شناسهٔ خبر: 130761 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

بانک‌های اروپایی در برجام "دوگانه" برخورد کردند

خرازی رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان با بیان اینکه دولت باید در زمینه ارتباط با بانک‌های بین‌المللی محکمتر عمل کرده و با بانک‌های طراز اول معامله کند نه بانک‌های درجه دو و سه اروپایی، گفت: در قضیه برجام بانک‌های اروپایی دوگانه برخورد کردند.

به گزارش «نماینده»، سید محمدصادق خرازی در همایش "تحلیل چشم انداز اقتصادی و سیاسی ایران و جهان پس از انتخابات آمریکا" که در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد، به انتخابات آمریکا و پیروزی ترامپ اشاره کرد و اظهار داشت: ترامپ بی‌تردید تأثیرات خود را در حوزه‌های اقتصادی بر جا می‌گذارد و انتخاب وی تنها اثر سیاسی ندارد.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها سر در گم هستند که با این انتخاب چگونه می‌توانند مناسبات خود را تنظیم کنند، بسیاری از اتاق‌های فکر آمریکایی دچار سردرگمی شده‌اند، تحلیل من این است که ترامپ از سوی تندروهای آمریکا به گروگان گرفته شده است.

رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان با بیان اینکه تناقض و دوگانگی در تصمیم‌های آمریکا شاهد هستیم، افزود: آخرین موضع ترامپ این بود که برای سرنگونی هیچ رژیمی در دنیا پولی خرج نمی‌کنیم بنابراین به نوعی با تناقض و دوگانگی روبه‌رو هستیم.

وی گفت: اروپایی‌ها برجام را موجب ثبات خاورمیانه می‌دادند در حالی که ترامپ شعارهایی در انتخابات داده که او را با واقعیت‌های جدید منطقه روبه‌رو خواهد کرد.

خرازی با اشاره به اینکه دبیرکل سازمان ملل و رئیس آژانس انرژی اتمی و دیگران صحبت از همبستگی برای برجام دارند، افزود: آمریکای دموکرات آخرین تجاوز خود را به حقوق ایران با تمدید تحریم‌ها انجام داد و ما با ساختارهای مختلفی برای تحریم روبه‌رو هستیم.

وی به انواع و اقسام تحریم‌ها علیه ایران اشاره کرد و گفت: تحریم داماتو در جریان حرکت ظالمانه آمریکا در دوران توافق دموکرات‌ها در سال ۱۹۹۵ صورت گرفت؛ در همان زمان بود که آمریکایی‌ها عراق را سرکوب می‌کردند و صحبت از تغییر رژیم عراق بود اما به مهار ایران نیز روی آوردند.

رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان با بیان اینکه به نقض آشکار برجام اعتقاد دارم، اظهار داشت: واکنش ایران پروسه خاص خود را در پی دارد که همانند برجام است و شاید بیش از چند هزار صفحه بُعد داشته باشد.

وی با انتقاد از عملکرد دولت کنونی در زمینه ارتباط با بانک‌ها گفت: دولت باید در زمینه ارتباط با بانک‌های بین‌المللی محکمتر عمل کرده و با بانک‌های طراز اول معامله کند نه بانک‌های درجه دو و سه اروپایی، اکنون معتقدم می‌تواند تحولات خوبی در مذاکرات ما در اروپا شروع شود.

رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان با بیان اینکه در قضیه برجام بانک‌های اروپایی دوگانه برخورد کردند، افزود: باید در موضوعات و توسعه روابط خود با کشورها در زمینه اقتصادی بیشتر کار کرده و از این ظرفیت برای آمریکا تهدید ایجاد کنیم.

وی در رابطه با برجام گفت: اشتباه ما این بود که کف دستمان را به دشمن نشان دادیم، نکته مهمی که وجود دارد این است که نباید شال و کلاه درست کرده و صحبت از برجام ۲ و ۳ می‌کردیم، چراکه برجام مائده آسمانی نبود.

نظر شما