شناسهٔ خبر: 130984 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

منطقه آزاد تجاری همچون شمشیر دولبه است

لاریجانی/2 لاریجانی با تاکید بر اینکه منطقه آزاد تجاری همانند شمشیر دولبه عمل خواهد کرد، گفت: تنها در صورتی این منطقه آزاد تجاری می‌تواند موفق عمل کند که موجب تقویت صادرات منطقه شود و در غیر این صورت حتی برای استان و اقتصاد آن مضر خواهد بود.

به گزارش «نماینده»، علی لاریجانی صبح امروز در جلسه شورای اداری شهرستان‌های شرق استان گلستان شامل کلاله، مراوه‌تپه، مینودشت و گالیکش با اشاره به وحدت حاکم در میان مردم باهوش و سرشار از ایمان استان گلستان، اظهار کرد: در طی این چند روز که در استان گلستان حضور یافته‌ایم از میان صحبت‌های همه عزیزان از جمله ائمه جمعه، نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی و فرمانداران آن چه بیش از همه توجه ما را به خود جلب کرده وحدت و برادری میان مردم است که انصافا قابل تقدیر است.

وی با بیان اینکه شناخت و درک درست شرایط و مختصات کشور توسط مردمان استان گلستان باعث شده مطالبات آنها منطقی و در راستای مصوبات قانونی باشد، افزود: بخشی از این مطالبات را باید نمایندگان مردم شهرستان‌های استان گلستان در مجلس شورای اسلامی پیگیری کنند که قطعا بنده و همکاران نیز در مجلس شورای اسلامی این عزیزان را کمک خواهیم کرد و بخش دیگری را نیز باید با پیگیری‌های دولتی به فرجام برسانیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به بازدید خود از فرودگاه شهرستان کلاله خاطرنشان کرد: در بازدیدی که از فرودگاه شهرستان کلاله داشتیم مشاهده کردیم که تجهیزات و امکانات این فرودگاه بسیار خوب و مطلوب است و تنها معضل آن مسافران کم است که امیدوارم مسوولان شهرستان پیگیر طرح پیشنهادی اینجانب برای افزایش هواپیما و مسافران این فرودگاه باشند.

لاریجانی با تاکید بر اینکه بنده نیز از تهران پیگیری‌های لازم را برای بررسی موضوع و فعالیت پر رونق این فرودگاه خواهم داشت، ادامه داد: در کنار مساله فرودگاه مشکلات کشاورزی مردم منطقه شرق گلستان با توجه به قرارگیری بخشی از مناطق بیابانی در این منطقه و کمبود آب یکی از معضلات مهمی است که باید مورد توجه همه ما قرار بگیرد.

وی استفاده از سیستم‌های نوین و فناوری مدرن را در آبیاری و کشت محصولات کشاورزی ضروری دانست و گفت: اگر بتوانیم از این سیستم‌ها استفاده کرده و بهره‌وری را بالا ببریم حتی در موضوع اشتغال جوانان نیز گام‌های بزرگی برداشته خواهد شد که نتایج آن به زودی و به سرعت مشخص خواهد شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه کشاورزی محور توسعه در استان گلستان است، تصریح کرد: توجه به کشاورزی به عنوان یک موضوع مهم در تامین امنیت پایدار غذایی در کشور از برنامه‌های جدی و مورد توجه مسوولان کشور در برنامه‌های کلان و سندهای بالادستی است.

لاریجانی با اشاره به سخنان نمایندگان مردم استان گلستان در جلسات اخیر و نامه مجمع نمایندگان برای پرداخت خسارت‌های سرمازدگی اخیر به محصولات کشاورزی تاکید کرد: بنده در مجلس شورای اسلامی نیز شخصا پیگیر پرداخت خسارت به کشاورزان گلستانی با سرعت بیشتر خواهم بود و البته باید سازو کار بیمه‌ای را در میان کشاورزی نیز فرهنگ‌سازی کنیم.

وی با اشاره به اینکه موضوع راه آهن در جلسه با نخبگان شهرستان گنبدکاووس نیز مطرح شده است، تصریح کرد: موضوع راه آهن گرگان به مشهد یکی از اولویت‌های برنامه ریلی کشور است که در برنامه ششم توسعه به صورت جدی به آن توجه شده و استفاده از فاینانس یکی از راه‌های برآورده شدن برنامه‌های تدوین شده آن است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری اینچه برون در مجلس در حال بررسی است افزود: با توجه به عدم تهیه و تحویل نقشه مناطق آزاد به مجلس کمی مدت زمان پیگیری کار طولانی شد اما با توجه به تهیه نقشه منطقه آزاد تجاری اینچه برون در درون استان گلستان موضوع سرعت بیشتری به خود گرفته و امیدواریم به زودی خبر خوش تصویب آن به مردم گلستان برسد.

لاریجانی با تاکید بر اینکه منطقه آزاد تجاری همانند شمشیر دولبه عمل خواهد کرد، گفت: تنها در صورتی این منطقه آزاد تجاری می‌تواند موفق عمل کند که موجب تقویت صادرات منطقه شود و در غیر این صورت حتی برای استان و اقتصاد آن مضر خواهد بود.

وی سابقه مناطق آزاد تجاری را در کشور سابقه‌ای منفی در اذهان عمومی دانست و افزود: همین سابقه منفی که برگرفته از پیشی گرفتن واردات در این مناطق از صادرات و بهره‌برداری نامناسب از مناطق آزاد تجاری و اقتصادی بوده است موجب شده دقت برای تصویب لایحه و طرح‌های مشابه بیشتر از گذشته باشد.

نظر شما