شناسهٔ خبر: 130935 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: خبرگزاری دانشجو

آزادی حلب بیانگر شکست ائتلاف آمریکا در برابر ایران است

رحیم صفوی/2 دستیار و مشاور عالی فرماندهی کل قوا گفت: با آزادی حلب، شکست ائتلاف آمریکایی در برابر ائتلاف ایران، روسیه و حزب الله رقم خورد و به زودی شاهد آزادی موصل نیز خواهیم بود.

به گزارش «نماینده» سرلشکر سیدرحیم صفوی در نهمین کنفرانس ملی فرماندهی و کنترل ایران که در دانشگاه خوارزمی در حال برگزاری است، گفت: جمهوری اسلامی ایران بازیگر اصلی منطقه است؛ با آزادی حلب، شکست ائتلاف آمریکایی که متشکل از کشورهایی همچون ترکیه، عربستان، قطر و دیگر کشورهاست، در برابر ائتلاف ایران، روسیه و حزب الله رقم خورد و به زودی شاهد آزادی موصل نیز خواهیم بود.
 
وی با بیان اینکه شکست ائتلاف آمریکا در برابر ائتلاف ایران، وزن جمهوری اسلامی ایران را در جهان بالا می برد، افزود: رئیس جمهور جدید آمریکا با این وضعیت که ایران یک کشور قدرتمند است، روبرو شد.
 
دستیار و مشاور عالی فرماندهی کل قوا گفت: ایران پل ارتباطی بین سه قاره است؛ بنابراین باید موقعیت بین المللی خود را درک کنیم. البته آمریکایی ها به این واقعیت که کشورمان در این منطقه بازیگر اصلی است، پی برده اند. واقعیت این است که جمهوری اسلامی ایران در صحنه عراق و سوریه به عنوان یک قدرت اول نقش ایفا می کند.
 
صفوی در ادامه با بیان اینکه علم فرماندهی و کنترل در کشورمان در بین نخبگان، مردم، تصمیم گیران و تصمیم سازان یک علم ناشناخته است، تصریح کرد: فرماندهی و کنترل یک واژه نظامی نیست، بلکه علمی است که در فرآیندهای پرریسک کارایی دارد.
 
وی به نقش علم فرماندهی و کنترل در عملیات فاو و ضعف ارتش بعث عراق در این زمینه اشاره کرد و افزود: در این عملیات که به مدت ۸۰ شبانه روز طول کشید عراق ۱۵ روز اول عملیات را اقدام به عملیات شیمیایی کرد، اما به یکباره با تغییرات جوی و عدم پیش بینی آن از سوی بعثی ها، باد، تشعشعات شیمیایی را به طرف نیروهای این کشور کشاند و لشکر گارد عراق را نابود کرد.
 
مشاور عالی فرماندهی کل قوا با بیان اینکه اگر علم فرماندهی و کنترل در حوزه راه آهن اعمال می شد، حادثه قطار مسیر تهران – مشهد رخ نمی داد، افزود: سوال ما این است که چرا باید ساعت هفت صبح این حادثه رخ دهد و نیروها بعدازظهر در محل سانحه حضور یابند؟
 
صفوی با تاکید بر اینکه در بخش های مختلف سیستم ناوبری، هوایی و دریایی نیازمند به کارگیری علم فرماندهی و کنترل هستیم، بیان کرد: با یک سیل در استان مازندران؛ آب، برق و گاز قطع شد و مردم برای تامین سوخت خود از جنگل ها بهره برداری کردند. واقعیت این است که وقوع مشکلات این چنینی نتیجه عدم به کارگیری علم فرماندهی و کنترل است.
 
دستیار و مشاور عالی فرماندهی کل قوا گفت: آرزوی ما این است که سیستم فرماندهی و کنترل در شهر تهران که در معرض خطر وقوع زلزله قرار دارد و با معضل ترافیک، مشکلات زیست محیطی و آلودگی هوا مواجه است، اعمال شود.
 
صفوی خاطرنشان کرد: فرانسوی ها به شاه گفته بودند اگر جمعیت تهران به پنج میلیون نفر برسد حکومت شاهنشاهی با مشکل مواجه می شود. بنده وقتی که ساخت و سازهای بزرگراه همت را می بینم، تنم می لرزد، چون روی گسل زلزله قرار دارد و اگر زلزله ای با قدرت ۷.۴ ریشتر بیاید، تمام بناهایی که در این مسیر قرار دارند، فرو می ریزند.
 
وی با اشاره به اینکه در منطقه پارس جنوبی مخازن میعانات گازی در ارتفاع و کارخانجات در سطح پایین احداث شده اند و با این حال اگر از سمت دریا یک موشک به طرف این مخازن شلیک شود، شعله های آتش به صورت وحشتناک تمام این کارخانه ها را در برمی گیرند، گفت: نمی دانم که آیا طراحان پارس جنوبی به مسئله فرماندهی و کنترل توجه کرده‌اند یا نه.
 
مشاور عالی فرماندهی کل قوا  با بیان اینکه اگر به جای سرمایه گذاری در زمینه ساخت بزرگراه ها، به توسعه راه آهن توجه می شد، بهتر بود، افزود: از توسعه راه آهن عقب افتاده ایم. واقعیت این است که ایران می تواند به یک هاب در منطقه تبدیل شده و شمال، جنوب، غرب و شرق را از طریق توسعه راه آهن به یکدیگر متصل کند.
 
لازم به ذکر است، ۱۵۰ مقاله به نهمین کنفرانس ملی فرماندهی و کنترل ایران ارسال شده که ۷۰ مقاله مورد پذیرش قرار گرفت و در این همایش دو روزه که طی روزهای ۲۴ و ۲۵ آذر در دانشگاه خوارزمی برگزار می شود، ۲۲ مقاله در قالب پوستر و ۴۸ مقاله به صورت سخنرانی ارائه می شوند.
 
همچنین ۶ میزگرد تخصصی با موضوع کنترل و فرماندهی هم زمان با این کنفرانس برگزار خواهد شد.
 
این کنفرانس با حضور عارف، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و رئیس انجمن فرماندهی و کنترل ایران در حال برگزاری است.

نظر شما