شناسهٔ خبر: 130550 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

برای مقابله با مصوبه سنای آمریکا راهکار داریم

لاریجانی/2 تصمیم مجلس سنای امریکا ، اقدامی ایذایی در برابر جمهوری اسلامی ایران است و ما راههای مختلفی برای مقابله با آن داریم.

به گزارش«نماینده»، علی لاریجانی امروز در نشست خبری با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی با اشاره به اینکه در مذاکرات هسته ای با 1+5 تا حدی در برخی  بخش ها عجله صورت گرفت افزود : در مسیر مذاکرات، هیئت مذاکره کننده مجبور بود که در هر نشست یک گام به جلو برود و حتی در بعضی موارد نیز به بن بست می رسیدند اما در کل اگر ساماندهی عمیق تر بود و برای این مذاکرات فرصت پنج یا شش ساله وجود داشت ، می شد سازوکارهای دقیق تری را برای این توافق نامه انجام داد.

وی با اشاره به اینکه چیزهای مبهمی در برجام وجود دارد گفت: در زمان بررسی برجام این موارد مورد اشاره قرار گرفته بود. 

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تضاد تصمیمات کنگره آمریکا و سنای این کشور در تمدید طرح های ضد ایرانی و نقض برجام گفت: براساس بررسی های انجام شده مصوبات مجالس امریکا در چند مورد با برجام در تضاد است.

آقای لاریجانی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در خصوص تشکیل شورای هسته ای برای اتخاذ تصمیم در مقابله با نقض برجام از سوی امریکا نیز گفت: منظور از شورای هسته ای همان تصمیمات شورای عالی امنیت ملی و شورای نظارت بر اجرای برجام است.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص پرونده بابک زنجانی و اینکه ایا حکم اعدام وی باعث نمی شود که ابعاد این پرونده مشخص نشود اضافه کرد: روند بررسی های حقوقی در نظام قضایی ما زمان دار است و وقتی کار به دیوان محاسبات می کشد متهم باید از خود دفاع کند و با توجه به روند کار قضایی کار زمانبر خواهد بود.

لاریجانی گفت: ابعاد پرونده بابک زنجانی تا حدود زیادی روشن شده است و اگر وی با دستگاه قضایی همکاری می کرد کارش به این روز نمی افتاد و این کار را نکرد و نظام اسلامی نمی تواند در برابر این حرکت وی معطل باشد و باید پرونده را به سرانجام برساند.

* برنامه ششم توسعه روزهای آینده به صحن علنی تقدیم می شود
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تلاش داریم برنامه ششم توسعه در روزهای آینده به صحن علنی تقدیم شود و قرار است کمیسیون تلفیق در این هفته با سه شیفت جلسه، کار بررسی برنامه ششم را به اتمام برساند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه خبر در خصوص مغایرت لایحه بودجه سال آینده کل کشور با برنامه ششم توسعه  افزود : امیدواریم از هفته آینده بررسی لایحه بودجه سال آینده کل کشور در کمیسیون تلفیق آغاز شود.

وی همچنین گفت: بررسی این دو لایحه در مجلس نمی تواند همزمان مغایرت داشته باشد چرا که سیاست های کلی برنامه ششم پیش از این ابلاغ شده است و این می تواند در تدوین برنامه ششم لحاظ شود.

لاریجانی همچنین تمدید قانون برنامه پنجم توسعه کشور را تا تصویب نهایی برنامه ششم منتفی دانست.

رئیس مجلس در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری فارس در خصوص شرایط اقتصادی کشور و رکود و چگونگی برون رفت از این شرایط گفت: در گذشته شرایط به صورتی بود که بیش از 90 درصد بودجه کشور صرف بودجه جاری می شد و آن چیزی که برای کارهای عمرانی  می ماند بین 20 تا 25 هزار میلیارد تومان بود و فقدان فعالیت عمرانی وسیع بود .

وی افزود: نبود فعالیت های عمرانی وسیع در کشور عامل رکود است که برای رفع آن باید سیاست های اقتصاد مقاومتی را از نظر رونق تولید در داخل و سرعت دادن به صادرات و همچنین سرمایه گذاری های داخل و خارج پیگیری و اجرا کرد.

رئیس مجلس اضافه کرد: یکی از کارهایی که باید صورت می گرفت  واگذاری طرح های نیمه تمام به بخش های خصوصی بود که حدود 450 تا 500 هزار میلیارد تومان طرح عمرانی نیمه تمام در کشور بود که براساس مصوبه مجلس این طرح ها به بخش خصوصی واگذار شد و دولت باید سریعتر در این زمینه حرکت کند.

وی همچنین رفع مشکلات بنگاه های کوچک و متوسط را یکی دیگر از راهکارهای کاهش رکود و رفع آن دانست و گفت: با توجه به فرمایشهای مقام معظم رهبری برای رفع رکود، ستادی ایجاد شد که مشکلات این بنگاهها رفع شود و قرار بود که هفت تا هشت هزار مورد از این کارگاه ها راه بیفتد و این تصمیم گیری درستی بود که در دولت انجام شد منتها بانک ها نتوانستند سرعت لازم را برای ارائه تسهیلات به این بنگاه ها داشته باشند.

رئیس مجلس همچنین جذب سرمایه گذاریهای خارجی را از  دیگر راهکارهای رفع رکود در توسعه اقتصادی ذکر کرد و گفت: پس از توافق هسته ای گفتگوهایی برای جذب سرمایه گذاری در زمینه نفت و گاز و خودرو صورت گرفت که مذاکرات در حال انجام است.

آقای لاریجانی افزود : دولت می تواند با ساماندهی، رکود را مهار کند و تلاش ما در مجلس نیز بر این است و این امر در قالب برنامه ششم نیز پیش بینی شده است.

* پایه‌گذاری نظام بر تفکر پارلمانی از آثار اقدامات شهید مدرس بود
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه شهید مدرس در چند مقطع تحولات بزرگی در سرنوشت ایران ایجاد کرد، افزود: پایه‌گذاری نظام بر تفکر پارلمانی از آثار اقدامات آن شهید بزرگوار بود.

دکتر علی لاریجانی در مصاحبه با اصحاب رسانه با گرامیداشت هفته مجلس گفت: معمولاً به دلیل شهادت مرحوم مدرس که روز مجلس نامگذاری شده، جلسه‌ای با حضور دوستان رسانه‌ای برگزار می‌شود و فلسفه جلسه امروز چنین است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امروز مصادف با 16 آذر روز دانشجو است که این روز قطعاً روز ممتازی در تاریخ ایران بوده؛ از این رو هم شهید مدرس شخصیت تأثیرگذاری بوده و هم روز دانشجو یک روز مهم در تحولات دانشگاهی و حرکت مبارزاتی ملت ایران است و این مسئله موجب شد که مدرس به عنوان شاخصی برای مجلس در نظر گرفته شود که این مسئله اقدام مثبت و نیکو بوده است.

*شهید مدرس در چند مقطع تحولات بزرگی در سرنوشت ایران ایجاد کرد
وی ادامه داد: شهید مدرس در چند مقطع تحولات بزرگی در سرنوشت ایران ایجاد کرد البته وی در جزئیات کمتر دخالت می‌کرد و بیشتر به کلیات رسیدگی می‌کرد و حتی در احوالات ایشان نقل شده  است که در رابطه با قرارداد 1919 وثوق‌الدوله شهید مدرس اعلام می کند که من در جزئیات حرفی ندارم و در رابطه با کلیات صحبت می‌کنم و در این رابطه ایستادگی کرد. همچنین زمانی که سردار سپه می‌خواست صدر اعظم شود با این مسئله مخالفت کرد که تفکرات و استدلالات ایشان بسیار مهم بود و شهید مدرس در مقابل تفکر رضا شاه برای تشکیل جمهوری بدوی ایستادگی کرد.

دکتر لاریجانی ادامه داد: شهید مدرس در این رابطه اعلام کرد که من با جمهوری واقعی مخالف نیستم اما این اقدامات حرف ملت نیست البته در رابطه با این مسائل نظرات مختلفی وجود دارد ولی ایستادگی در مجلس از سوی شهید مدرس تحولات بزرگی را در سرنوشت کشور ایجاد کرد و به نظر من اینکه پایه‌گذاری نظام بر تفکر پارلمانی باشد، یکی از آثار اقدامات و تفکرات این شهید بزرگوار بود زیرا وی معتقد بود که همه تصمیمات کشور باید در مجلس گرفته شود، همچنین در رابطه با موضوع جایابی جایگاه شورای نگهبان نیز این مسئله دیده می‌شود.

* فریاد دانشجویان در 16 آذر، شروعی برای مبارزات اصیل مردم در آن دوران
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه روز 16 آذر حادثه و روز بزرگی برای کشور محسوب می‌شود، گفت: قطعاً این روز، حادثه مقطعی نبود و جریان دانشگاهی نسبت به سرنوشت کشور از خود گذشت کرد زیرا در آن زمان کشور دچار استبداد داخلی و سلطه آمریکایی بود و قطعاً فریاد دانشجویان شروعی برای مبارزات اصیل مردم در آن دوران بود و این مسئله بعدها گسترش پیدا کرد و در طول شرایط بحرانی قبل از انقلاب دانشجویان نقش بزرگی در مبارزات داشتند.

* فضای بین قوای مقننه و قضائیه تیره و تار نیست
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مذاکرات خود با رئیس قوه قضائیه گفت : فضای بین دو قوه تیره و تار نیست.

 آقای لاریجانی در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه اعتماد در خصوص وقایع اخیر از جمله لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد و همچنین حکم جلب محمود صادقی نماینده تهران و اینکه آیا رئیس مجلس با رئیس قوه قضائیه در این باره مذاکراتی داشته و  فضای تیره و تاری بین دو قوه وجود دارد گفت: ما نسبتا مذاکراتی داشتیم و من فضا را تیره و تار نمی بینم مخصوصا در شرایط فعلی و با توجه به تحولات اخیر حتما اولویت ، این گونه درگیریها نیست و فضا نباید تیره و تار شود و تلاش این بوده  که گفتگو ها برای برقراری آرامش صورت  گیرد.
وی همچنین با اشاره به روز مجلس شورای اسلامی و نقش تاثیرگذار شهید مدرس در تاریخ ایران گفت: شهید مدرس در چند مقطع تحولی در سرنوشت ملت ایران بوجود آورد و بر پایه گذاری نظامی که مبتنی بر تفکرات پارلمانی باشد تاکید داشت.

آقای لاریجانی افزود: در طراحی نظام جمهوری اسلامی ایران هم از این تفکر استفاده شد .

رئیس مجلس همچنین با اشاره به شانزدهم آذر روز دانشجو این روز را تحولی مهم در تاریخ دانشجویی و مبارزاتی ملت ایران دانست و گفت: 16 آذر یک شروع بود که جریان دانشگاهی با بیداری با سرنوشت کشور برخورد کرد.

وی با اشاره به نقش ممتاز دانشگاهیان در مبارزات پیش از انقلاب گفت: امروز نیز نقش دانشجویان در عرصه های مختلف کشور و پیشبرد جامعه بسیار مهم است و امیدواریم این سلوک سیاسی دانشجویان ادامه پیدا کند.

نظر شما