شناسهٔ خبر: 131039 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

لاریجانی: با ردّ کلیات لایحه برنامه ششم دولت باید مجدداً لایحه جدیدی را به مجلس ارائه دهند

لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، گفت: در صورتی که به کلیات لایحه برنامه ششم توسعه رأی داده نشود، دولت باید مجدد لایحه‌ای را تدوین و تقدیم مجلس کند.

به گزارش «نماینده»، غلامرضا تاجگردون نماینده مردم گچساران و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز (یکشنبه) پارلمان و در جریان رسیدگی به کلیات لایحه برنامه ششم توسعه در اخطاری با استناد به اصل ۱۱۰ قانون اساسی و در تذکری با استناد به ماده ۱۹۶ آیین‌نامه داخلی خانه ملت، اظهار داشت: با توجه به نکاتی که مخالفان کلیات لایحه برنامه ششم توسعه مطرح می‌کنند، می‌خواهیم بدانیم هیأت رئیسه مجلس چه سیاستی را در قبال لایحه ششم توسعه اتخاذ کرده است.

وی افزود: بر اساس توضیحات نمایندگان، لایحه برنامه ششم توسعه مغایرت‌های زیادی با اسناد بالادستی دارد، بنابراین توضیح داده شود به چه نحوی قرار است این لایحه در صحن علنی مورد بررسی قرار گیرد.

در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تاجگردون توضیح داد: ماده ۱۹۶ آیین‌نامه داخلی مجلس به مواد طرح‌ها و لوایحی برمی‌گردد که خلاف قانون اساسی یا اسناد بالادستی باشند، در صورت وارد بودن تذکر در خصوص مواد مذکور، این مواد یا اصلاح می‌شوند یا به کمیسیون تلفیق ارجاع داده خواهند شد.

وی ادامه داد: اما در خصوص لایحه برنامه ششم باید گفت در صورتی که به کلیات آن رأی داده نشود، دولت باید مجدد لایحه‌ای را تدوین کند و کمیسیون‌های تخصصی لایحه جدید دولت را مورد بررسی قرار دهند و سپس کمیسیون تلفیق جدیدی برای رسیدگی به لایحه جدید برنامه ششم تشکیل شود و در نهایت در نوبت رسیدگی در صحن علنی قرار گیرد که به نظر می‌رسد چنین روندی تا سال آینده نیز طی نخواهد شد.

رئیس مجلس همچنین گفت: بنابراین موادی از لایحه برنامه ششم که ابهام دارد یا خلاف سیاست‌های قانون اساسی یا اسناد بالادستی است را در زمان رسیدگی به برنامه ششم عنوان کنید تا یا اصلاح شود یا به کمیسیون تلفیق ارجاع داده شود.

نظر شما