شناسهٔ خبر: 131034 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

برخی موضوعات مطرح‌شده در لایحه برنامه ششم توسعه آرمانی و تخیلی است

لاشکی.jpg نماینده مردم نوشهر در مجلس، لایحه برنامه ششم توسعه را آرمانی و تخیلی خواند و گفت: این برنامه آشوب‌های اجتماعی در کشور به وجود می‌آورد.

به گزارش «نماینده»، قاسم احمدی لاشکی نماینده مردم چالوس و نوشهر در مجلس شورای اسلامی امروز یکشنبه ۲۸ آذر در مخالفت با کلیات لایحه برنامه ششم توسعه در صحن علنی مجلس گفت: در مجلس نهم برخی نمایندگان اصرار داشتند هرچه زودتر تکلیف برنامه ششم روشن شود اما ما ایستادگی کردیم و گفتیم که نباید در این باره عجله کرد.

وی با اشاره به اینکه در لایحه کنونی نیز دولت و اعضای کمیسیون تلفیق نتوانستند آنچه نیاز امروز کشور است را به مجلس ارائه دهند، خاطرنشان کرد: برخی موضوعات مطرح‌شده در لایحه برنامه ششم توسعه آرمانی و تخیلی است و نباید برنامه‌ای بنویسیم که نتوانیم آن را اجرا کنیم.

احمدی لاشکی با تأکید بر مغایرت مواد لایحه برنامه ششم ۵ ساله کشور با اصول ۵۵ و ۱۲۶ قانون اساسی گفت: اگر راهکار قانونی در این باره یافت شود، بودجه ۹۶ را باید بر اساس سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری ببندیم.

وی از مغایرت موادی از برنامه با سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی سخن گفت و با اشاره به اینکه در این لایحه بار سنگین مالی به دولت تحمیل شده و تراز برنامه به‌هم خورده است، اظهار داشت: ۵۸۰ هزار میلیارد هزینه اضافی از سوی کمیسیون تلفیق برای دولت در لایحه برنامه ششم در نظر گرفته شده است.

نماینده مردم چالوس و نوشهر در مجلس با اشاره به اینکه رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بیان داشته است که بهتر است صبر کنیم و برنامه ششم را با هماهنگی با دولت بعدی نهایی کنیم، گفت:‌ تا پایان سال ۱۴۰۰ دیگر نمی‌توان برنامه دیگری برای کشور نوشت.

وی با زیر سوال بردن عملیاتی بودن ۱۸۱ ماده برنامه ششم با مغایرت آن با اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و افزود: رویکرد برنامه ششم توسعه با سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری درباره رشد اقتصادی شتابان و اشتغال‌زا و بهبود فضای کسب‌وکار و جذب سرمایه ایرانیان خارج از کشور مغایر است.

احمدی لاشکی از تحقق کامل هدفمندسازی یارانه‌ها، ارتقا سلامت اداری و مبارزه با فساد، توسعه توان موشکی و کوچک‌سازی دولت به عنوان اولویت‌های سیاست‌های ابلاغی رهبری که در لایحه برنامه به آنها توجه نشده است، یاد کرد و تصریح کرد: آیا این لایحه می‌تواند مشکلات کشور را حل کند؟ شما نمایندگان قطعاً پاسخ می‌دهید خیر.

وی با طرح این پرسش ایثارگران و خانواده‌های شهدا به چه میزان در این لایحه دیده شده‌اند؟ بیان داشت: ما توقع فراوان در کشور ایجاد کردیم و اکنون همه منتظرند، درحالی که نباید توقعی ایجاد کنیم که عملیاتی نباشد.

نماینده مردم چالوس و نوشهر در مجلس با تأکید بر اینکه لایحه برنامه ششم به علت ایجاد تعارض‌ها، آشوب‌های اجتماعی برای فراهم می‌آورد، گفت: امروز مهندسان، اساتید دانشگاه، ‌ قضات و... درخواست بازنشستگی داده‌اند که ۵ هزار میلیارد پول می‌خواهند، ‌ آیا شدنی است؟

وی با ذکر این نکته که فرهنگ که بسیار مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده در لایحه مغفول مانده است، خاطرنشان کرد: پزشک خانواده ۵ سال است که به صورت آزمایشی در استان فارس و مازندران مردم را گرفتار کرده است، در حالی که یا باید همه استان‌ها از آن برخوردار باشند یا اینکه لغو شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: چگونه این برنامه می‌تواند مشکلات زیست‌محیطی کشور همچون ریزگردها، ‌ محیط‌زیست، دریاچه بختگان، دریاچه ارومیه و... حل کند؟

نظر شما