شناسهٔ خبر: 130633 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

شاخص اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتی چیست؟

احمد سالک مقام معظم رهبری در بحث اقتصاد مقاومتی فرموده بودند: باید شاخص های اقدام و عمل برای مردم بیان شود به گونه ای که در مقابل چشم آنها(مردم)قرار گیرد

رهبر معظم انقلاب چند سالی است بر بحث اقتصاد مقاومتی  تاکید می کند از این رو ۲۴ سیاست آن را ابلاغ کردند و امسال نیز  دو جمله "اقدام و عمل" را به آن اضافه کرده و فرمودند: «آنقدراین شعارها داده شده و به آن عمل نشده که دیگر کسالت آور شده است».

با توجه به تاکید معظم له بر بحث اقتصاد مقاومتی باید به دو  نکته اساسی اشاره کرد.

اولا: باید مسئولان در دستگاه های مختلف توجه ای به مجموعه ظرفیت های نیروی انسانی، سرمایه داخلی و همچنین امکانات داخلی برای برون رفت از رکود اقتصادی کنند و بدانند با نگاه به بیگانه به هیچ جایی نخواهیم رسید.

آنچه مسلم است و باید برآن تاکید کرد" ما نباید در بحث اقتصاد، چشممان به دست بیگانگان باشد؛ نبض اقتصادی‌مان نباید با قلب دشمن و استکبار بتپد، بلکه باید یک اشراف اقتصادی در سطح جهان به وجود بیاوریم و باید به استکبار جهانی عملاً این پیام را بدهیم که به‌هیچ‌وجه زیر سلطه اقتصادی جهان نخواهیم رفت و استقرار اقتصاد مقاومتی را به‌عنوان الگوی جهانی برای کشورها قرار خواهیم داد".

باید بدانیم اگر اقتصاد ما وابسته به شرق و غرب باشد هرگاه که دشمنان اراده کنند تا مانع از رشد اقتصادی کشور شوند می توانند، اما اگر اقتصاد کشور خودکفا، درون زا و متکی بر سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری باشد ما را از وابستگی بی نیاز می کند.

اما اگر به اقتصاد مقاومتی توجه نکنیم به یک عده مصرف کننده تبدیل می شویم و پس از مدتی تسلیم دشمن از طریق اقتصادی خواهیم شد کما اینکه تحریم های اقتصادی با هدف فلج کردن اقتصاد داخل کشور است؛ بنابراین استحکام اقتصادی سبب می شود که استحکام ایمانی، اعتقادی و اخلاقی جامعه هم رشد کند ضمن اینکه تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران نیز تازگی ندارد، اما ما در دوران تحریم توانستیم به قدرت بازدارندگی برسیم، توانستیم در جهت سطح بین المللی حضور خود را چنان معرفی کنیم که بر خلاف اراده دشمن که تلاش می کرد ایران را منزوی کند نه تنها منزوی نشدیم بلکه با قدرت بیشتری در صحنه بین المللی و قدرت بازدارندگی در بعد صنایع رسیدیم که  این نیز مسأله ای مهم است.

نکته دیگر در زمینه «اقتصاد مقاومتی» که باید مورد توجه قرار گیرد  عبور از موانع است؛ معتقدم  باید موانع تحقق سیاست های ابلاغی "اقتصاد مقاومتی"  از سوی دستگاه های دولتی برطرف و به عبارت دیگر باید موانعی که سر راه قرار گرفته برداشته شود که در این راستا می توان از مواد اولیه، بانک ها، مالیات و بیمه نام برد.

مقام معظم رهبری بر تحقق اقتصاد مقاومتی تاکید و به ایجاد اشتغال، رشد تولید ملی و مسائلی از این جنس توجه ویژه دارند. این ظرفیت ها هم وجود دارد بنابراین دولتمردان باید توجه بیشتری اعمال کنند و سیاستگذاری هم براساس و مبنای اهداف انقلاب اسلامی پیش رود چنانچه مقام معظم رهبری فرمودند: «ما کشورمان را باید به برکت  و به وجود اسلام به اوج برسانیم؛ ما می خواهیم این ملت برای بشریت الگو باشد».

به اعتقاد نگارنده این نگاه، دیدگاه و عمق استراتژی مقام معظم رهبری بسیار ارزشمند است.

از سوی دیگر باید به نقش و دشمنی، دشمنان انقلاب اسلامی هم پرداخت.

باید به این مهم اذعان داشت: ما در مقابل دشمنان قسم خورده ای قرار داریم حال که ترامپ آمده و اوباما خواهد رفت چه فرقی برای ما خواهد کرد. حضرت آقا به درستی تبیین فرمودند که فشار بر گسترش شر است نه مسائل دیگر.

مقام معظم رهبری در بحث اقتصاد مقاومتی فرموده بودند: باید شاخص های اقدام و عمل برای مردم بیان شود به گونه ای که در مقابل چشم آنها(مردم) قرار گیرد؛ این نکته بسیار مهمی است از این رو با توجه به فرمایشات معظم له باید شاخص های اقدام و عمل در زمینه اقتصاد مقاومتی را در برابر چشم مردم قرار دهیم و بدانیم ما نمی توانیم با شعار و گفتمان آن هم روی کاغد این موضوع مهم را پیش ببریم.

ثانیا: ستاد اقتصاد مقاومتی تشکیل و ریاست آن هم برعهده اسحاق جهانگیری "معاون اول رئیس جمهور" است، تاکنون یازده کارگروه برای اقتصاد مقاومتی تشکیل شده اما  این تحرکات در رفت و برگشت قرار گرفته است و از سوی دیگر فرمایش رهبر معظم انقلاب پیش روی ما قرار دارد که فرموده اند: شاخص های اقدام و عمل  را  باید برای مردم معرفی کرد.

نکته اساسی دیگر در زمینه اقتصاد مقاومتی تاکید بر بصیرت سیاسی است، به اعتقاد نگارنده باید از بصیرت سیاسی برخوردار بود و محیط را به خوبی شناخت تا نقطه ای که دشمن از آن به ما حمله می کند را رصد و در مقابل با انگیره و طراحی درست آن را خنثی کنیم.

*نماینده مجلس شورای اسلامی

نظر شما