شناسهٔ خبر: 130552 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

یک حاشیه کوتاه از صحن علنی مجلس

ادیانی: کمیسیون برنامه و بودجه از محمل‌های رانت و ویژه‌خواری است/ تاجگردون: باید از همه اعضای کمیسیون عذرخواهی کنید

مجلس43 رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به تذکر نماینده قائم‌شهر که گفته بود کمیسیون برنامه و بودجه از محمل‌های رانت و ویژه‌خواری است، تأکید کرد: توهین به اعضای کمیسیون بودجه در حال و گذشته شایسته نیست و آقای ادیانی باید عذرخواهی کند.

به گزارش «نماینده» علی ادیانی نماینده مردم قائم شهر در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (سه‌شنبه) پارلمان و در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون آیین‌نامه داخلی خانه ملت در مخالفت با پیشنهاد الحاقی «محمدمهدی مفتح» مبنی بر اینکه تمامی اعضای کمیسیون برنامه و بودجه در کمیسیون تلفیق حضور یابند، در تذکری اظهار داشت: یکی از تصمیمات مهم و اثرگذار در روند تصویب مربوط به برنامه‌های پنج‌ساله و همچنین بودجه سنواتی حضور اعضای کمیسیون برنامه و بودجه در کمیسیون تلفیق است.

وی همچنین با اشاره به حضورش در مجلس هشتم، افزود: بر اساس تجربه در مجلس هشتم با حفظ احترام نسبت به تمامی افرادی که در کمیسیون برنامه و بودجه از ادوار گذشته و حال بودند، اتفاقات ناخوشایندی در کمیسیون برنامه و بودجه رخ داده که البته بحث بنده مربوط به اشخاص نیست، بلکه مربوط به رویکردهاست.

ادیانی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه دیوان محاسبات باید مجموعه پروژه‌های برخی اعضای کمیسیون برنامه و بودجه که در ادوار گذشته تصویب شده بود را بررسی کند، تصریح کرد: دیوان محاسبات باید رانت‌خواری و ویژه‌خواری در کمیسیون برنامه و بودجه حتی اگر یک نفر اعمال کرده باشد را مورد بررسی قرار دهد، دیوان محاسبات مکلف به ارزیابی دقیق و اعمال عدالت و توزیع مربوط به اعتبارات است.

نماینده قائم‌شهر در مجلس همچنین یادآور شد: کمیسیون برنامه و بودجه از محمل‌های رانت و ویژه‌خواری بر مبنای مستندات ادوار گذشته برای برخی اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس است.

وی با بیان اینکه کمیسیون تلفیق، تلفیقی از تمامی کمیسیون‌های مجلس است، گفت: حتی وجود ۹ نفر از اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات محمل عدالت‌گرایانه ندارد، با توجه به اینکه ۱۳ کمیسیون تخصصی وجود دارد لذا کمیسیون تلفیق باید تلفیقی از حضور نماینده تمامی کمیسیون‌های تخصصی به تعداد مساوی باشد.

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس در پایان بر حذف مبنای حضور ۹ نفر از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه در کمیسیون تلفیق تأکید کرد و خواستار عبرت گرفتن از گذشته شد.

در ادامه این جلسه علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به تذکر ادیانی گفت: شما الفاظی را به کار بردید که در شأن اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نیست و در آیین‌نامه تأکید شده که اعضای کمیسیون تلفیق نمی‌توانند برای حوزه انتخابیه خود چیزی تصویب کنند.

در ادامه این نشست، غلامرضا تاجگردون نماینده گچساران و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در اخطاری با استناد به اصل ۷۵ قانون اساسی نسبت به اظهارات ادیانی واکنش نشان داد و گفت: هر کسی در مقام موافق و مخالف می‌تواند مطالبی را مطرح کند، اما توهین به نماینده و اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در حال و گذشته شایسته نیست و آقای ادیانی باید از پشت تریبون مجلس از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه عذرخواهی کند.

وی افزود: اعضای کمیسیون تلفیق هر شخصی و از هر حوزه انتخابیه‌ای که باشد، حق ارائه پیشنهاد و حتی تصمیم به صورت مستقیم و غیرمستقیم به نفع حوزه انتخابیه‌اش را ندارد.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در بخش دیگری از سخنانش متذکر شد: اگر شبهه‌ای در گذشته پیش آمده آقای ادیانی حق ندارد به اعضای کمیسیون برنامه و بودجه که بسیاری از نمایندگان حال حاضر در دوره گذشته در این کمیسیون حضور داشتند، توهین کند؛ بنابراین این توهین به همه اعضای کمیسیون برنامه و بودجه است و آقای ادیانی باید از همه اعضای کمیسیون برنامه و بودجه عذرخواهی کند.

در ادامه این جلسه، در پی اظهارات ادیانی، غلامعلی جعفرزاده نماینده رشت که عضو کمیسیون برنامه و بودجه نیز است و همچنین برخی دیگر از اعضای این کمیسیون نسبت به این اظهارات وی اعتراض کردند که در نهایت با پادرمیانی سایر نمایندگان، ادیانی و جعفرزاده با یکدیگر مصافحه کردند.

نظر شما