتکلیف به همراه هدفمندی یارانه ها و ایجاد توازن منطقه ای از دیگر مسائل مورد توجه در برنامه ششم توسعه است. توازن منطقه ای در این برنامه به عنوان سندی بالادستی مورد توجه قرار گرفته است.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه آن چیزی که دولت ارائه کرد در خصوص مسائل فرهنگی تنها دو ماده داشت ولی در بخش ۱۷ مصوبه کمیسیون تلفیق یک بخش به عنوان فرهنگی آمده است که تقویت فرهنگ عمومی، ارتقای شاخص های فرهنگی و تمهیدات قانونی برای تقویت مسائل فرهنگی از جمله مسائل مهمی است که در برنامه ششم توسعه آمده است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: فعالیت های مسجد محور در برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گرفته است همچنین امور ایثارگران و گسترش فرهنگ ایثار و شهادت یکی دیگر از مسائل فرهنگی مهم در مصوبه کمیسیون تلفیق است که در ماده ۱۰۱ به این موضوعات اشاره کرده است.

پژمان فر بیان کرد: فضای مجازی نیز به خوبی در مصوبه کمیسیون تلفیق مورد توجه قرار گرفته است همچنین در حوزه زنان، خانواده و ورزش نیز مصوبات زیادی داشته ایم و با وجود این مسائل صرف نظر کردن از الحاقاتی که به لایحه دولت اضافه شده، اشتباه است.

وی ادامه داد: کلیات لایحه برنامه ششم توسعه نقاط ضعف و قوتی دارد ولی با همه این شرایط می توانم به کشور کمک کنم تا از مشکلات  کنونی خارج شود.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: دانش بنیان بودن تولید از نقاط قوت برنامه ششم توسعه است همچنین به مسئله امنیت کشور نیز به طور ویژه توجه شده است از جمله نقاط قوت این برنامه موضوع نظارت مجلس بر عملکرد دولت است که توجه خوبی به آن شده است.

نظر شما