شناسهٔ خبر: 130834 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

نابودی وزارت نفت با خرید ۶۰ هزار تن لوله از چین

قوامی لوله گستر اسفراین لوله‌های ۷ تا ۱۶ اینچی مورد استفاده شرکت‌های نفتی را تولید می‌کند اما متأسفانه این وزارتخانه این لوله‌ها را از چین می‌خرد که باعث می‌شود این کارخانه با ۱۰ درصد ظرفیت کار کند.

«صحیح نیست در شرایطی که امکان تولید داخلی وجود دارد لوله از چین وارد می‌شود. مگر سال جاری به نام اقتصاد مقاومتی نام‌گذاری نشده چرا بر خلاف اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید ملی عمل می‌شود. لوله گستر اسفراین لوله‌های ۷ اینچ ۱۶ اینچی را تولید کرده و توانایی تأمین ۶۰ هزار تن لوله در کشور را دارد. چه کسی باید در مقابل رانت‌خواران و دلالان بایستد؟ واردات به کشور خیانت به تولید داخلی است.» این‌ها بخشی از تذکر شفاهی «هادی قوامی» نماینده مردم اسفراین در مجلس است.

هادی قوامی نمایندۀ حوزۀ انتخابیۀ اسفراین و بام و صفی‌آباد در دورۀ هشتم، نهم و دهم مجلس شورای اسلامی ‌است. وی کمیسیون برنامه‌وبودجه را برای خدمت به مردم در نظر گرفته است. قوامی در گفت‌وگو با هفته‌نامه «نماینده» درباره مسائل و مشکلات حوزه انتخابیه‌اش سخن گفت.

قوامی با بیان اینکه ما تنها کارخانه‌ای در ایران داریم که تولیدکننده لوله‌های جداری نفت در حوزه صنعتی کشور است، گفت: لوله گستر اسفراین لوله‌های ۷ تا ۱۶ اینچی مورد استفاده شرکت‌های نفتی را تولید می‌کند اما متأسفانه این وزارتخانه این لوله‌ها را از چین می‌خرد که باعث می‌شود این کارخانه با ۱۰ درصد ظرفیت کار کند. اگر وزارت نفت از لوله گستر اسفراین ۶۰ هزار تن خرید کند ضمن اینکه لوله گستر اسفراین به رونق می‌رسد و اشتغال‌زایی منطقه افزایش پیدا می‌کند واحد کناری این کارخانه که مجتمع صنعتی اسفراین است و برای لوله گستر شمش تأمین می‌کند می‌تواند ۸۰ هزار تن شمش تولید کند.

وی این موضوع را یک زنجیره به هم پیوسته برشمرد و تصریح کرد: در صورت رونق تولید مجتمع صنعتی اسفراین کارخانه فولاد نیشابور نیز آهن اسفنجی تأمین می‌کند و این کارخانه نیز رونق می‌یابد. از سوی دیگر این کارخانه نیز برای آهن اسفنجی، سنگ‌آهن و گنداله را از خواف وارد می‌کند و خواف نیز رونق می‌گیرد. پس اگر مشکل حوزه انتخابیه بنده حل بشود مشکلات اقتصادی تا خواف حل می‌شود. در حقیقت یک زنجیره به هم پیوسته است که متأسفانه شرکت‌های نفتی به دلیل رانت و دلالی به‌جای خرید تولیدات داخلی از چین وارد می‌کنند که این مسئله مشکل بیکاری و فروش ارز را ایجاد می‌کند و به اقتصاد ملی ضربه میزند.

قوامی تأکید کرد: وزارت نفت به‌جای اینکه ۶۰ هزار تن لوله از چین بخرد، ارز را از کشور خارج و اشتغال داخلی و تولید را نابود کند این لوله‌ها را از داخل کشور بخرد تا باعث شود که تولید و اشتغال رونق یابد.

این نماینده بیان داشت: در این زمینه به‌صورت جدی پیگیری کردم. از وزیر طرح سؤال داشتیم در کمیسیون انرژی و صنعت با مسئولان مربوطه جلسه گذاشتیم اما دلال‌های حوزه نفتی آن‌قدر قدرت دارند که متأسفانه حرف رهبری و رئیس‌جمهور را زیر پا می‌گذارند. رهبری در سفرشان در سال ۹۱ به این منطقه فرمودند که باید این صنعت مورد حمایت دولت قرار گیرد و زیرساخت‌های گردشگری نیز تقویت شود اما در عمل دیدیم که اتفاقی در این زمینه نیفتاد.

نماینده مردم اسفراین در مجلس با اشاره به مشکلات کشاورزان این حوزه گفت: متأسفانه در فصل بهار امسال تگرگ شدیدی آمد که موجب خسارت بالای کشاورزان شد اما هنوز خسارات آن‌ها پرداخته نشده است. بسیاری از کشاورزان به دلیل سرمای شدید محصولاتشان را از دست دادند و این در حالی است که بیمه‌ها این خسارت را پرداخت نمی‌کنند. از سوی دیگر مطالبات کشاورزان هنوز پرداخت نشده است.

وی معتقد است که کشاورزی این منطقه همواره مورد تهدید است. زمانی خشک‌سالی و زمان سرما و تگرگ محصولات کشاورزی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

قوامی همچنین پیرامون تأمین آب مردم این منطقه افزود: آب مردم عموماً از طریق چاه‌های عمیق، قنوات و رودخانه‌ها تأمین می‌شود. قنوات نیاز به لایروبی دارند که این امر مستلزم بودجه و اعتبارات از سوی دولت است.

این نماینده درباره مشکل بیکاری مردم شهرش نیز گفت: بیکاری یک مشکل ملی است که درصدی از کل بیکاران کشور در این منطقه قرار دارند. حداقل ۲۰ هزار بیکار فارغ‌التحصیل در این حوزه انتخابیه وجود دارد که اگر وزارت نفت از این صنایع حمایت کند تا حد زیادی مشکل اشتغال قشر بیکار حل خواهد شد.

قوامی با بیان اینکه شهرستان بام و صفی‌آباد با مشکل بهداشتی و درمانی مواجه هستند، تصریح کرد: این مناطق فاقد بیمارستان بوده و تنها درمانگاه دارند. ازاین‌رو از دولت خواستیم تا به احداث بیمارستانی در این منطقه باشند.

وی همچنین با اشاره به پتانسیل‌های گردشگری این حوزه انتخابیه بیان داشت: در حوزه گردشگری پتانسیل‌های خوبی وجود دارد به‌طور مثال بلقیس اسفراین دومین بنای خشت و گلی بعد از بم است که متأسفانه فعلاً رها شده است. در دولت گذشته اعتبارات خوبی در این زمینه تخصیص داده شد و مقداری رونق گرفت اما امروز به حال خود رها شده است. این پتانسیل‌ها سرمایه ملی بوده که باید به آن‌ها توجه شود.

قوامی همچنین ناکام ماندن وعده‌های دولت در تکمیل و احداث خطوط ریلی و راه‌آهن این منطقه را از دیگر مطالبات مردم این حوزه برشمرد.

نظر شما