شناسهٔ خبر: 130573 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

در گفت‌وگو با «محمد خدابخشی» نماینده مردم الیگودرز بررسی شد

زمین‌های کشاورزی که امروز بلااستفاده و خالی از سکنه شده‌اند!

محمد خدابخشی انتقال بی‌رویه آب و پروژه آب‌رسانی به این مناطق سبب شده تا افرادی که در روستاهای محل اجرای این پروژه مشغول به فعالیت بودند، امروز شغل خود را از دست بدهند. زمین‌های کشاورزی این افراد در حال حاضر بلااستفاده و خالی از سکنه شده است.

به گزارش هفته نامه «نماینده»، اقتصاد مردم شهرستان الیگودرز بیشتر بر پایه کشاورزی و دامپروری است اما باتوجه به پروژه انتقال آب از الیگودرز به بخشی از مناطق مرکزی ایران به خصوص شهر قم، این مسئله خسارت‌های زیادی را به کشاورزان و دامداران این منطقه وارد کرده است. اینها گفته «محمد خدابخشی»، نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی است که در گفت‌وگو با هفته‌نامه «نماینده»، به مسائل و مشکلات حوزه انتخابیه‌اش اشاره کرد.

خدابخشی توانست با کسب ۲۰٬۹۹۱ رأی از مجموع ۷۱٬۲۰۱ رأی معادل ۲۹٫۴۸٪ درصد آرا به خانه ملت راه پیدا کند. وی همچنین کسوت سخنگویی کمیسیون تلفیق را از آن خود دارد. در ذیل ادامه این گفت‌وگوی مشروح را می‌خوانید.

نماینده این حوزه انتخابیه در رابطه پروژه انتقال آب از این حوزه انتخابیه به برخی شهرهای کشور یادآور شد: «انتقال بی‌رویه آب و پروژه آب‌رسانی به این مناطق سبب شده تا افرادی که در روستاهای محل اجرای این پروژه مشغول به فعالیت بودند، امروز شغل خود را از دست بدهند. زمین‌های کشاورزی این افراد در حال حاضر بلااستفاده و خالی از سکنه شده است. عده زیادی از آنها به شهرهای اطراف مهاجرت کرده‌اند و متأسفانه این حاشیه‌نشینی معضلات اجتماعی زیادی را به‌وجود آورده است.»

خدابخشی با اشاره به پیگیری‌های انجام شده برای حل این مشکل بزرگ تأکید کرد: «متأسفانه علی‌رغم پیگیری‌هایی که تاکنون صورت گرفته اما همچنان این مشکل به قوت خود باقی است. وزارت نیرو و مسئولان ذی‌ربط برای برطرف کردن این معضل، راهکاری انجام نداده‌اند.»

وی معتقد است که تبعات پروژه آب‌رسانی الیگودرز به برخی شهرهای کشور موجب شده تا روز به روز بر آمار بیکاری این منطقه افزوده شود. خدابخشی تصریح کرد: «شرایط آبی این منطقه تا پیش از اجرای این پروژه مطلوب بود اما در حال حاضر بدون توجه به نیاز منطقه، آب یکی از عمده مشکلات مردم محسوب می‌شود.»

نماینده مردم الیگودرز در خانه ملت با اشاره به صنایع و معادن موجود در این حوزه انتخابیه، بیان داشت: «الیگودرز یکی از قطب‌های صنعتی کشور محسوب می‌شود اما رونق صنعتی این منطقه به‌دلیل عدم زیرساخت‌های لازم به وجود نیامده است. به‌نحوی که امروز در این حوزه با رکود صنایع مواجه هستیم.»

به‌زعم خدابخشی، این منطقه کوهستانی و سنگی برای رونق و تقویت معادن سنگی خود نیازمند پایانه صادراتی سنگ است. وی افزود: «ما نیاز داریم تا پایانه صادراتی سنگ در این حوزه انتخابیه فراهم شود تا بتوانیم در زمینه صادرات این محصول اقدامات ویژه‌ای انجام دهیم. هرچند که این مسئله یکی از مطالبات اصلی مردم الیگودرز به‌شمار می‌رود اما متأسفانه هنوز برای این مسئله اقدامی صورت نگرفته و این خلأ همچنان احساس می‌شود.»

این نماینده معتقد است که تقویت و توسعه گردشگری می‌تواند تاحدودی مشکل اشتغال مردم این شهرستان را حل کند. وی بر همین اساس ادامه داد: «با تکیه بر جاذبه‌های توریستی و گردشگری می‌توانیم نرخ بیکاری این منطقه را به حداقل برسانیم اما به دلیل اینکه زیرساخت‌های لازم همچون توسعه زیربناهای حمل‌ونقل تقویت نشده، این امر تاکنون انجام نشده است. این در حالی است که شهرستان الیگودرز دارای جاذبه‌های گردشگری همچون طبیعت بکر و زیبایی است که مورد پسند علاقه‌مندان و گردشگران بسیاری نیز است اما زیرساخت‌های حمل‌ونقل در آن، فراهم نیست.»

در الیگودرز روستاهایی داریم که پس از گذشت ۳۷ سال از عمر پر برکت انقلاب اسلامی هنوز به جاده دسترسی ندارد. این گلایه نماینده مردم شهرستان الیگودرز در خانه ملت است. خدابخشی یادآور شد: «زمانی که جاده نباشد، یعنی امکانات دیگر همچون بهداشت و درمان، آموزش و... وجود ندارد. پیش نیاز و پیش شرط توسعه هر منطقه‌ای تقویت زیرساخت‌های راه‌های مواصلاتی و جاده‌ای است.»  

وی با بیان اینکه الیگودرز پهناورترین شهر استان لرستان است، تصریح کرد: «این در حالی است که مردم این منطقه از نبود زیرساخت لازم برای حمل‌ونقل عمومی رنج می‌برند و متأسفانه مسئولان مربوط از جمله مسئولان وزارت راه‌وشهرسازی توجهی نسبت به این مسئله، ندارند.»

وی با اشاره به بخشی از سختی‌های مردم این منطقه در زمینه عدم دسترسی به امکانات رفاهی جهت تردد در این بخش، گفت: «مردم در فصول سرد به سختی تردد می‌کنند و دسترسی‌شان به خدمات ضروری همچون خدمات بهداشت و درمانی به سختی انجام می‌شود. در حال حاضر شاهد نرخ بالای مرگ‌ومیر زنان باردار در این منطقه هستیم که متأسفانه تنها به‌دلیل عدم دسترسی به راه‌ها صورت می‌گیرد. حتی مردم به‌دلیل بسته شدن جاده و عدم دسترسی به آن برای فصول سرد سال آذوقه جمع‌آوری می‌کنند.»

خدابخشی عدم امکانات رفاهی نسبی در این حوزه انتخابیه را مهم‌ترین دلیل مهاجرت دانش‌آموزان، دانشجویان و نخبگان این منطقه به شهرهای بزرگ و اطراف دانست. این نماینده ادامه داد: «چیزی در حدود ۴۰۰ در این منطقه وجود دارد که فاصله‌شان تا مرکز شهر به ۵-۶ ساعت می‌رسد.»

وی تأکید کرد: «از بدو ورودم به مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری این مسئله هستم اما متأسفانه پاسخ شفافی از سوی مسئولان مربوطه دریافت نکرده‌ام و اقداماتی که تاکنون در این خصوص انجام شده است، چندان جوابگوی نیاز مردم نیست.»

نماینده مردم الیگودرز با اشاره به‌خواسته مردم از دولت گفت: «مردم می‌خواهند خدمات ارائه شده توسط مسئولان در تمامی نقاط مختلف کشور عادلانه باشد چراکه درحال حاضر  توزیع به صورت عادلانه انجام نمی‌گیرد. با احتساب بیمه‌شده‌های ازنا که در کمتر از ۲۰ کیلومتری الیگودرز واقع شده است، مجموعاً ۱۰۵ هزار بیمه شده تأمین اجتماعی داریم، درحالی‌که مرکز درمانی بستری وابسته به تأمین اجتماعی در این شهر نداریم. برخی از روستاهای این منطقه همچنان با تانکر آب‌رسانی می‌شوند. مردم به‌سختی زندگی می‌کنند. این منطقه در حال حاضر بالاترین نرخ بیکاری را در کشور دارد و علی‌رغم پتانسیل‌های بالای این منطقه که یکی از مناطق توریستی کشور به‌شمار می‌رود اما هیچ‌گونه توجهی به آن نشده است. اگر امکانات رفاهی و گردشگری الیگودرز فراهم شود، کمک زیادی به توسعه منطقه و ایجاد اشتغال پایدار این منطقه خواهد شد.»

نظر شما